• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
1
اخبار موسیقی فجر ۳۹؛

پیانیست آلمانی به «موسیقی فجر» پیوست/ بررسی موسیقی دستگاهی ایران

  • کد خبر : 18165
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲
پیانیست آلمانی به «موسیقی فجر» پیوست/ بررسی موسیقی دستگاهی ایران
در پی عدم امکان حضور گروه موسیقی تلفیقی حجاز در بخش بین الملل به دلیل بروز برخی مشکلات فنی از سوی این گروه، کمیته بین الملل سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، اقدام به دعوت از موریتس ارنست، پیانیست شناخته شده آلمانی جهت اجرای برنامه در این دوره از جشنواره کرد.

به گزارش یکتا هنر به نقل از روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر، در پی عدم امکان حضور گروه موسیقی تلفیقی حجاز در بخش بین الملل به دلیل بروز برخی مشکلات فنی، کمیته بین الملل سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با همکاری همه جانبه ارکان مختلف جشنواره، اقدام به دعوت از موریتس ارنست، پیانیست شناخته شده آلمانی جهت اجرای برنامه در این دوره از جشنواره کرد که با قبول این دعوت، رسیتال پیانو هنرمند آلمانی در همان زمان و مکان جایگزین برنامه لغو شده گردید.
موریتس ارنست در سال ۱۹۸۶ در آلمان متولد شد و از ۴ سالگی نواختن پیانو را آغاز کرد. وی ادامه تحصیل پیانو را در مدرسه موسیقی دیتمولر ادامه داد و در آن موسسه، موسیقی‌شناسی نیز خواند. ارنست، جوایز متعددی در مسابقات معتبر بین المللی کسب کرده است. در سال ۲۰۰۳، برای تکمیل آموزه‌هایش نزد فویچت ‌واگنر رفت.
مورتس ارنست در سالهای گذشته در بسیاری از سالن های بزرگ و معتبر اروپا و آمریکا به اجرای برنامه پرداخته است.

 

بررسی آسیب‌شناسی آموزش ردیف موسیقی دستگاهی ایران در موسیقی فجر

در دومین نشست پژوهشی سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، مقوله «آسیب‌شناسی آموزش ردیف موسیقی دستگاهی ایران» توسط شهاب منا (نویسنده و پژوهشگر موسیقی) مورد بررسی قرار گرفت.

دومین نشست پژوهشی جشنواره سی و نهم در برنامه زنده گفتگوی ویژه فرهنگی «رادیو گفتگو» شامگاه ۲۴ بهمن‌ماه از ساعت ۲۰ با اجرای مهدی امین‌فروغی به عنوان مجری کارشناس برگزار شد.

شهاب منا که میهمان شب گذشته بخش پژوهش بود، سخنان خود را با موضوع «آسیب‌شناسی آموزش ردیف موسیقی دستگاهی ایران» ارائه داد و در سخنانی گفت: ابتدا بهتر است، تعریفی از واژه ردیف داشته باشیم. این واژه از نظر لغوی به معنای قطار کردن اما از نظر موسیقی به معنای تسلسل نغمات با سیر منطقی است. ردیف در واقع جان‌مایه و قلب موسیقی دستگاهی است. این موسیقی دستگاهی ما با عناوینی مثل موسیقی کلاسیک خوانده می‌شود و کاربرد موسیقی ردیف نسبت به دستگاه موخر است.

او ادامه داد: وقتی واژه سنت را به موسیقی نسبت می‌دهیم، این بیشتر موسیقی آیینی را برای ما تداعی می‌کند؛ در حالی که موسیقی دستگاهی ما با این روش اجرا نمی‌شود. موسیقی دستگاهی را نمی‌توان موسیقی سنتی نامید. از اواخر دهه ۴۰ با برآمدن مرکز حفظ و‌ اشاعه موسیقی ایران، واژه موسیقی اصیل مطرح شد. این موسیقی اصیل که در واقع به موسیقی دستگاهی قاجار اطلاق می‌شود، به روایتی دستخوش تحریف هم شده است.

منا همچنین توضیح داد: مبحث اصالت درباره موسیقی قاجار نیز خودش موضوعی قابل بحث است که نسبت به سلسله‌های تاریخی قبل مثل موسیقی تیموری‌ چندان هم متعالی نیست.

او سپس به موضوع انحطاط موسیقی در دوره صفویه پرداخت و در بخش دیگری از سخنانش گفت: نقش موسی معروفی در موسیقی ایران مثل نقش فردوسی بزرگ در شاهنامه است. همان‌طور که فردوسی قصه‌های قبل از اسلام را به نظم کشید، استاد موسی معروفی هم چنین کاری با ردیف موسیقی کرد. او ردیف شخصی خود را نوشت؛ بدون اینکه از کسی اقتباس کرده باشد.

این نویسنده و پژوهشگر موسیقی همچنین اظهار کرد: موسیقی ایران پیش از موسیقی دستگاهی به صورت مقامی بوده است و این موضوع تا صفویه ادامه داشته است. درست است که موسیقی دستگاهی در زمان قاجار به طور رسمی مطرح شده است اما پیشینه آن به صفویه برمی‌گردد.

شهاب منا در تعریف موسیقی شهری گفت: موسیقی شهری، موسیقی است که مثلا در پایتخت و‌ شهرهای مهم ارائه می‌شود و از نظر فواصل و‌ ریتم تفاوت‌هایی بین موسیقی دستگاهی و موسیقی شهری وجود دارد. آنچه به عنوان موسیقی قاجار می‌شناسیم، نمی‌توانیم به موسیقی اصیل نسبت بدهیم و موسیقی قاجار در امتداد موسیقی قبل از خودش نیست.

بخش دیگری از این نشست نیز به ارائه نمونه‌های صوتی و توضیحاتی از سوی شهاب منا همراه بود.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن، امسال در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در تهران و ۱۴ استان دیگر در حال برگزاری است و جایزه ترانه،‌ جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از است.

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=18165

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر