• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
2

نگاه به فیلم ابلق/ تجربه جهانی متفاوت از سینمای همیشگی

  • کد خبر : 2879
  • ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
نگاه به فیلم ابلق/ تجربه جهانی متفاوت از سینمای همیشگی
فیلم سینمایی ابلق به کارگردانی نرگس آبیار در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

یکتا هنر: محیا رضایی کلانتری

فیلم سینمایی ابلق پنجمین فیلم بلند کارنامه کارگردانی نرگس آبیار است و او بر خلاف گذشته که روایت‌های حساس سیاسی و امنیتی را انتخاب می‌کرد، این بار داستانی اجتماعی از روزمرگی‌های قشری آسیب‌پذیر را دارد و به جای میزانسن‌های شلوغ و پر حادثه، این بار در بطن زندگی مردم، آرامتر و مصمم تر، برای ما داستان سرایی می‌کند.

آبیار این بار هم از زوج الناز شاکردوست و هوتن شکیبا، بعد از موفقیت‌های چشم گیر فیلم قبلی‌اش، یعنی «شبی که ماه کامل شد»، بهره برده است. ما در «ابلق» شاهد بازی پخته‌تری از الناز شاکردوست هستیم. هوتن شکیبا نیز با گریم متفاوت و همچنین شخصیتی کاملا متفاوت نسبت به فیلم‌های قبل خود بازی می‌کند؛ و قطعا یکی از شانس‌های اصلی امسال برای گرفتن سیمرغ بلورین است.

‎در «ابلق» شاهد داستان زندگی زنی بنام راحله با بازی الناز شاکردوست هستیم که با شوهرش با بازی هوتن شکیبا و دخترش در خانه‌ای قدیمی و فقیرانه زندگی می‌کنند. شوهر راحله با اینکه راحله را دوست دارد اما در مجادله‌ی اول فیلم با راحله، او و دخترش را کتک می‌زند، که بعد از آن اتفاق دخترش نیز توانایی تکلم را از دست می‌دهد.

ابتدای اثر فیلم با تقطیع و برش‌های سریع، ریتم بسیار تندی دارد که حال و هوایی سرخوشانه به روایت می‌دهد اما باید دید از این کاشت می‌تواند برداشت مناسبی داشته باشد یا نه. گره‌افکنی فیلم شروع ابراز علاقه شخصیت «جلال» با بازی «بهرام رادان» به عنوان ضد قهرمان یا آنتاگونیست داستان به «راحله» با بازی «الناز شاکردوست» است و گره‌گشایی در پایان فیلم اتفاق می‌افتد اما در این میان و در فاصله دو موقعیت ملتهب، برگ برنده فیلم، فریادها و نجواهای زنان روستاست. ماجرا این است: به یک زن از طرف شخصی که همه او را آدمی موجه می‌دانند تعرض شده اما چون شاهدی نداشته نمی‌تواند ثابت کند و… و چقدر این داستان‌ها در جامعه طبقه ضعیف جامعه، مابازای بیرونی دارند.

طراحی صحنه و انتخاب لوکیشن هوشمندانه و دقیق است. منطقه‌ای که در آن داستان فیلم در آن جریان دارد بافت قدیمی دارد و در پیش‌زمینه آن برج‌های نوساز و شهربازی دیده می‌شود. صدای خنده، شادی و جیغ کودکان را ما در شهربازی پشت زمینه در محله‌ای که اکثر ساکنین آن در بدبختی و غم فرورفته‌اند هر روز می‌شنویم، که این هماهنگی در طراحی صحنه، در تاثیرگذاری هر چه بیشتر فیلم نقش اساسی دارند. در مجموع فیلم «ابلق» یکی از بهترین فیلمهای سال ۹۹ است و قطعا شانس زیادی در فستیوال‌های بین المللی و اختتامیه جشنواره فجر خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=2879

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر