• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
1
گفتگوی یکتا هنر با کارگردان «تاکسیدرمیست»؛

فیلمی که مخاطب جهانی دارد/ از لوون هفتوان به شاهو رستمی رسیدیم

  • کد خبر : 14275
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۵۶
فیلمی که مخاطب جهانی دارد/ از لوون هفتوان به شاهو رستمی رسیدیم
سوسن سلامن یکی از کارگردان‌های فیلم کوتاه «تاکسیدرمیست» توضیحاتی درباره ایده ساخت و انتخاب بازیگر آن ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار یکتا هنر، فیلم کوتاه «تاکسیدرمیست» به کارگردانی مشترک سوسن سلامت و بهزاد علوی، به تهیه کنندگی حامد طبیبی، تولید مرکز فیلم جوان سوره و با بازی شاهو رستمی در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران روی پرده سینما رفت.

این فیلم کوتاه که در شهرستان ماهنشان استان زنجان و در کوه‌های رنگی زیبای آن منطقه فیلمبرداری شده است، نگاهی ویژه به طبیعت و محیط زیست دارد و سوژه آن نیز مبتنی بر این موضوع است.

شاهو رستمی در نقش تاکسیدرمیست، ایفای نقش خوب و قابل قبولی داشته است و بازی این کاراکتر یادآور بازی‌های «لوون هفتوان» بازیگر فقید سینما است.

فیلم کوتاه «تاکسیدرمیست» سومین تجربه مشترک و حرفه‌ای سوسن سلامت و بهزاد علوی در مقام کارگردان است، هرچند هر کدام نیز تجربه‌های ششم و پنجم کارگردانی خود را پشت سر گذاشته‌اند.

سوسن سلامت یکی از کارگردان‌های فیلم کوتاه «تاکسیدرمیست» در گفتگو با خبرنگار سینمایی یکتا هنر درباره ایده اولیه این فیلم با توجه به اینکه توجهی ویژه به محیط زیست شده و به دلیل مینی‌مال بودن فیلم که مورد پسند مخاطب جهانی نیز است، بیان کرد: ایده این فیلم سال ۱۳۹۴ در ذهن همسرم بهزاد علوی که دیگر کارگردان «تاکسیدرمیست» است، شکل گرفت و یک سال بعد نیز فیلمنامه‌ای مبتنی بر آن نوشت که به دلیل ناپختگی فیلمنامه، شرایط ساخت آن نیز فراهم نبود، به همین دلیل برای ساخت آن صبر کردیم. پس از بازنویسی نهایی فیلمنامه توسط هر دوی ما، به لطف و حمایت مرکز فیلم جوان سوره و همراهی دلسوزانه تهیه کننده فیلممان شرایط ساخت مهیا شد و توانستیم آن را بسازیم.
سلامت در پاسخ به اینکه ایده جهانی بودن این اثر را از ابتدا در نظر داشته‌اند یا خیر، گفت: بله چون «تاکسیدرمیست» دیالوگ ندارد، به طبع مخاطب مرزبندی شده‌ای نیز ندارد و در واقع جهان شمول است.

سوسن سلامت کارگردان فیلم کوتاه «تاکسیدرمیست» در ادامه به نقش شاهو رستمی اشاره کرد و افزود: از همان ابتدا نقش شاهور، کاراکتری بدون دیالوگ، آسیب رسان به طبیعت و حیوانات و با ظاهر و رفتاری چِرک و مُخل برایش متصور بودیم که در تقابل با طبیعت و زیبایی‌های آن باشد.

وی درباره همسو کردن نگاه کارگردانی با بازیگر توضیح داد: شاهو رستمی بازیگری توانا، باهوش و عاشق حرفه اش است، فیلمنامه تاکسیدرمیست را در کوتاه ترین زمان ممکن خواند و تمایل و علاقه مندی اش را برای همکاری با ما اعلام کرد، جهان فیلم و کارکتر را خوب و درست شناخت و به خوبی با نقش ارتباط برقرار کرد.

این کارگردان سینما در مورد اختلاف‌نظرش با شاهو رستمی برای رسیدن به شخصیت فیلمنامه نیز بیان کرد: البته در ابتدای کار در یک مورد با هم همسو نبودیم، مثلا ما برای موقعیت‌های کمدی فیلم از شاهو رستمی خواستیم در آن موقعیت ها خوشمزه تر باشد ولی شاهو گفت که این کاراکتر اصلا کمدی نیست مگر اینکه ناخودآگاه کارهای طنز از او سر بزند که از جنس خود شخصیت باشد، وقتی بیشتر گپ زدیم متوجه شدیم شاهو دقیقا از همان کمدی موقعیت هایی که مدنظر ما و در ذهن ماست حرف می زند و فقط هنوز قلاب گفتگوهایمان به هم چفت نشده است.

سوسن سلامت کارگردان فیلم کوتاه «تاکسیدرمیست» در پایان با بیان اینکه وقتی ایده در ذهن بهزاد علوی شکل گرفت، بازیگر ایده‌آلش برای این نقش لوون هفتوان بوده که متاسفانه سعادت همکاری با او را نداشتیم و سینما برای همیشه از دستش داد، گفت: در مرحله پیش تولید به دنبال بازیگر مرد خیلی چاق با فیزیک و ظاهری خاص بودیم و حتی سختی کار کردن با نابازیگر را هم به جان خریده بودیم ولی در نهایت به این نتیجه رسیدیم که برای این کار سخت در مدت زمان فیلمبرداری سه روزه باید از یک بازیگر استفاده کنیم تا یک نابازیگر که در نهایت بهترین گزینه شاهو رستمی بود.

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=14275

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر