• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0
خبرهایی از جشنواره رضوی؛

اجرای عموم نمایش‌ها در ۲ بخش/ ۱۵۰۰ اثر به جشنواره شعر رضوی رسید

  • کد خبر : 19113
  • ۰۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲
اجرای عموم نمایش‌ها در ۲ بخش/ ۱۵۰۰ اثر به جشنواره شعر رضوی رسید
دبیر سومین جشنواره ملی تئاترخیابانی رضوی گفت: علاوه بر افزایش تعداد طرح های رسیده به این بخش شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای تری نیز هستیم. همچنین مدیر شعر و ادبیات بنیاد امام رضا(ع) از ارسال بیش از یک هزار و ۵۰۰ اثر به دبیرخانه شعر رضوی در سال جاری خبر داد.  

به گزارش یکتا هنر به نقل از ستاد خبری بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، علی محمد رادمنش با بیان اینکه برنامه اجرایی جشنواره امسال دو بخش است، اظهار کرد: بخش اول برگزاری این آوردگاه هنری همزمان با سایر بخش‌های جشنواره رضوی از ۲۵ فروردین تا پایان اردیبهشت ماه پیش رو است که گروه‌های نمایشی در این ایام در استان‌های خود طبق قرارداد حمایتی که دارند به اجرا خواهند رفت .

وی تصریح کرد: برنامه دوم نیز این است که با هماهنگی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه‌های هنری، شهرداری‌ها و حامیان حقیقی و حقوقی دیگر، در طول سال آثار تولید شده این جشنواره در استان‌های مختلف نیز به اجرا بروند.

به گفته دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی، علاوه بر این، آثار می‌توانند در استانی غیر از استان خود به اجرا مبادرت ورزند که در این زمینه اول همجواری استانی مطرح است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی از استان‌های دیگر نیز در حال بررسی هزینه هستند که ببینند می‌توانند شش یا ۱۲ اثر را برای اجرا در طول سال برای ایام خاص میزبانی کنند، متذکر شد: بر این مبنا در حال رایزنی هستیم‌ که امیدواریم این بخش نیز قابل اجرا شود.

رادمنش با بیان اینکه به نسبت سال گذشته تعداد طرح بیشتری به دبیرخانه ارسال شد، عنوان کرد: سال گذشته حدود ۱۴۷ طرح داشتیم اما امسال ۱۶۷ طرح به دبیرخانه ارسال شد و گروه‌های حرفه‌ای تری برای حضور در این جشنواره مشتاق بودند .

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه گروه‌های تئاتر خیابانی حمایت‌های اجرایی و بحث دریافت بلیت ندارند، وقتی از آن‌ها حمایت مشخصی انجام شود این گروه‌ها مشتاق تر می‌شوند تا کار حرفه‌ای خود را به اجرا برسانند.

به اذعان رادمنش، با توجه به اینکه تئاتر خیابانی ایران پیشینه مناسبی داشته و در دوره انقلاب اسلامی نیز رشد ویژه‌ای کرده، اکثر استان‌ها چه به صورت آکادمیک و تحصیلی و چه به صورت تجربی به پختگی‌هایی رسیدند که آثار درخور و شایسته‌ای را تولید کنند.

به زعم دبیر سومین جشنواره ملی تئاترخیابانی، استقبال و شور و حال ویژه ای در بخش‌های مختلف دیده می‌شود که به نسبت سال های گذشته پررنگ تر است که این تفاوت در نشست‌هایی که با مدیران و دبیران برگزار می‌شود نیز مشهود است.

رادمنش در پایان سخنانش با بیان اینکه امسال همچنین درخواست‌های استان‌ها از طرف هنرمندان و نیز مسئولان بیشتر است، این مهم را نشان دهنده‌ی رشد جشنواره دانست و گفت: مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها در برخی موارد جشنواره پیگیر بودند که آثاری از استان شان حضور داشته باشد یا هنرمند خود را برای شرکت حمایت می‌کردند.

 

۱۵۰۰ اثر به جشنواره شعر رضوی رسید

همچنین، سید حسین سیدی اظهار کرد: با برگزاری جشنواره‌های رضوی درصدد هستیم در راستای ترویج سیره رضوی گام کوچکی برداریم.

سیدی با بیان اینکه در قالب شعر، چهار جشنواره شعر عربی، جشنواره شعر ترکی، جشنواره شعر فارسی و جشنواره شعر کودک و نوجوان برگزار را در همواره در برنامه داریم، گفت: درصدد ارتقای سطح این جشنواره‌ها از نظر کمی و کیفی هستیم.

مدیر شعر و ادبیات بنیاد امام رضا به استقبال شایان توجه شاعران از این بخش جشنواره اشاره کرد و رغبت حضور شاعران نامی و حتی نوپا را برای تولید اثر در حوزه رضوی چشمگیر قلمداد کرد.

به گفته سیدی، طی دو سال گذشته، تعداد آثار رسیده به این جشنواره از ۴۰۰ اثر به هزار و ۱۰ اثر در سال گذشته رسیده و امسال نیز بیش از ۱۵۰۰ اثر به دبیر خانه جشنواره ارسال شده است.

وی بر اهمیت توجه به امر کیفیت بخشی به محتوای آثار رضوی نیز صحه گذاشت و به اهمیت در تراز ملی بودن اشعار در این زمینه اشاره کرد.

وی با بیان اینکه نباید درگیر کمیت و تعداد صرف آثار شد عنوان کرد: در راستای توجه نکردن به موضوع کمیت آثار، برای جشنواره شعر فارسی شعار ملی تعریف کردیم تا همگی شعرها در تراز ملی و استانی باشند.

به زعم وی در این صورت است که شاهد مجموعه شعر ناب در حوزه شعر فارسی رضوی خواهیم بود.

مدیر شعر و ادبیات بنیاد امام رضا(ع) با بیان اینکه امسال شعر رضوی در ابعاد بین المللی برگزار می‌ شود، تصریح کرد: در این راستا محافل شعرخوانی در شهر کوفه عراق، در شهر استانبول ترکیه و همچنین در افغانستان برگزار خواهد شد.

به گفته سیدی علاوه بر محافل شعری خارج از کشور در خلال جشنواره شعر رضوی، جشنواره شعر کودک رضوی نیز هم در داخل کشور برگزار خواهد شد.

وی همچنین از برگزاری کارگاه‌های آموزشی و شب شعر در قم، شیراز و خراسان رضوی خبر داد و هدف از برگزاری این برنامه‌ها را توجه به عمق و معرفت شناسی امام رضا(ع) در اشعار، قلمداد کرد.

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=19113

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر