یکتا هنر- آزاده فضلی: چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران که از ۲۷ مهرماه در پردیس سینمایی ملت آغاز به کار کرده است، روزهای پر ازدحامی را سپری میکند. در ادامه، در سلسله یادداشتهای کوتاه، تعدادی از فیلمهای جشنواره را مورد بررسی قرار دادیم.
«لاری»؛ ملتهب اما دغدغهمند
تجربه قبلی کارگردان جوان فیلم کوتاه لاری، «شیوع» بود که در سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز حضور داشت. لاری بر خلاف شیوع که بدون دیالوگ بود، نه تنها دیالوگ دارد بلکه به یکی از دغدغههای اجتماعی مرتبط با کودکان و نوجوانان بدسرپرست و بیسرپرست میپردازد و تا حدی نیز ممکن است برای مخاطب، تلخ و ناگوار باشد اما به موضوعی ملتهب میپردازد که ممکن است از یک دعوای کودکانه آغاز شود. میثم مرادی کارگردان این فیلم که تجربه بازیگری و کارگردانی تئاتر دارد، سراغ کودکانی رفته که به هر دلیلی مجبور میشوند خلاف میل خود کاری را انجام دهند و این آسیب اجتماعی از قاب دوربین طوری روایت میشود که مخاطب را به فکر وا میدارد. یکی از نکات مثبت «لاری» پایان آن بعد از شروع و میانه طوفانی آن است که مخاطب را بیشتر برای هدف کارگردان درگیر میکند. بازی سیاوش چراغیپور با توجه به سابقه بازیگری او، در نقش یک پدرخوانده مافیایی جالب توجه است که تیرهای خلاص را میزند.
«مدیر مدرسه»؛ جانا سخن از زبان ما میگویی!
یکی از آسیبهایی که فیلمهای کوتاه با آن مواجه میشوند، شعاری شدن است که اغلب برای توضیح آنچیزی که در ذهن نویسنده و کارگردان است و القای بیشتر آن به مخاطب، پدید میآید. این مدل از فیلمها بیشتر قصد دارند مضمونی با پیچیدگیهای اجتماعی یا موضوعی سیاسی را برای مخاطب به صورت ساده مطرح کنند که گاهاً دچار شعارزدگی میشوند. البته فیلمسازانی هم هستند که معتقدند اگر به موضوعاتی حساس سیاسی اجتماعی بپردازند، اجازه پخش فیلمشان را پیدا نمیکنند اما این اتفاق برای «مدیر مدرسه» به نویسندگی محمد منصوبی و کارگردانی میکاییل دیانی نیفتاد. این فیلم با دست گذاشتن روی موضوع ملتهب سال ۱۴۰۱ و پرداختن به یک دغدغه جدی طی سالها زیست در سیستم آموزشی کشور، با نگاهی نو و بهروز ساخته شده است. اظهارنظرهای میکاییل دیانی را در صفحه شخصیاش درباره موضوعات مختلف و به ویژه گشت ارشاد خوانده بودم و میدانم که شخصی دغدغهمند نسبت به موضوعات اجتماعی و دینی است و اینکه فیلم «مدیر مدرسه» را ساخته است، درک میکنم. در نگاه داستانگو و ساختار درست کارگردانی او نیز شکی نیست، هرچند تا پیش از «مدیر مدرسه» فیلمهای مستند او را دیده بودم.
بیهوا شدی باور..
«کسایی که زیاد فکر میکنند کمتر اهل عمل هستند» این دیالوگ کاراکتر زن فیلم، چراغ راه فیلم کوتاه «بی هوا» بود. در میانه فیلم کاراکتر زن فیلم که بحران چهل سالگی و بارداری را توأمان تجربه میکرد، این جمله را کنار میگذارد و دیگر به چیزی فکر نکرد. رویا پارسا کارگردان این فیلم پیشتر در تئاتر فعالیت داشته و «بی هوا» دومین تجربه فیلم کوتاه اوست. مجتبی پیرزاده و بهاره ریاحی بازیگران این فیلم هستند.