• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 2 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
1
یادداشت‌های کوتاه چهلمین جشنواره فیلم کوتاه؛

نگاهی به فیلم کوتاه «رویای نیمه جان»/ رویایی که جان می‌گیرد!

  • کد خبر : 14384
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۰۵
نگاهی به فیلم کوتاه «رویای نیمه جان»/ رویایی که جان می‌گیرد!
«رویای نیمه جان» فیلمی با حس و حال دخترانه-زنانه است که روی یکی از مهمترین بحران‌های دختران دست گذاشته است.

یکتا هنر- آزاده فضلی: چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران که از ۲۷ مهرماه در پردیس سینمایی ملت آغاز به کار کرد، روز دوم آبان ماه با معرفی برگزیدگان به پایان رسید. در ادامه، در سلسله یادداشت‌های کوتاه، به فیلم کوتاه «رویای نیمه جان» نگاهی کوتاه می‌اندازیم.

 

یکی از فیلم‌های خوب جشنواره چهلم به نظر من، «رویای نیمه جان» بود که معتقدم در داوری واقعاً دیده نشد؛ شاید سلیقه داوران اینطور ایجاب کرده آن را کنار بگذارند! در این پست اینستاگرامی بهتر است از موشکافانه برخورد کردن روی داوری جشنواره بگذریم چون اغلب وقتی فیلمی از فضای رئال خارج می‌شود و قرار است یک پیام جدی را در قالب غیررئال بیان کند، قضاوت‌های متفاوتی را در بر خواهد داشت و عمومآ در سلیقه‌ برخی نمی‌گنجد.

اما «رویای نیمه جان» فیلمی با حس و حال دخترانه-زنانه است که روی یکی از مهمترین بحران‌های دختران یعنی ارتباط بین پدر و دختر (فرزند و والدین)، دست گذاشته، اتفاقی که اکثریت دختران با آن مواجه می‌شوند و در اغلب موارد با موفقیت از آن عبور می‌کنند. طی سال‌های اخیر فیلم‌هایی با این موضوع ساخته شده‌اند اما «رویای نیمه جان» شکل دیگری از روایت و فضاسازی را که نشآت گرفته از پیچیدگی‌هایی که رابطه‌های انسانی به ویژه پیچیدگی‌های رابطه بین والدین و فرزند دارند، برای نمایش انتخاب کرده و همان‌طور پیچیده آن را تصویر می‌کند که نشان از دکوپاژ دقیق کارگردان دارد. در ابتدا ممکن است مخاطب کمی گیج شود اما آرمین اعتمادی با استفاده از گنجاندن نشانه‌هایی چون دویدن دختربچه، غذاخوردن پدر پیر، حس نوستالژیک دختر به خانه و … فیلمنامه را معلق در گذشته و حال جلو می‌برد.

 

در قدم بعدی، باز هم با استفاده از در هم تنیده شدن زمان حال و گذشته و دیالوگ‌های دوپهلو، دو کاراکتر رگه‌هایی از وابستگی را نمایان می‌کنند. تدوین در این فیلم خیلی مهم است؛ خاصیت فیلم کوتاه و زمان محدود آن، سبب شده تا به صورت نامحسوسی از فصل مونتاژی استفاده شود، همچنین در برخی از سکانس‌ها این‌طور به نظر می‌رسد که از تدوین غیرتداومی استفاده شده است تا کانسپت مدنظر همچون فیلم‌های اکسپریمنتال القا شود. دیگر اجزای فیلم نیز همچون موسیقی، فیلمبرداری و قاب‌ها، بازیگری، ترکیب صدا و .. به فیلم نشسته است و در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند.

«رویای نیمه جان» در خانه سینما در جریان جایزه ایسفا هم اکران خواهد داشت که هنوز برنامه اکران‌ها اعلام نشدند.

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=14384

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر