یکتاهنر- مصطفی قاسمیان: شنبهشب و پس از گذشت ۲۶ روز از سال ۱۴۰۲، بالاخره روابط عمومی سازمان صداوسیما نخستین آمارهای رسمی از میزان مخاطب برنامهها و سریالهای نوروزی را اعلام کرد که مطابق آن، سریال «نون خ» ۸۳٫۵ درصد و «آتش و باد» ۴۸٫۳ درصد بیننده داشتند. بین ویژهبرنامههای تحویل سال ۱۴۰۲ نیز برنامه «سال نو» شبکه سه با اجرای حامد سلطانی، با جذب ۴۹٫۳ درصد مخاطب صدرنشین شد و «کودک شو» شبکه نسیم با ۳۷٫۶ درصد و «نوروز دوستداشتنی» شبکه یک با ۳۴٫۴ درصد در ردههای دوم و سوم قرار گرفتند.
این آمارها در حالی ۲۶ فروردین ماه به انتشار رسید که در ۷ سال گذشته، هیچگاه این اتفاق نیفتاده بود که آمار مخاطب برنامههای نوروزی سیما پس از ۲۰ فروردین به انتشار برسد و این بار، با تأخیری بیسابقه منتشر شد.
مهمتر آن که یک عدد بسیار مهم که به طور معمول، هر سال اعلام میشد، در نتایج مختصر این نظرسنجی، نیامد: «درصد بیننده کل تلویزیون». اهمیت این عدد به این علت است که طبق روال رایج نظرسنجیهای مرکز تحقیقات صداوسیما، درصد اعلامی بیننده هر برنامه یا سریال، از بینندگان کل تلویزتلویزیون محاسبه میشود، نه از کل پاسخگویان. به عبارت دیگر، وقتی گفته میشود فصل چهارم «نون خ» ۸۳ درصد بیننده دارد، این ۸۳ درصد از مثلا حدود ۸۰ درصد مخاطب کل تلویزیون محاسبه میشود. بنابراین اگر قرار باشد رقم کلی را در جمعیت ایران محاسبه کنیم، ۶۶ درصد مردم ایران بیننده این سریال بودهاند.
حال این گمانه تقویت شده که درصد بیننده کل تلویزیون ممکن است کمتر از ۷۰ یا ۸۰ درصد سالهای اخیر باشد. بنابراین ۸۳ درصد مخاطب «نون خ ۴» نیز عملاً ارزش چندانی ندارد؛ به این دلیل است که فصل چهارم «نون خ» با وجود انتقادات، از ۸۲ درصد بیننده در فصل سوم به ۸۳ درصد رسیده است، در حالی که در واقعیت، آن ۸۲ مهم تر از این ۸۳ است!