• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
3

نگاهی قیمتی و رو به جلو در «تومان»

  • کد خبر : 2867
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۸:۱۱
نگاهی قیمتی و رو به جلو در «تومان»
فیلم سینمایی تومان به نویسندگی و کار گردانی مرتضی فرشباف در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

یکتا هنر: محیا رضایی کلانتری

مرتضی فرشباف، روند رو به جلو را در چهارمین اثر سینمایی خود به نمایش گذاشته و اکنون می‌توان گفت که «تومان» بافاصله، بهترین ساخته این کارگردان محسوب می‌شود.

کارگردان با روایت متفاوتی از عشق در بستر یک سنت کهن بومی، قدرت این را دارد که مخاطب را درگیر کند. فرشباف لوکیشن جدیدترین فیلم خود را به شهرستان گنبدکابوس برده تا با بهره‌گیری از ویژگی‌های اقلیمی این شهر و میزانسنِ بومی از قابلیت‌های مختلف فیلم‌برداری و فضا به خوبی استفاده کند.

فیلم سینمایی تومان درامی شخصیت‌محور است که مخاطب باید چالش‌های درونی قهرمان قصه را تا انت‌ها هدایت کند. «داوود» به کم راضی نیست و هرچه داشته باشد باز هم بیشتر می‌خواهد. شرط‌بندی کاری است که داوود در آن تخصص دارد و از اتفاقات درست سینما بود که بالاخره در سینمای ایران حرفه‌ای برای یک کاراکتر انتخاب شد که ارتباط زیادی با ویژگی‌های درونی شخصیت او داشته باشد.

درونمایه فیلم در واقع عشق به شرط‌بندی است که باید تمام زندگی داوود را در بر بگیرد. طوری که او همه چیزش را فدای آن کند. پس اولین چیزی که باید از دست بدهد، عشق زندگی‌اش است. عشقی که مدت‌ها است دیگر در وجودش اثری از آن نیست و علاقه بیش از اندازه به قمار جای آن را گرفته است. هرچند فیلم‌نامه در چرایی این نیاز از سوی کاراکتر داوود اطلاعات چندانی به مخاطب نمی‌دهد اما می‌توان حدس زد که این نیاز او از فقر ناشی می‌شود.

در پیش برندگی داستان، شخصیت یونس را نباید دست کم گرفت. سوارکاری خبره که چرایی بهره‌گیری از فضای بومی، با او بیشترین ارتباط را می‌یابد. یونس نیز در ارتباط با شخصیت داوود بهتر شناخته می‌شود. او نیز طعمه‌ای است که داوود آن را برای آینده کنار گذاشته است. تکیه فیلم در قسمت‌هایی بر آیلین است. نکته مهمی که در خصوص شخصیت او وجود دارد، تاثیری است که بر عزیز می‌گذارد. عزیز به‌عنوان رفیق گرمابه و گلستانِ داوود همیشه نفر دوم بوده است و این موضوع که داوود به آیلین توجه چندانی نداشته احتمالا او را آزار داده است.

«تومان» یکی از قابل تامل‌ترین آثار سینمای ایران در چند سال اخیر است. فیلمی که پیام اخلاقی‌اش را نه در بوق و کرنا و به واسطه شعار بلکه به زبان سینما انتقال می‌دهد.

سینمایی میزانسن‌محور با دوربینی که حرکاتش در سخت‌ترین صحنه‌ها نیز نرم است. بازی بسیار خوب میرسعید مولویان در نقش داوود نیز یکی از برگ‌برنده‌های اصلی فیلم است. موسیقی نیز در درجه اول با درون‌مایه اثر تناسب دارد و بعد در ساختن فضا، موفق عمل می‌کند.

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=2867

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر