• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
2

مراسم تشییع و خاکسپاری امین تارخ با اشک و آه برگزار شد

  • کد خبر : 5047
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷
مراسم تشییع و خاکسپاری امین تارخ با اشک و آه برگزار شد
مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر امین تارخ صبح امروز دوشنبه 4 مهرماه با اشک و آه فراوان رضا کیانیان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی یکتاهنر، مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر امین تارخ بازیگر پرآوازه سینماو تلویزیون صبح امروز دوشنبه ۴ مهرماه با حضور جمع کثیری از هنرمندان و مردم در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.

در این مراسم علاوه بر دوستان و بازیگرانی که سال‌های سال در کنار آنها مشق سینما کرده بود، شاگردانش که هر کدام برای خود استادی هستند، نیز حضور داشتند. محمدمهدی عسگرپور رئیس هیات مدیره خانه سینما و خانه هنرمندان ایران، جهانگیر کوثری، علیرضا شجاع‌نوری، رضا کیانیان، رسول صدرعاملی، منوچهر شاهسواری، مسعود کرامتی، همایون اسعدیان، مازیار میری، عبدالجبار کاکایی، جمشید هاشم‌پور، حبیب اسماعیلی، مازیار میری، رضا کیانیان، فاطمه معتمدآریا، همایون اسعدیان، پوریا رحیمی‌سام، کیومرث مرادی، مجتبی میرطهماسب، مجید برزگر، فرزین محدث، فرزاد حسنی، حبیب دهقان‌نسب، فرزاد حسنی، شبنم مقدمی، حبیب رضایی، بهرام افشاری، فریبا کوثری و گلاره عباسی و جمعی دیگر از شاگران امین تاریخ در این مراسم حضور داشتند.

علیرضا شجاع‌نوری به عنوان اولین سخنران این مراسم با بیان اینکه حالش مساعد صحبت نیست، گفت: «در این وضعیت و اوضاع منتظر هر خبری بودم به جز اینکه امین تارخ را از دست بدهیم؛ از خردسالی با هم آشنا بودیم و در سریال «سربداران» شاگردی‌اش را کردم. همه یا امین تارخ را از نزدیک می‌شناسید یا با حال و انرژی او آشنا هستید. امین، در بنیاد سینمایی فارابی در دهه ۶۰ آرشیوی برای هنرمندان را تأسیس کرد تا امکان دسترسی به آثار برای بازیگران و هنرمندان شهرستان‌ها هم فراهم شود.»
وی بیان کرد: «همیشه در نظر داشت عالم بازیگری تغییر کند و شسته و رفته شود تا هنرمندان به راحتی به کار خود بپردازند. هیچ‌وقت او را اخمو ندیدم و از خشم هم متنفر بود و ناراحت می‌شد. امیدوارم رفتنش، اول آرامش و خوشحالی‌اش باشد.»

رضا کیانیان که برای سخنرانی دعوت شد، چنان اشک می‌ریخت که نتوانست سخنی بگوید جز اینکه «امین وقت این نبود بری!» اما پس از گذشت دقایقی و سخنرانی چند هنرمند دیگر، به خود مسلط شد و در سخنانی گفت: «در فیلم بازیگران هزاران بار می‌میرند و از مرگ نمی‌ترسند اما بتدانید که ما هم دوست داریم زندگی خوب باشد. از این همه و دروغ و افترایی که به ما بازیگران زده می‌شود، در تعجبم!؟ ما برای دل مردم کار انجام دادیم و بازیگران با مردم و کنار مردم هستند. امین تارخ هیچ‌گاه منتی بر دیگری نگذاشت، منتی برای تمام کارهایی که برای مردم کرد، نگذاشت. بازیگران خوشحال می‌شوند که حال مردم را خوب می‌کنند ولی بعضی‌ها از اینکه بازیگران حال مردم را خوب می‌کنند خوشحال نمی‌شوند.»

فاطمه معتمدآریا نیز با بیان اینکه حال همه ما نیز همچون مردم خراب است، با اشاره به ویژگی‌های امین تارخ، او را بی نظیر و دوستدار جوانان خواند.

مسعود کرامتی بازیگر سینما و از بستگان امین تارخ نیز در سخنانی گفت: به همه ایران تسلیت می‌گویم. امین تارخ رفت، رفیقم، دوستم، همکارم، خانواده و برادرم از جوانی تا الان رفت. همه روزهای با هم بودن برایم خاطره شده است. در یک جمله می‌گویم که امین، تأثیرگذارترین آدم در تأسیس انجمن بازیگران سینما بود. راه‌اندازی آرشیو هنرمندان و راه‌اندازی آموزشگاه بازیگری از دیگر کارهای تأثیرگذار وی بود و بسیاری از بازیگران سینمای ایران پرورش یافته او هستند. به این موضوع عادت داریم که مدام حسرت از دست‌دادن‌های مختلف را داشته باشیم و از این به بعد هم باید حسرت رفتن امین تارخ را بخوریم.»

محمدمهدی عسگرپور رئیس هیأت مدیره خانه سینما و مدیرعامل خانه هنرمندان ایران نیز با اشاره به محبوبیت امین تارخ، رفتن او را غیرقابل باور دانست و در سخنانی بیان کرد: «این افتخار را داشتم که در حوزه مسائل صنفی با هم همکار بودیم و همیشه پشت و پناه بود. در حوزه سریال‌سازی هم با ایشان تجربه داشتم و می‌دیدم که چگونه با نسل جوان ارتباط می‌گرفت و حمایت می‌کرد. در کارگاه بازیگری نیز به عنوان مدرس در خدمت ایشان بودم و آنجا متوجه شدم که او نمادی از آموزش، حمایت، محبت و عشق و بسیاری از ویژگی‌های بزرگ بود.»

در این مراسم، شبنم مقدمی و عبدالجبار کاکایی و امیر آقایی نیز سخن گفتند. کاکایی شعری را برای زنده‌یاد امین تارخ خواند. همچنین امیر آقایی، پیامی از سوی آتیلا پسیانی که در بستر بیماری است قرائت کرد و از همه خواست برای پسیانی دعا کنند.

آخرین سخنران نیما تارخ فرزند امین تارخ بود که روز رفتن پدرش را روز سختی برشمرد و افزود: «خیلی دلم می‌خواست به این زودی نمی‌رفت و می‌بود تا روزهای بهتری را می‌دید. پدرم برای من فقط پدری نکرد، معلمی کرد و خود را میان ما شاگردانش تکثیر کرد و همیشه هست.»

در پایان مراسم نیز بر پیکر امین تارخ نماز میت قرائت شد و پیکر این هنرمند در کنار فرشته طائرپور و افسانه محمدی به خاک سپرده شد.

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=5047

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر