• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
3
حمیدی مقدم در پاسخ به یکتاهنر مطرح کرد؛

فیلم چالش برانگیز نداشتیم/ تشریح جزییاتی از پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»

  • کد خبر : 1451
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
فیلم چالش برانگیز نداشتیم/ تشریح جزییاتی از پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
محمد حمیدی مقدم دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» در نشست خبری که امروز دوشنبه 15 آذرماه برگزار شد، اعلام کرد که فیلم چالش برانگیزی در این دوره به هنگام انتخاب نداشتیم.

به گزارش خبرنگار سینمایی یکتاهنر، نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت که دوشنبه ۱۵ آذرماه برگزار شد، توضیحاتی درباره این دوره جشنواره ارائه کرد و سپس به پرسش های اهالی رسانه پاسخ داد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه خبری یکتاهنر مبنی بر اینکه در پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت، فیلمی جنجالی یا فیلمی با موضوع اجتماعی خاص و پر چالش و تنش داشتید که هیات انتخاب بدون هیچ مشکل یا فشار آن را پذیرفته باشد؟ گفت: امسال چندان فیلم چالش‌ برانگیزی به‌هنگام انتخاب نداشتیم. شاید بعد از اکران آثار با چالش روبه‌رو شویم اما امروز چیزی درباره روزهای برگزاری نمی‌گوییم چون جشنواره‌ محل کشف و هیجان‌های ناگهانی است.

حمیدی مقدم در ابتدای این نشست درباره این دوره جشنواره توضیح داد: امسال سومین باری است که از این جایگاه با دوستان رسانه‌ای صحبت می‌کنم. ما پس از پشت سر گذاشتن دوره متفاوت چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» در سال گذشته که همراه با همه‌گیری ویروس کرونا بود و جشنواره را برخط کرد، شاهد پیشتازی، رشد و دگرگونی در ارتباط با مخاطبان بودیم. خوشبختانه دوره گذشته جشنواره مسیری رو به رشد داشت و بر جشنواره‌های دیگر کشور تاثیر گذاشت.

وی بیان کرد: براساس این روند و زیرساخت برخط، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان کاری تازه، شروع به کار کارشناسی و خطاگیری دوره گذشته کرد؛ شورای سیاستگذاری بسیار سریع‌تر نسبت به ادوار گذشته تشکیل شد و برنامه‌ریزی دوره جدید را با نگاهی به آینده و پیک جدید کرونا انجام داد، درنتیجه تصمیم بر این شد که مسیر برخط را به عنوان مسیر جدی جشنواره امسال هم ادامه دهیم، روی آن سرمایه‌گذاری کنیم و رفع خطاها را در پیش گیریم بنابراین در شورای سیاستگذاری تصویب شد که با توجه به رفع بیماری ویروس کرونا نگاهی نیز به اجرای فیزیکی جشنواره داشته باشیم.

دبیر پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» خاطرنشان کرد: خوشبختانه در هفته گذشته با رشد مخاطبان در سالن‌های سینمایی، موافقت شد که اجراهای فیزیکی به شکلی محدود در جشنواره داشته باشیم، درنتیجه جشنواره پانزدهم «سینماحقیقت» هم به صورت برخط و هم به شکل محدود فیزیکی برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما امسال با توجه به تاثیر ویروس کرونا و وضعیت التهاب سرمایه گذاری در مراکز فرهنگی، پیش‌بینی کرده بودیم که باید روندی نزولی در ارایه آثار به جشنواره داشته باشیم که این اتفاق در دبیرخانه کاملا مشهود بود به طوری که امسال تعداد ۵۵۱ اثر به دست ما رسید که نسبت به دوره گذشته کاهش داشت.

حمیدی‌مقدم در ادامه با ارایه آماری از آثار رسیده به دبیرخانه بیان کرد: امسال برای اولین بار شرط اولین نمایش آثار در جشنواره «سینماحقیقت» را لحاظ کردیم، این امر باعث شد که برخی آثار دیگر واجد شرایط حضور در جشنواره نباشند، بنابراین تعداد آثار واجد شرایط برای ورود به جشنواره ۴۴۰ فیلم بود که نهایتا در بخش مستند کوتاه ۳۰، نیمه بلند ۲۸، بلند ۲۳، آوینی ۲۹، و سینمای ایران خارج از مسابقه هشت فیلم در جشنواره حضور پیدا کردند، با‌توجه به وضعیت موجود تلاش کردیم تا ۱۱ فیلم که به موضوع «کرونا» می‌پردازند نیز در بخش خارج از مسابقه اکران داشته باشند.

وی گفت: ۵۳ فیلمساز از ۲۱ استان و ۲۶ شهر در جشنواره شرکت داشتند که خوشبختانه نشانگر طیف وسیع تصویر حوزه مستند است. در بخش بین‌الملل ۲۶۱۱ فیلم از ۷۳ کشور درخواست حضور در جشنواره را داشتند که درنتیجه ۱۲ فیلم بلند، هفت مستند نیمه‌بلند و ۱۰ فیلم کوتاه در بخش مسابقه بین‌الملل این دوره از جشنواره حضور دارند. همچنین سه فیلم بلند، ۲ نیمه بلند و ۲ فیلم کوتاه ایرانی به این لیست اضافه خواهد شد و منتخب بهترین آثار را هم نمایش خواهیم داد.

حمیدی‌مقدم در پایان و در جمع‌بندی این نشست خبری توضیح داد: سعی کردیم در این دوره هم بحث‌های محتوایی را مدنظر داشته باشیم. یکی از وظایف اصلی جشنواره، طراحی برنامه‌هایی برای جوشش‌های فکری به ویژه برای جوان‌هاست. در همین زمینه کارگاه‌های آموزشی برپا می‌شود. احمد ضابطی جهرمی با کارگاه مستند هیبرید در این دوره حضور دارد که کار آموزشی درجه یکی است. احمد الستی سمیناری کارگاهی با موضوع فیلم جستار برگزار می‌کند که موضوع مهمی است و در جهان درباره‌اش بحث می‌شود. محمدرضا عباسیان کارگاه تهیه و تولید مستند در بحران خواهد داشت و سعید فرجی کارگاه مستند سازی در مناطق جنگی را برگزار خواهد کرد. مهدی آزادی کارگاه تصویربرداری در سینمای مستند و حمید نجفی راد کارگاه تدوین در سینمای مستند خواهند داشت.

دبیر جشنواره سینما حقیقت با اشاره به بخش فیلم‌ خبر هم توضیح داد: در این بخش صاحبان آثار و منتقدان صحبتی خواهند داشت و مشروح آن به صورت زنده از درگاه‌های جشنواره پخش می‌شود. همچنین بخش بازار فیلم به کتابخانه ویدیویی‌ مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی لینک شده تا اکثر فیلم‌های مرتبط با بازارهای خارجی برای عرضه و فروش در آن ارائه شوند.

حمیدی‌مقدم همچنین با اشاره به قیمت بلیت برای سامانه‌های برخط گفت: قیمت تماشای هر فیلم در بخش‌های فیلم کوتاه، نیمه بلند و بلند به ترتیب شش، هشت و دوازده هزار تومان است.

وی درباره بخش پیچینگ پنل هم توضیح داد: ۱۰۵ طرح به این بخش رسیده بود که از میان آنها ۲۱ طرح پذیرش شد و مستندسازان باید ابتدا یک دمو یا تریلر سه دقیقه‌ای آماده کنند و بعد در هفت دقیقه و در جریان یک گفتگوی زنده طرح خود را ارائه دهند.

حمیدی‌مقدم با اشاره به سه بزرگداشتی که امسال برای اساتید سینمای مستند برگزار می‌شود گفت: امسال برای آقایان ارد عطارپور، ابراهیم مختاری و حبیب الله والی‌نژاد بزرگداشت برگزار می‌شود. همچنین فیلم «زعفران» آقای مختاری با همکاری فیلمخانه مرمت شده و نمایش اول آن در این مراسم بزرگداشت خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به ورک‌شاپ‌ها و مسترکلاس‌های بین‌المللی که سال گذشته با استقبال خوبی مواجه شده بود، درباره عناوین این کارگاه‌ها در دوره پانزدهم گفت: دیوید چاراپ کارگاه «هنر تدوین مستند»، هلنا ترشتیکوا کارگاه «مستند به شیوه تایم لپس»، کرستن جانسون کارگاه «اخلاق حرفه ای در تصویربرداری»، میشل نول کارگاه «راهکارهای پخش جشنواره ای» و پیتر همیلتون کارگاه «راهکارهای پخش اینترنتی و استریمرها» را برگزار خواهند کرد.

دبیر پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت به اعلام آمار فیلم‌های این دوره پرداخت و گفت: ۸۱ فیلم ایرانی در بخش مسابقه ملی نمایش داده می‌شود. ۲۹ فیلم در بخش «شهید آوینی»، ۱۱ فیلم درباره «کرونا»، ۸ فیلم خارج از مسابقه هستند و در مجموع ۱۲۲ فیلم ایرانی در این دوره نمایش داده می‌شود. در بخش بین‌الملل ۵۰ فیلم خارجی روی پرده می‌روند و ۷ فیلم در بزرگداشت‌ها نمایش داده می‌شوند. در مجموع فیلم‌های پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت ۱۷۹ اثر است.

حمیدی‌مقدم درپایان اظهار کرد: آرزو می‌کنم سینمای مستند ایران همان‌گونه که همواره هوشمند و پیشتاز بوده با تعامل با جشنواره حقیقت که بار زیادی هم بر دوش آن است، پدید آورنده فضایی در عرصه فیلم مستند باشد که به اعتلای روزافزون حوزه مهم مستند کمک کند.

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=1451

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر