• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1

نشست خبری چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

  • کد خبر : 6938
  • ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
نشست خبری چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر برگزار شد
کورورش زارعی بیان کرد: تئاتر هنوز در بین دولتمردان به عنوان یک ضرورت مطرح نیست و تا این ضرورت درک نشود وضعیت حمایت از تئاتر اینگونه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار تئاتر یکتاهنر، نشست خبری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور کوروش زارعی دبیر این دوره و کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی و همچنین مدیران و دبیران بخش‌های مختلف این رویداد هنری ظهر سه شنبه ۲۷ دی ماه در تالار رودکی برگزار شد.


در بخشی از این نشست کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: آقای کوروش زارعی و دبیرخانه جشنواره و همچنین هنرمندان تلاش کردند تا این جشنواره پر بار برگزار و در توسعه تئاتر تأثیرگذار باشد، امروز نیاز به حمایت از تئاتر هست و اگر این حمایت نشود اتفاقی رخ نخواهد داد.

نشست خبری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

در ادامه ۲ پوستر جشنواره تئاتر فجر چهل و یکم با طراحی محمد اسفندیاری و حسن موسی‌زاده رونمایی شد.

رونمایی پوستر نشست خبری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

بعد از مراسم رونمایی پوسترهای جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر، کوروش زارعی به همراه دبیران بخش‌های مختلف جشنواره تئاتر فجر درباره بخش های مختلف این رویداد هنری توضیحاتی را ارائه کردند.

ابتدا کوروش زارعی دبیر جشنواره درباره برگزاری این رویداد هنری گفت: روز شنبه همراه با افتتاحیه جشنواره مراسم اختتامیه رادیوتئاتر و نمایشنامه نویسی و پژوهش جشنواره برگزار و از علی سلیمانی و سعید تشکری تجلیل به عمل می‌آید.

وی ادامه داد: در این دوره از جشنواره اتحادیه تئاتر جهان اسلام را تشکیل داده‌ایم. امسال می‌خواستیم سمینار را در خوزستان برگزار کنیم به همراه چند اجرا به زبان عربی، به دلیل شرایط مالی این امر میسر نشد و در تهران برگزار می‌شود.

زارعی به بخش های مختلف حاضر در این رویداد هنری اشاره کرد و گفت: ۳۷ اثر در بخش مسابقه بزرگ ایران، ۲۳ اثر در بخش مسابقه بین‌الملل، ۳۱ اثر در بخش خیابانی و ۲ اثر در بخش ویژه حضور دارند.

کوروش زارعی

وی به حضور جوانان مستعد در این جشنواره اشاره کردو گفت: امسال شاهد حضور جوان‌های مستعد هستیم و امسال سال درخشش استان‌ها است و ۸۰ درصد آثار جشنواره از استان‌ها در جشنواره حضور دارند.

در ادامه این نشست دبیران بخش های مختلف این رویداد هنری به جزئیات برگزاری این جشنواره اشاره کردند.

بر این اساس ، داریوش نصیری مدیر بخش خیابانی، حسن رونده مدیر بخش استان‌ها، ایوب آقاخانی مدیر بخش نمایشنامه‌نویسی، امین رهبر مدیر بخش رادیوتئاتر، مرتضی منصوری مدیر بخش بین‌الملل، صادق رشیدی مدیر بخش پژوهش، سید مصطفی موتورچی معاون دبیر جشنواره، افشین ناظری دبیر اجرایی جشنواره، نصراله قادری مشاور عالی دبیر، مهدی یوسفی‌کیا مدیر روابط عمومی جشنواره به ارائه توضیحاتی درباره بخش‌های مختلف جشنواره چهل و یکم پرداختند.

حضور در جشنواره چهل و یکم راه رفتن روی میدان مین بود

بخش نصراله قادری مشاور عالی دبیر جشنواره با اشاره به حاشیه های بسیاری که برگزاری این دوره جشنواره دارد اشاره کردو گفت: حضور و فعالیت در جشنواره چهل و یکم راه رفتن روی میدان مین بود. همه عزیزانی که در جشنواره شرکت کردند سعی‌شان روشن نگاه داشتن چراغ تئاتر است. گروهی معتقد هستند از جشنواره استقبال نشده اما آمار قابل دسترسی و رؤیت است.

مردم تئاتر را دوست دارند و ما نباید مردم را محروم از تئاتر کنیم

در همین ارتباط کوروش زارعی اظهار کرد: خالصانه از تمام کسانی که علیرغم تخریب، تهدید و ناسزاها آثارشان را در جشنواره‌های استانی و فجر ارائه دادند. اینها عاشقانه ایستادند و چراغ تئاتر را روشن نگه داشتند. مردم ما تئاتر را دوست دارند و ما نباید مردم را محروم از تئاتر کنیم. برخی دوستان تئاتر را تحریم کردند ولی تئاتر هیچگاه متوقف نمی‌شود، این دوستان هم خودشان را از مردم و هم مردم را از آثارشان محروم می‌کنند. مگر باقی مشاغل تعطیل هستند که تئاتر تعطیل شود. چرا افرادی که علاوه بر فعالیت در تئاتر در ادارات دولتی و حکومتی فعالیت می‌کنند تئاتر را تحریم می‌کنند ولی سر کار خود می‌روند؟ به تئاتر، خودمان و مردمی که علاقه‌مند به تئاتر ظلم نکنیم.

زارعی درباره اتحادیه تئاتر جهان اسلام، یادآور شد: مشکلاتی که بین جهان اسلام هست بیشتر از مشکلات میان جهان مسیحیت و غیره است. به همین دلیل همیشه دغدغه اتحاد و همدلی میان جهان اسلام توسط تئاتر را داشته و دارم. با تئاتر می‌توانیم با هم دیالوگ برقرار کنیم و به تمدن اسلامی مدنظر و مورد تأکید مقام معظم رهبری برسیم. تئاتر می‌تواند حلقه اتصال میان نه تنها جهان اسلام بلکه با ادیان و باورهای دیگر باشد. تئاتر نیاز امروز و جهان بشریت است.

وی درباره بودجه این دوره از جشنواره، متذکر شد: هنوز وضعیت بودجه‌مان معلوم نیست و ۲۲ میلیارد تومان برآورد بودجه‌مان بوده است. پنج شبانه‌روز بچه‌های گروه‌های شهرهای مختلف و همچنین مهمان‌های خارجی در جشنواره حضور خواهند داشت و کلا هر شب ۳ هزار و ۵۰۰ نفر استقرار در هتل استقرار خواهند داشت که ۱۰ میلیارد هزینه اسکان آن‌ها است. به ما می‌گویند بروید جلو ما پشت‌تان هستیم ولی هنوز وضعیت بودجه‌مان معلوم نیست.

نصراله قادری نیز درباره بخش بین‌الملل جشنواره چهل و یکم، تأکید کرد: ما در این جشنواره چرخ را از ابتدا اختراع نکردیم و سعی کردیم کاری ضعیف‌تر از کارهای داخلی خودمان نداشته باشیم. برخی از دولت‌های خارجی علیرغم موافقت گروه‌ها از حضور گروه‌ها در جشنواره ممانعت کردند.

دولتمردان به عنوان یک ضرورت به تئاتر نگاه نمی‌کنند

کوروش زارعی در بخش پایانی این نشست تصریح کرد: تئاتر هنوز در بین دولتمردان به عنوان یک ضرورت مطرح نیست و تا این ضرورت درک نشود وضعیت حمایت از تئاتر اینگونه خواهد بود. در کشور عراق برای جشنواره‌ای که سومین دوره‌اش برگزار شده هزینه‌های بالایی می‌شود اما ما در جشنواره تئاتر فجر هنوز نمی‌دانیم چقدر بودجه داریم.
در بخش بین‌الملل چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر گروه‌هایی از کشورهای تونس، عراق، روسیه، برزیل، اسپانیا، ارمنستان، اردن حضور دارند و چند ورک‌شاپ بین‌المللی نیز توسط مدرسانی از کشورهای الجزایر، روسیه، صربستان و ایرلند جنوبی برگزار می‌شود.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با دبیری کوروش زارعی از ۱ تا ۱۲ بهمن برگزار خواهد شد. بخش رادیوتئاتر این دوره از جشنواره از ۲۵ دی برگزار شده است.

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=6938

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر