• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

کتاب «آن یگانه» رونمایی شد/ علامه طباطبایی درد دین و تفکر داشت

  • کد خبر : 6765
  • ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴
کتاب «آن یگانه» رونمایی شد/ علامه طباطبایی درد دین و تفکر داشت
مراسم رونمایی از کتاب «آن‌یگانه (سیری در زندگی و نظام فکری علامه طباطبایی)» روز دوشنبه 19دی‌ماه در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و با همکاری موسسه انتشاراتی امیرکبیر برگزار شد.

به گزارش یکتاهنر به نقل از روابط عمومی امیرکبیر، مراسم رونمایی از کتاب «آن‌یگانه (سیری در زندگی و نظام فکری علامه طباطبایی)» روز دوشنبه ۱۹دی‌ماه با حضور عبدالله نصری استاد فلسفه و نویسنده کتاب، حسن سیدعرب پژوهشگر فلسفه اسلامی و محمدرضا اسدی محقق و مترجم در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و با همکاری موسسه انتشاراتی امیرکبیر برگزار شد.

نصری، مولف کتاب در ابتدای سخنان خود در این نشست از تلاشی سخن گفت که دو دهه است آن را دنبال می‌کند و بیان کرد: من دو دهه است که پروژه‌ای برای خود طراحی کرده‌ام و در مسیر آن حرکت می‌کنم و آن معرفی متفکران دوران معاصر خود به دیگران است. برخلاف غرب که درباره متفکران فکری خود هزاران اثر می‌نویسند ما متاسفانه کتاب چندانی درباره متفکران معاصر خود و حتی قبل از آن نداریم و لازم است که از زوایای مختلف و در سطوح متفاوت شخصیت‌های فکری خود را معرفی کنیم.

 وی افزود: در آغاز دهه ۸۰ دو جلد کتاب درباره اندیشه‌های شهید مطهری و ۲۴ جلد کتاب درباره علامه جعفری از من منتشر شد، سپس درباره  آیت الله حائری کتاب در جستجوی حکمت و درباره شهید صدر کتاب صدر حکمت را نوشتم. اینجا بود که جای خالی اثری درباره علامه طباطبایی احساس می‌شد.

 او ادامه داد: یک ویژگی کتاب «آن یگانه» این است که هم به زندگی علامه طباطبایی می‌پردازد و هم به آثار او. به علاوه اینکه به نظام فکری علامه پرداختم و سعی کردم به‌گونه‌ای باشد که جامعیت داشته باشد و نظام فکری، کلامی، عرفانی و اندیشه‌هایش درباره جامعه، علم اخلاق، فلسفه اخلاق،  فلسفه سیاسی و …در آن بیان شود.

 این استاد دانشگاه اظهار کرد: در این کتاب تلاش کرده‌ام بعضی تحلیل‌هایی که درباره علامه طباطبایی نوشته شده اما درست نبوده‌است را نیز بیان کنم و تجربه نیم قرن کار پژوهشی و دانشگاهی به من ثابت کرده که  نه تنها لازم است بدانم چه چیزی را بنویسم بلکه لازم است بدانم چه چیزی را ننویسیم.

 حسن سیدعرب سخنران دوم این نشست بود که سخنان خود را درباره مولف کتاب «آن‌یگانه» آغاز کرد و گفت: عبدالله نصری موسس تاریخ شفاهی فلسفه اسلامی در کشور ماست و در کتاب «حدیث اندیشه» معرفی فلسفه اسلامی به معاصران را بر عهده داشته است. نصری خیلی از اساتید دوره معاصر را به درس دیده است و همچنین بسیاری از کسانی که در آثارش معرفی کرده است کمتر می‌شناسیم.

 او درباره کتاب بیان کرد: اساس کتاب و نخ تسبیح آن این است که علامه طباطبایی دارای یک نظام فکری است و متفکری که دارای نظام فکری است یعنی اصول فکری او متناقض نیست و دارای وحدت و یکپارچگی است که یکدیگر را نقض نمی‌کنند.

 او ادامه داد: این کتاب نشان ‌می‌دهد نظام فکری علامه طباطبایی نظامی است که بر اساس نوع شناختی که از فلسفه اسلامی داریم، اهمیت ویژه‌ای دارد و شکل تدوین کتاب به گونه‌ای است که حوزه‌ای از فکر علامه طباطبایی را بدون گزارش نگذاشته است و اگر این کتاب به زبان‌های دیگر ترجمه شود ما می‌توانیم علامه را به جهانیان بشناسانیم.

 سیدعرب با اشاره به مقدمه‌ای که نصری در ابتدای کتاب نوشته است اظهار کرد: در مقدمه کتاب صحبت از عالمی به میان آمده که علامه در آن زیست می‌کرده و مولف کتاب اینگونه به مخاطب القا می‌کند که اگر کسی بخواهد با نظام فکری علامه طباطبایی آشنا شود نیازمند آشنایی با عالمی است که او به آن تعلق داشته و نصری در این کتاب موفق شده است مخاطب را به آن عالم دعوت کند.

 این پژوهشگر فلسفه اسلامی در انتها سخنان خود را اینگونه پایان داد که آنچه از میراث فکری علامه باقی مانده است این است که بدون التزام به تفکر، فلسفه ممکن نیست.

محمدرضا اسدی محقق و مترجم فلسفه سخنران سوم این نشست بیان کرد: در دورانی به سر می‌بریم که در آن اندیشمندانی که از سرِ درد دینی به تبلیغ آن بپردازند کم می‌بینیم. من طباطبایی را مصداق آن خلوت‌نشینی می‌بینم که حافظ از آن سخن می‌گوید و در دوره ما مورد غفلت قرار گرفته است درحالیکه چراغ عقلانیت اسلامی را برافروخته است.

او گفت: هیچکس به اندازه علامه طباطبایی حق تقدم در این زمینه ندارد چراکه او تلاش کرده در زمان خودش هم درد دینی داشته باشد و هم اهل تفکر باشد. در حالیکه در زمانه ما کسی که هم درد دینی داشته باشد و هم اهل تفکر باشد کم است.

این محقق و مترجم فلسفه با بیان اینکه این کتاب در خدمت این است که نه تنها توصیف بلکه تحلیل هم داشته باشد و نه تنها تحلیل که نقد هم داشته باشد عنوان کرد: از کتاب «آن‌یگانه» هم مخاطب عام و هم مخاطب خاص، و حتی خواص‌الخواص و هم اساتید و متخصصین می‌توانند استفاده کنند.

او در انتها گفت: از فلسفه اسلامی که در دانشگاه‌ها و توسط اساتید دانشگاه‌ها تدریس می‌‌شود تا فلسفه اسلامی که در حوزه درس داده می‌شود و بحث می‌شود فاصله وجود دارد و باید به وجوه اشتراک و اختلاف آنها پرداخت.

گفتنی است کتاب «آن یگانه» در دو جلد و توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=6765

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر