• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
0

نمایشگاه کتاب تهران افتتاح شد/ تاکید وزیر بر افزایش مراودات فرهنگی با کشورها

  • کد خبر : 9721
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۴
نمایشگاه کتاب تهران افتتاح شد/ تاکید وزیر بر افزایش مراودات فرهنگی با کشورها
سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عصر چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار یکتاهنر، مراسم افتتاحیه سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عصر چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت در شبستان اصلی مصلی امام (ره)، غرفه کوشک کتاب که محل برگزاری رویدادهای فرهنگی نمایشگاه است برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسراحمدوند معاون فرهنگی وزارت ارشاد و رئیس سی و چهارمین نمایشگاه کتاب، علی رمضانی قائم مقام نمایشگاه کتاب و وزیر فرهنگ تاجیکستان در این مراسم حضور داشتند.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: از اصحاب فرهنگ، ناشران، دانشجویان، طلاب و همه افرادی که با حضور آنان این جمع فرهنگی در محل مصلی تهران تشکیل شده است تشکر می‌کنم همچنین از میهمانان خارج از کشور و وزیر تاجیکستان تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به تغییر مکان برنامه افتتاحیه به کوشک کتاب به دلیل بارندگی بیان کرد: نمایشگاه سی و چهارم با پیش بینی‌های خوبی آغاز شده است، در حال حاضر فضای مصلی به صورت کامل در اختیار اهالی کتاب است و بیش از ۱۲۵ هزار متر در اختیار ناشران است و همه مشتاقان کتاب فضای کافی برای بازدید و خرید دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فروش همزمان در سامانه مجازی تجربه خوبی است از آنجایی که اشتیاق زیادی از طرف مردم وجود دارد، بخش مجازی به دلیل بهره مندی تمامی اقشار از گوشه و کنار ایران و امکان خرید کتاب امسال نیز فعال است. در همین روز اول بیش از حد مورد توقع کتاب به فروش رسیده است. نمایشگاه کتاب تنها برای کتاب نیست بلکه محفل و جشنی برای همه دوست داران ایران سربلند ماست و ما نمایشگاه را بهانه‌ای برای مهرورزی بیشتر قرار دادیم.

اسماعیلی در پایان بیان کرد: اینجا خانه همه ایرانیان است و ما خدمتگذار همه اهالی فرهنگ هستیم. بیش از ۱۰۰ ناشر خارجی در این دوره در نمایشگاه حضور دارند. کشور تاجیکستان به عنوان مهمان ویژه در این دوره نمایشگاه حضور دارد؛ بنای جمهوری اسلامی مبنی بر دوستی و افزایش مراودات فرهنگی با کشورهای دوست و برادر است اما تاجیکستان بخشی از تاریخ فرهنگی ماست و ما به دنبال افزایش مراودات میان کشورها هستیم.

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب سی و چهارم، از خانواده شهید آرمان علی وردی و سلمان امیراحمدی شهدای مدافع امنیت تقدیر شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یک روز مانده به افتتاحیه رسمی نمایشگاه کتاب از این رویداد در محل مصلی بازدید کرده بود. وی با حضور در مصلی امام خمینی (ره) از بخش‌های مختلف سی وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و غرفه‌های ناشران بازدید کرد.

اسماعیلی در جریان این بازدید به تعداد عناوین کتاب عرضه شده در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: تلاش شد تمام عناوینی که در طول سال مجوز نشر دریافت کرده‌اند امکان حضور در نمایشگاه کتاب تهران را داشته باشند. سالانه به طور متوسط بیش از نزدیک به ۱۱۰ هزار مجوز کتاب در کشور صادر می‌شود. در این نمایشگاه اغلب ناشران مهم حضور دارند و ناشرانی که امکان حضور نداشتند در بخش مجازی این نمایشگاه کتاب‌های خود را عرضه کرده‌اند. به دلیل راه‌اندازی بخش مجازی نمایشگاه کتاب، می‌توان گفت که هیچ کتاب چاپ شده‌ای نیست که امکان فروش در فضای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را نداشته باشد.

وی رسیدگی به مساله کاغذ را اهتمام ویژه دولت سیزدهم دانست و تاکید کرد: آخرین جلسه کارگروه کاغذ با ریاست معاون اول رئیس جمهور یک‌شنبه (۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار شد. مدیرعامل بانک‌ها و مدیران مجموعه‌های صنعتی تولید کاغذ برای حل مستقیم مسائل کاغذ رو به رو هم نشستند تا مسائل را حل کنند. امیدوارم سال ۱۴۰۲ جشن خودکفایی تولید کاغذ داخلی برای حوزه تحریر و نشر را پیش رو داشته باشیم. برای رسیدن به این هدف همه تدارکات انجام شده و همه برای تحقق آن مصمم هستند. قیمت تولید کاغذ داخلی نسبت به کاغذ خارجی حدود ۳۰ درصد کاهش دارد. اگر بتوانیم کاغذ با کیفیت در اختیار ناشران قرار دهیم قیمت تمام شده کتاب هم کاهش پیدا می‌کند.

اسماعیلی در مورد بازدیدکنندگان سی وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: سال گذشته حدود ۵ میلیون نفر از نمایشگاه بازدید کردند. پیش‌بینی می‌کنیم امسال با اتفاقات و تمهیدات خوبی که داشتیم نسبت به سال گذشته حدود ۲۵ درصد افزایش مخاطب را داشته باشیم. این رکورد تاریخی خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: صنعت نشر ایران در سال‌های اخیر رشد بسیار خوبی داشته است. ما در حوزه کتاب و نمایشگاه‌های کتاب حضور قوی را در منطقه داریم. در سال گذشته از جمهوری اسلامی ایران برای حضور در اکثر نمایشگاه‌های مهم منطقه دعوت شده بود. ما معتقدیم حوزه نشر از مزیت‌های مهم ما در حوزه اقتصاد فرهنگی است و نسبت به این موضوع اهتمام ویژه‌ای داریم. امیدواریم بتوانیم به بهانه نمایشگاه کتاب، دیپلماسی فرهنگی را گسترش دهیم.

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=9721

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر