• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

فرشته طائرپور در خانه ابدی آرام گرفت/ وداع با «مادر جسور سینمای ایران»

  • کد خبر : 703
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
فرشته طائرپور در خانه ابدی آرام گرفت/ وداع با «مادر جسور سینمای ایران»
مراسم بدرقه و خاکسپاری فرشته طائرپور تهیه کننده سینما صبح چهارشنبه 27 مردادماه همزمان با تاسوعای حسینی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار یکتاهنر، مراسم بدرقه و خاکسپاری فرشته طائرپور تهیه کننده سینما صبح چهارشنبه ۲۷ مردادماه همزمان با تاسوعای حسینی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) با حضور جمعی از هنرمندان و منوچهر شاهسواری، غزل، عسل و علی شاکری خانواده آن مرحوم برگزار شد.

فرشته طائرپور تهیه‌کننده سینما و از فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران که آثاری ماندگار در حوزه سینمای کودک چون «گلنار» و «پاتال و آرزوهای کوچک»، از خود بر جای گذاشته، صبح ۲۶ مردادماه به دلیل ابتلا به ویروس کرونا و بر اثر عوارض ناشی از کرونا در سن ۶۹ سالگی از دنیا رفت.

این مراسم با قرائت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد. اجرای مراسم نیز برعهده احسان کرمی بود. سیدمحمد بهشتی، ابراهیم داروغه زاده، رخشان بنی اعتماد، جهانگیر کوثری، عباس امینی، محسن امیریوسفی، منوچهر محمدی، محسن خانجهانی و … در این مراسم حضور داشتند.

احسان کرمی در سخنانی بیان کرد: حضور در چنین مراسمی بسیار برایم سخت بود اما وقتی در مسیر، غزل عزیز از من خواست اجرای مراسم را برعهده داشته باشم، پذیرفتم. نبود فرشته طائرپور قطعاً ضربه بدی به سینمای ایران وارد خواهد کرد، چراکه او همیشه پل معلق سینما، جامعه و دولت را به گونه‌ای نگاه می‌داشت و حالا در نبودش به مشکل برخواهیم خورد. سپس از علی شاکری پسر مرحوم خواست که صحبت کند.

علی شاکری پسر مرحوم طائرپور ضمن عذرخواهی بابت اینکه نمی تواند با صدای رسا صحبت کند، گفت: پسر فرشته بودن می شود یک زندگی پر از تجربه های عاشقانه و خطراتی که در آن صبوری و انسانیت موج می زند. مادرم همیشه تلاش کرد به اطافیانش یاد دهد پگونه مثل یک مادر می شود عاشقانه زندگی کرد و به ما رسم مردانگی را یاد داد. می دانم اینجا عزیزان زیادی دارد که برخی را من می شناسم و برخی نیز به مرور زمان رفته رفته سعادت آشنایی با آنها را پیدا می‌کنم.

غزل شاکری نیز ضمن تشکر از حضور مهمانان، گفت: در خودم آمادگی گفتگو نمی دیدم چون احساسات جلوی کلام درست را می گیرد اما متنی را آماده کردم که آن را قرائت می‌کنم.

«یا حفیظ یا امین» سخنم را با تکیه کلام تو آغاز می‌کنم؛ مادر عزیزم، دختر تو بودن افتحار بزرگی است. جز علی، عسل و من، می‌دانم مردمان بسیاری هستند و آنان را می‌شناسم که تو، فرشته نگهبان‌شان بودی.

امروز آمدیم که جسم خسته ات را به خاک و روح بزرگت را به آسمان بسپاریم. بابت آنچه که برایمان ساختی، سپاسگزاریم. امیدواریم باران صبر و قراری بر این آتش بر دل نشسته ما ببارد.

کرمی در ادامه گفت: غزل می‌خواست گلنار را بخواند ولی عملی نبود و به همین دلیل از من خواست که این کار را انجام دهد و سپس آهنگ «گلنار» را اجرا کرد.

منوچهر محمدی تهیه‌کننده سینما و از دوستان نزدیک فرشته طائرپور نیز به عنوان سخنران بعدی گفت: وقتی آدم یک خواهر داشته باشد و از دست بدهد خیلی سخت است. او برای ما هم مادر بود هم خواهر. به دلیل برخی کارهای صنفی ایشان را بیشتر می دیدم؛ دفتر و خودش همیشه با نگاه مادرانه سعی می کرد مسائل و مشکلات را حل کند. در جلسات مهمی که در سطح مسئولان از او دیدم این بود که با شجاعت و بی ترس از حقوق اهالی سینما دفاع می کرد به نحوی که گاهی اوقات ما به او تذکر می دادیم که آرام تر باشد.

وی همچنین با اشاره به اینکه او از مریضی اطلاع داشته است، گفت: من خواب کم می بینم اما هفته دومی که ایشان بیمارستان بودند خوابی دیدم که اتفاقا برایش نوشتم؛ جمعی از دوستان به بیمارستان عجیبی به عیادت خانم طائرپور رفتیم و اتاقش پر از گل و خودش نیز سرحال بود. و از ما خواست که ببینید من کجا هستم. وقتی خواب را برایش نوشتم عصرش با من تماس گرفت و صحبت کردیم. الان احساس کردم جایش همان جا است؛ کسی که مادر زاده شده و حق مادری بر گردن همه دارد، یقیناً بهشت زیر پای اوست.

محسن امیریوسفی رییس کانون کارگردانان خانه سینما نیز در سخنانی گفت: از طرف خودم و اعضای کانون تسلیت می گویم. در آخرین صحبتی که با خانم طائرپور داشتم به من می گفت که برای کرونا مراقبت کنم و گفت که این بحث مالیات و جلسات برای پروانه نمایش فیلم های توقیفی و مالیاتی مرا می کشد. همه این تکاپوها محبتی بود که ایشان برای اهالی سینما داشتند و همیشه از درایت صنفی و حقوق اهالی سینما دفاع می کرد.

سخنران بعدی سیدمحمد بهشتی دوست و رفیق دیرین خانواده مرحوم بود که در سخنانی گفت: من فکر می‌کنم از معدود کسانی باشم که نمی‌دانم ارتباطم با خانم طائرپور از چه بابت است؛ دوست و خواهر و خواهر همسر من بودند و خیلی نسبت های دیگری را می توانم برشمرم. حقیقتا درباره خانم طائرپور خیلی راحت می‌توان صحبت کرد چون در رابطه اش با افراد معمولا کیفیتی از حضور را پدید می آورد که هیچکس بی خاطره از او نیست.

وی افزود: یکی از ویژگی های او این بود که خوب و رسا صحبت می کرد و حق مطلب را ادا می کرد. همچنین خیرخواه بود و رفتار محبت آمیز داشت، چیزی که الان باید با ذره بین به دنبال آن بگردیم. افرادی بودند که می دانم چشم نداشتند او را ببینند اما در عمل هیچوقت اینها را دلیل قرار نمی داد که آنها را کنار بگذارد. بنا به این ویژگی که خوب و رسا صحبت می‌کرد، او شاعر بود؛ شاعران کسانی هستند که از واژه‌های دستمالی شده کشف حجاب می کنند. از جمله آنها واژه فرشته است که او از فرشته، کشف حجاب کرد. سینما مثل یک عالم بزرگ می ماند و که او نقش فرشته را در طول عمرش ایفا کرد و اگر بخواهیم موجز بگوییم، خانم طائرپور، فرشته سینمای ایران است.
وحید جلیلوند نویسنده و کارگردان سینما نیز به روی صحنه آمد و گفت: تمام دیروز فکر می‌کردم که چه باید از خانم فرشته و در مقابلش بگویم که تا به امروز نگفته است. صفحه گفتگوهایمان را جستجو کردم و به صدایی که او ۱۹ ماه رمضان ارسا کرده بود رسیدم و دوست دارم آن را کامل اینجا پخش کنم.

در ادامه صدای فرشته طائرپور که به درگاه خداوند دعا برای همه مردم و از بین رفتن رنج ها می‌کرد پخش شد.

جلیلوند بیان کرد: من برای او گفت «بی کمترین مبالغه و ریاکاری، مفتخرم از هم نشینی با تو و خدا را شاکرم که در روزگاری هستم که تو نفس می کشی.» اینکه می کویند سایه کسی کم نشود، حالا متوجه می‌شوم که یعنی چه؟ مادر، در این روزها به تو نیاز داشتیم. در این دوران به تو و نگاه، صلابت، شکوه ماردانه تو نیاز داشتیم. کمترین درد ما کرونا است اما ما به تو نیاز داشتیم. تو زندگی را بردی و بر بلندای کائنات ایستادی و به ما نگاه میکنی و تو هستی که بازار مکاره زندگی را بردی. یک عمر مثل کوه بودی برای ما، سفرت خوش.

سیدجواد هاشمی ادامه مراسم را برعهده گرفت تا بعد از اقامه نماز میت توسط حجت الاسلام دعایی، دعای تلقین را قرائت کند.

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=703

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر