• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
0
در بخش پایانی اجراهای بین‌المللی؛

طنین موسیقی روسی در تالار وحدت/ آنسامبل کنسرواتوار سنت پترزبورگ روی صحنه رفت

  • کد خبر : 8090
  • ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
طنین موسیقی روسی در تالار وحدت/ آنسامبل کنسرواتوار سنت پترزبورگ روی صحنه رفت
آنسامبل کنسرواتوار سنت پترزبورگ با اجرایی کم نظیر از هنرمندان روسی به عنوان پایان اجراهای بخش بین الملل در تالار وحدت روی صحنه رفتند.

به گزارش خبرنگار موسیقی یکتاهنر، بخش پایانی موسیقی بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر اختصاص به اجرای آنسامبل کنسرواتوار سنت پترزبورگ اختصاص داشت که در سانس نخست تالاروحدت و در ساعت ۱۸:۳۰ به روی صحنه رفت.

گروه آنسامبل کنسرواتوار سنت پترزبورگ توسط ۵ نوازنده روسی؛ ایوجنیا کلوتسووا مدیر هنری و نوازنده ویلون اول، ناتالی گرینیوک نوازنده ویلون دوم، الکسی آندریف نوازنده ویولا، ناتالیا نکورومنایا نوازنده ویلونسل و لیا چیرسکوف نوازنده پیانو به اجرای برنامه پرداختند.

بخش اول این اجرای روس‌ها به آثاری از آهنگساز و نوازنده ایتالیایی آرکانجلو کورلی اختصاص داشت. در پارت دوم نیز کنسرتوی گروسو. اپوس ۶ شماره ۲ در گام فا ماژور اجرا شد. کنسرتو گروسو یا کنچـِرتو گروسو، فرمی از موسیقی باروک است که در آن زمان به وجود آمده‌است.

در بخش دیگری از این برنامه آثاری از آنتونیو ویوالدی به اجرا درآمد که شامل «کنسرتوی الهامات هارمونیک شماره ۸ برای دو ویلن، استرینگ(زهی) و باس کونتینو آر وی۵۲۲ در گام لا مینور(اپوس ۳( ۱.آلگرو، ۲.لارگتو اسپیریتوزو و  ۳.آلگرو بودند.

سولیست‌های این اجرا نیز ایوجنیا کلوتسووا و ناتالی گرینیوک نوازندگان ویلن بودند که دقایقی روی صحنه هنرنمایی کردند . بخش دیگر این اجرا اختصاص داشت به آثار آرکانجلو کورلی آهنگساز و نوازنده ویولن ایتالیایی که شامل کنسرتوی گروسو اپوس ۶ شماره ۴ در گام مینور ،آداجو، آلگرو، آداجو، ویواجه، آلگرو بود.

در نهایت سولو کرسکوف اجرا شد که شامل آستور پیاتزولا بود. تانگوی موسیقی اوبلیویژن از فیلم سینمایی «هنری چهارم» با تنظیمی از دیمیتری وارلاس از دیگر بخش‌های این اجرا بود و در ادامه لیبرتانگو اثر پیاتزولا اجرا شد.

در پایان اجرای این گروه روسی، لیا چیرسکوف نوازنده پیانو در جمع خبرنگاران حاضر شد و با ترجمه دقیق بهزاد عبدی دبیر جشنواره موسیقی فجر به سوالات آنها پاسخ داد.

این نوازنده پیانو گفت: مخاطبین در سالن بسیار خوب بودند و موسیقی را دوست داشتند و باید بگویم فرهنگ مردم ایران خیلی خوب است و به آن علاقمندم. امیدوارم شرایط به گونه‌ای فراهم شود که بتوانیم یک بار دیگر در تهران حضور پیدا کنیم و اجرای دیگری را برای مخاطبان عالی شما اجرا کنیم.

وی در مورد معماری و موسیقی ایرانی بیان کرد: به موسیقی ایران، مانند معماری‌اش نگاه می‌کنم و می‌دانم دربرگیرنده ارزش‌های بسیار فراوانی است که ریشه در تاریخ و فرهنگ این سرزمین دارد. البته این را هم بگویم آشنایی من با موسیقی ایرانی به زمانی باز می‌گردد که مشغول مطالعه روی آثار یک آهنگسازی روسی بودم که به شدت روی موسیقی ایرانی و موسیقی کهن این سرزمین تمرکز داشت و من روی این پژوهش‌ها مطالعاتی را انجام دادم. طی این مدت کوتاهی که در ایران حضور داشتم، متوجه شدم، موسیقی قدیمی اروپایی‌ها برای ایرانی‌ها جذاب است.

این نوازنده پیانو در ادامه درباره انتخاب قطعات نیز گفت: با توجه به اینکه موسیقی اروپایی، مورد علاقه‌ی تقریبا همه مردم دنیا است، بنا به احساسی که داشتم، بر این نظر بودم موسیقی اروپایی و موسیقی سنتی برای ایرانی‌ها هم جذاب است و به همین دلیل این قطعات را برای اجرای این برنامه انتخاب کردم و امیدوارم مورد سلیقه و پسند مخاطبان قرارگرفته  باشد و از شنیدن آن لذت برده باشند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نقش موسیقی و دیپلماسی فرهنگی، به موسیقی مذهبی اشاره کرد و افزود: بالاکیرف یکی از آهنگسازان روسی است و سال ها قبل موسیقی برای مسلمانان نوشته بود که موجب شد با گوش دادن به این اثر با موسیقی آنها بیشتر آشنا شوم.

لیا چیرسکوف در پایان گفت: تمام مرزبندی‌های سیاسی که قبلاً در مورد آنها فکر می‌کردم، دیگر وجود ندارد و به نظر من فرهنگ و هنر مرزبندی نداشته و من می‌توانم به راحتی روی همکاری و همراهی با هنرمندان سایر ملت‌ها کارهای مهمی انجام دهم.

به گزارش یکتاهنر، آخرین اجراهای تالارهای وحدت، رودکی و همچنین سالن‌های کنسرت فرهنگسراهای نیاوران و ارسباران و مجموعه کوشک هنر در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر شامگاه سه‌شنبه ۲ اسفند ماه به پایان رسیدند.

گزارش تصویری آنسامبل کنسرواتوار سنت پترزبورگ را اینجا ببینید.

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=8090

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر