• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1

شفاف سازی در جشنواره «موسیقی فجر»/ جنگ با امیکرون در فجر

  • کد خبر : 2395
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸
شفاف سازی در جشنواره «موسیقی فجر»/ جنگ با امیکرون در فجر
در نشست خبری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر توضیحاتی درباره نحوه برگزاری اجراها همزمان با گسترش سویه اُمیکرون در کشور ارائه و تمهدیدات جشنواره برای رعایت پروتکل ها اعلام شد.

به گزارش خبرنگار یکتا هنر، نشست خبری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر روز یکشنبه ۱۷ بهمن ماه با حضور محمد اله‌یاری سرپرست دفتر موسیقی و رییس جشنواره، اردوان جعفریان دبیر بخش بین‌الملل، حسن ریاحی دبیر جشنواره و امیرعباس ستایشگر مشاور اجرایی جشنواره و عضو هیات انتخاب آثار در تالار رودکی برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد اله یاری رییس سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر با اشاره به این نکته که برای برپایی این دوره از جشنواره چند ماهی است که مسئولان برنامه‌ریزی کرده‌اند، اظهار کرد: «سال گذشته با توجه به پاندمی کرونا از پیش مشخص بود که امکان حضور مردم وجود ندارد. برای سال جاری هم با توجه به گسترده‌تر شدن روند واکسیناسیون و کاهش پیک‌های قبلی، این امید به وجود آمد که جشنواره می‌تواند با حضور مردم برگزار شود.»

الهیاری ادامه داد: «در این ماه‌های اخیر با توجه به شیوع سویه جدید اُمیکرون، مشابه اتفاقی که برای تئاتر فجر و همین طور فجر سینما شاهد هستیم، در جشنواره موسیقی فجر نیز با ظرفیت ۳۰ درصد پذیرای مردم در سالن‌های اجرای جمعی خواهیم بود.»

او اضافه کرد: «روز سه‌شنبه از مجموعه عوامل و دست اندرکاران جشنواره تست گرفته خواهد شد و هم برای تزریق واکسیناسیون نسبت به عواملی که دُز سوم را تزریق نکرده‌اند، همکاری خواهد شد. در دو سالن اصلی جشنواره، یعنی تالار وحدت و سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تیم‌های وزارت بهداشت مستقر خواهند شد و اقداماتی را جهت حفظ سلامت افراد از سوی وزارت بهداشت انجام خواهند داد.»

او همچنین در آخر از تلاش جشنواره موسیقی فجر برای برگزاری این مراسم در سطحی که آسیبی به سلامت مردم وارد نشود، خبر داد.

حسن ریاحی، دبیر سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر نیز در ادامه با تشکر از اهالی رسانه برای حضور در نشست، اظهار کرد: «جشنواره امسال همان طور که اشاره شد، از چند ماه قبل برنامه‌ریزی و مسائل دیگر آن آغاز شد؛ البته مدتی هم وقفه‌ای افتاد چون تحولاتی در وزارت ارشاد داشت ایجاد می‌شد که در نهایت حل شد. در این شرایط چیزی که برای شخص من مهم بود، این حرکتی بود که بین هنرمندانی که مدت‌ها در خانه بودند، دوباره شکل گرفت.»

او در آخر اظهار کرد: «امیدوارم که جشنواره مورد قبول باشد و مردم هنر دوست ما بیایند و استفاده کنند.»

امیرعباس ستایشگر، عضو هیات انتخاب آثار در ادامه اطلاعاتی را از نوع نگاه و سیاست‌گذاری این دوره از جشنواره ارائه داد که به شرح زیر است:

«طبق آیین نامه، هیات انتخاب در تابستان امسال به پیشنهاد دکتر ریاحی و تأیید ریاست محترم جشنواره انتخاب شدند. در چند جلسه‌ای که هیأت انتخاب داشتند، بر سه محور اصلی بنای ذهنی‌شان را عنوان کردند و به جمع بندی رسیدند.
یک الگو موسیقی ردیف دستگاهی ایران بود که منجر به شب اساتید موسیقی ایران شد که در جدول جشنواره گذاشته شده است. دوم تنوع از نظر سازبندی در دوره موسیقی کلاسیک بود. سومین موضوع با تأکید دکتر ریاحی جایزه ویژه آهنگ‌سازی بود که جدا از جایزه بخش رقابتی با پیشنهاد هیأت انتخاب و شورای سیاستگذاری در دو بخش اجرا شد. با توجه به آثاری که رسیده، داوری‌ها در دو بخش انجام شده و ان شاءالله در اختتامیه جشنواره معرفی خواهند شد.»

او در ادامه صحبت هایش به ارائه گزارش آماری از آثار ارسالی و انتخابی پرداخت و گفت: «از ۱۴۶ اثری که در بخش غیررقابتی، برای اجرای جشنواره در فراخوان شرکت کرده بودند، اجراهایی انتخاب و به جشنواره راه پیدا کردند. ۱۸ گروه از بخش فراخوان، ۳۵ گروه دعوت شده از هیات انتخاب آثار و همچنین ۱۶ اجرا در بخش پاپ و مردمی حضور دارند و در کل جدول اصلی جشنواره در استان تهران با ۶۳ گروه و ۶۹ اجرا طی پنج روز در ۶ سالن کار خودشان را آغاز خواهد کرد.

آمار حضور هنرمندان در جدول تهران ۸۱۵ هنرمند، ۵۷۰ هنرمند مرد و ۲۴۵ هنرمند زن ـ چه در بخش نوازندگی و خوانندگی ـ خواهد بود.

۶ اجرای ارکسترال، ۱۷ اجرای موسیقی دستگاهی، ۱۴ اجرا مربوط به حوزه موسیقی نواحی، ۳ اجرا مربوط به حوزه موسیقی بانوان، ۴ اجرا در حوزه بین‌الملل، ۷ اجرای موسیقی کلاسیک غربی، ۱۶ اجرای موسیقی پاپ و مردمی و ۲ اجرای تلفیقی مربوط به جدول اصلی استان تهران می‌شوند.»

ستایشگر با اشاره به برگزاری جشنواره موسیقی فجر در استان ها، یادآور شد: هم مقام با جدول منتشرشده در استان تهران تا امروز با توجه به شرایط کرونا در استان‌های مختلف، ۱۱ استان دیگر برگزارکننده همزمان جشنواره موسیقی فجر هستند. کردستان با ۱۶ اجرا، جنوب کرمان ۱۳ اجرا، منطقه آزاد اروند ۱۰ اجرا، استان ایلام ۱۰ اجرا، استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ اجرا، استان بوشهر ۶ اجرا، استان چهارمحال و بختیاری ۳ اجرا، آذربایجان شرقی ۱۱ اجرا، سیستان و بلوچستان ۳ اجرا، استان زنجان ۴ اجرا و استان سمنان ۹ اجرا.

در استان‌های کشور ۹۵ اجرا با ۷۰۵ هنرمند برپا می شود که با تقسیم ۵۶۴ هنرمند مرد و ۱۴۱ هنرمند زن همراه است.

به گفته وی در مجموع در جشنواره موسیقی فجر، ۱۶۹۰ هنرمند در قالب ۱۷۰ اجرا ـ ۱۳۰۴ هنرمند مرد و ۳۸۶ هنرمند زن ـ برنامه‌های خود را اجرا می‌کنند.

اردوان جعفریان، مسئول کمیته امور بین‌الملل سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر نیز توضیحاتی درباره بخش بین‌المللی جشنواره ارائه داد و گفت: «ما در بخش بین‌الملل از تابستان کار را شروع کردیم و ارزیابی درباره هنرمندان انجام شد. مواردی که مد نظرمان بود توازن بین سبک اجراهای هنرمندان بود که داوری می‌شد و همچنین اقبال بین‌المللی.»

او ادامه داد: «به دلیل کرونا مجبور بودیم از گروه‌های بزرگ‌تر پرهیز کنیم. نهایتا هفت گروه را نهایی کردیم که سه گروه به دلیل سویه جدید کرونا حدف شدند و نهایتا ما چهار گروه را در بخش بین‌المللی جشنواره خواهیم داشت. به واسطه اتفاقاتی که در سطح بین‌المللی و در حوزه هنر به خصوص در افغانستان اتفاق افتاد، به پاسداشت حرمت و زحمات هنرمندان افغان از قوالی نجم الدین در این دوره از جشنواره دعوت شده است. همچنین از یک هنرمند پیانست هلندی نیز دعوت کرده‌ایم.»

دبیر بخش بین‌المللی جشنواره اضافه کرد: «در این دوره اولین باری است که هنرمندی را از کشور مصر در جشنواره داریم. در مجموع ۹ هنرمند را از خارج از ایران داریم که در سالن‌های فرهنگسرای ارسباران، نیاوران و وحدت اجرا خواهند داشت.»

او در ادامه جشنواره را درگاه توسعه دیپلماسی فرهنگی دانست و ادامه داد: «امتداد دادن این حوزه باعث شاخص شدن جشنواره موسیقی فجر می‌شود. امیدوارم در حوزه رسانه به این نکته توجه شود تا اعتبار بین‌المللی جشنواره بالا برود.»

در ادامه نشست خبری امروز، اطلاعات جنبی سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر به شرح زیر ارائه شد:

بخش سولو با ۶ اجرا برای دومین سال پیاپی آغازگر اجراها در جشنواره سی و هفتم با ۱۷۰ هنرمند است.

دو اجرای ارکستر سمفونیک صداوسیما و گروه نوا در ویژه برنامه شهید سردار قاسم سلیمانی بخش دیگری از اجراهای جشنواره را تشکیل می‌دهند.
بزرگداشت سه استاد برجسته موسیقی مرتضی اعیان، آذرنوش صدرسالک و فرج‌ علیپور بخش در مراسم اختتامیه در تالار وحدت برگزار می شود.

بخش پژوهشی جشنواره که همزمان با خود جشنواره کارش را آغاز می‌کند در چهار روز در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. چهار برنامه در بخش پژوهش شامل مقام العراقی مربوط به موسیقی مشترک ایران و عراق، نظامی گنجوی و موسیقی، تفاوت‌ها و شباهت‌های موسیقی ایران و افغانستان، تحلیل و تعریف و نگاه موسیقی فیلم در ایران است که تمام این برنامه‌ها با سه سخنران کارشان را انجام می‌دهند.

جدا از برگزاری جشنواره موسیقی در استان‌ها، از ۱۰ استان مهمان جشنواره در جدول تهران خواهند بود. از لرستان، خراسان رضوی و کرمانشاه هر کدام دو اجرا و از استان گلستان، اصفهان، خوزستان، هرمزگان، خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان هر کدام با یک اجرا در جدول تهران جا دارند.

جایزه های ویژه ترانه و موسیقی و رسانه مجددا امسال در بخش جنبی برگزار می شود و همزمان با بخش رقابتی در اختتامیه جشنواره، برگزیدگان آن معرفی می شوند.

سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر هم‌زمان و در گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران از تاریخ ۲۲ تا ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ به دبیری حسن ریاحی در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی برگزار می‌شود و جایزه ترانه ، جایزه موسیقی و رسانه و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=2395

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر