• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 1 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
0
در نشست «خیام، فردوسی و جهان امروز» مطرح شد؛

مشغله شاعران ما، حفظ هویت تاریخی واژگان فارسی بود

  • کد خبر : 9921
  • ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
مشغله شاعران ما، حفظ هویت تاریخی واژگان فارسی بود
امیر الهامی پژوهشگر و مدرس ادبیات فارسی معتقد است کاری که شعرای ما از زمان رودکی تا ‌امروز انجام داده‌اند، حفظ هویت و کارایی واژگان در زبان فارسی بوده است.

به گزارش یکتاهنر به نقل از ستاد خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «خیام، فردوسی و جهان امروز» پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه با حضور امیر الهامی، پژوهشگر و مجری کارشناس صداوسیما در سرای کارگاه‌های آموزشی مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد. 

گزارش تصویری از سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران


در این نشست الهامی گفت: آثار ادبی از میراث‌های فرهنگی هر جامعه است که نگهداری از آن‌ها در مقایسه با مجسمه‌ها و عتیقه‌ها متفاوت است. زمانی آثار مکتوب، اعم از شعر و نثر فارسی کارایی خود را به عنوان میراث به‌جا مانده از نیاکان ما حفظ خواهد کرد که در دسترس بیشتر مردم باشد. 

وی با بیان اینکه اگر فردوسی و شاهنامه نبودند، زبان فارسی به چالش کشیده می‌شد، افزود: شعرای ما از زمان رودکی تا ‌امروز کاری کردند که همچنان هویت و کارایی واژگان در زبان فارسی حفظ شود. اگر من امروز بخواهم به خلق واژه‌ای فارسی اقدام کنم، یک منبعم قطعا شاهنامه فردوسی خواهد بود. 


او با بیان اینکه یکی از ضعف‌های بزرگ جوانان امروز ناتوانی در عرصه نگارش است، گفت: سخت‌ترین کار این است که به یک جوان بگویید این مطلب را بنویسد. یک بخش از این ناتوانی در جوانان امروز به این خاطر است که آنان به واژگان مسلط نیستند و این واژگان را در درون آثار ادبی مورد بررسی و بازشناسی قرار نداده‌اند. از آنجایی که آثار ادبی، واژگان را در پهنه ادبی آورده‌اند، کارایی‌اش در ذهن انسان بیشتر می‌شود. 


این استاد ادبیات فارسی درباره روایت انسان در شاهنامه توضیح داد: زندگی در شاهنامه پویا و جاری است. در شاهنامه روایت حیات انسان را از آغاز خلقت تا مرگش می‌بینید. آدم‌ها در این اثر، نه در دربار، بلکه در کنار مردم عادی هستند. از آهنگر تا انسان‌های شیطان‌‌صفت همه در دنیای شاهنامه وجود دارند و ارتباط ملموس و انضمامی‌ای بین خوانندگان شاهنامه و شخصیت‌های آن ایجاد می‌شود.

گزارش تصویری از سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران

الهامی در بخش دیگری از سخنانش درباره خیام گفت: زبان خیام، زبان اندیشمندی است که در عرصه نجوم و ریاضیات فعال بود. زبانی است که پوشیدگی‌ها و پنهان‌گویی‌ها را ندارد. 


وی با اشاره به رک‌گویی خیام گفت: رک‌گویی خیام وابسته به دو چیز است. اول، زبان علمی او، دوم شخصیت غیر وابسته‌ای که در شعر داشت. در واقع شخصیت اجتماعی و وضعیت مالی خیام وابسته به شعر نبود و آزادانه سخن می‌گفت. 


سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به ‌کار کرده و تا ۳۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۲ در مصلای امام خمینی (ره) و همزمان به ‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

گزارش تصویری از سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=9921

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر