• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 23 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
2

«مجلس حبیب» برگزار شد/ هنرمندی که شاید دلش لرزید، اما قلمش نه

  • کد خبر : 11622
  • ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
«مجلس حبیب» برگزار شد/ هنرمندی که شاید دلش لرزید، اما قلمش نه
اهالی فرهنگ و هنر همزمان با اولین سالگرد درگذشت حبیب‌الله صادقی، درباره این هنرمند سخن گفتند و به ویژگی‌های مختلف او اشاره کردند.

به گزارش خبرنگار تجسمی یکتا هنر، مراسم یادبود اولین سالگرد درگذشت حبیب‌الله صادقی از چهره‌های شاخص هنر انقلاب در حوزه نقاشی با عنوان «مجلس حبیب» با حضور جمعی از هنرمندان حوزه‌های تجسمی، سینما و تلویزیون شامگاه پنجشنبه ۱۲ مرداد در حوزه هنری انقلاب برگزار شد.

این مراسم با قرائت آیاتی از قرآن کریم توسط مرتضی یراقبافان آغاز شد و امید محمدنژاد مجری مراسم بود. از جمله هنرمندان حاضر در مراسم هم می‌توان به حسام‌الدین سراج، مجتبی فراورده و عبدالحمید قدیریان اشاره کرد.

امیرحسین صادقی فرزند زنده‌یاد حبیب الله صادقی در ابتدا به روی صحنه رفت و در جملاتی درباره پدرش گفت: مدیران حوزه هنری در این مدت بسیار یاری کردند و از آنها ممنونم که مراسم امشب را هم بدون اینکه ما بخواهیم تدارک دیدند و برایش سنگ تمام گذاشتند.

وی با بیان اینکه بعد از درگذشت پدر، رنگ‌ها برایش از بین رفته‌اند گفت: امیدوارم در فضای سیاه و سفیدی که می‌بینم بتوانم نگاه مجددی به کارهای پدرم داشته باشم.

 

سیدعلی میرفتاح روزنامه‌نگار و از دوستان حبیب‌الله صادقی هم در ادامه به صحنه رفت و در سخنانی یادآور شد: سن و سال ما به گونه‌ای شده است که دوستان ما در آن طرف بیشتر شده‌اند.

وی اضافه کرد: مرگ حق است و هر مرگی تلنگری است که قدر یکدیگر بدانیم اما چه کنیم که غفلت دوباره گریبان ما را می‌گیرد. کاری که مرحوم صادقی کرد کار خیلی مهمی بود و امروز می‌فهمیم کاری که هنرمندان و نقاشان در ابتدای انقلاب کردند چقدر اهمیت داشت.

میرفتاح یادآور شد: امروز می‌فهمیم که چقدر لازم است روشنفکری متناسب با انقلاب داشته باشیم روشنفکری نه به معنای فلسفی آن. در قضایایی که در یک سال اخیر به وجود آمد تازه فهمیدیم چقدر وضع رسانه‌ها خراب است و نهادهای علوم انسانی چقدر ناتوان هستند.

وی با اشاره به فعالیت‌های روشنفکرانه هنرمندانی چون حبیب صادقی و دیگر نقاشان اضافه کرد: کاری که این تشکیلاتی که امروز به آن حوزه هنری می‌گوئیم، در سال‌های گذشته انجام داد این بود که برای اولین بار در جامعه ایران، نقاشی را وارد زندگی کردند. دهه ۶۰ نقاشی‌های حبیب صادقی، کاظم چلیپا و… را در خانه‌های مردم می‌شد دید. نقاشی به ما در فهم دنیای مدرن کمک می‌کند. متأسفانه این روند ادامه پیدا نکرد.

میرفتاح اضافه کرد: افرادی مثل حبیب به معنای متعارف نمرده‌اند بلکه این‌ها به دلیل آثارشان و تأثیری که با نقاشی‌های خود گذاشته‌اند زنده هستند.

در ادامه حسام‌الدین سراج خواننده اصیل به صحنه رفت و در سخنانی عنوان کرد: اولین ویژگی که می‌توانم برای حبیب بگویم همیشه خنده بر لب داشت. دلش پر از نور و چهره‌اش بااخلاق و دوست‌داشتنی بود.

این خواننده اضافه کرد: همه ما باید این راه را طی کنیم اما خوش به سعادت آنها که این راه را خوش طی کردند و مثل حبیب صادقی، سیدمجید حسینی، سید حسین حسینی، قیصر امین‌پور و… رفتند. اینها دوستانی بودند که بیان دل‌نشینی داشتند.

در ادامه مرتضی اسدی هنرمند پیشکسوت نقاش در سخنانی بیان کرد: حبیب صادقی عاشق تعلیم و تربیت بود و دانشجویی نبود که صادقی به او کمک نکند.

وی در بخش دیگر به یکی از ویژگی‌های اخلاقی صادقی اشاره و عنوان کرد: او همیشه دوست داشت بین نیروهای فرهنگ و هنر آشتی ایجاد کند.

در بخش پایانی مجتبی فراورده تهیه‌کننده سینما و تلویزیون پشت تریبون قرار گرفت و بیان کرد: زنده یاد حبیب صادقی از دل بوم سفید تابلوهای بسیاری خلق کرد. تابلوهایی که وقتی کنار هم قرار می‌گرفت یک معنا فقط داشت «فاستقم کما امرت» و حبیب استقامت می‌کرد.

وی اضافه کرد: او شاید دلش می‌لرزید اما قلمش نمی‌لرزید همه تابلوها یک پیام دارد که پیام استقامت است.

اجرای مرشد میرزا علی و شعرخوانی علی داوودی از جمله بخش‌های این مراسم بود.

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=11622

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر