• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
0
گزارشی از کنسرت‌های فجر در تالار وحدت؛

شب دوم «موسیقی فجر» با پیامبر مهربانی و موسیقی آذربایجان

  • کد خبر : 7980
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
شب دوم «موسیقی فجر» با پیامبر مهربانی و موسیقی آذربایجان
در دومین روز از برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، کنسرت موسیقی آذربایجانی و ارکستر «پیامبر مهربانی» در تالار وحدت روی صحن هرفتند.

به گزارش خبرنگار موسیقی یکتاهنر، در دومین روز از برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت تهران گروه موسیقی وحید اسداللهی از نوازندگان شاخص موسیقی اقوام آذربایجان برنامه برگزار کرد.

بخشی از برنامه این اجرا، موسیقی بی‌کلام بود و بخش دیگر نیز با حضور یونس برومند و بهاالدین خراسانی خواننده‌های آذری اجرا شد. در این برنامه، قطعاتی مشتمل بر آثار قدیمی و نوستالژیک موسیقی منطقه آذربایجان اجرا شد.

از جمله قطعات اجرا شده در این کنسرت موسیقی آذربایجانی، می‌توان به «سن گلمزاولدوم»، «قوی گو لوم گلسین آی ننه»، تک نوازی گروه اسدالهی با اجرای قطعه «من سنی آذری وحدتم»، «فایتونچی- اوزون دره»، «کوچه لر»، «داشلی گالا»، «قاشاقاباغ» اثراستاد نامور، «گوناخ گلجک»، تک نوازی گارمون «ترکنه» اثر استاد خراسانی و «تزگل» بودند.

وحید اسداللهی نیاری از جمله هنرمندان شناخته شده موسیقی آذربایجان در حوزه نوازندگی نقاره است که در سال ۱۳۳۹ در خانواده‌ای ترک زبان و موسیقی دوست در تهران به دنیا آمد. این هنرمند از کودکی به موسیقی علاقمند شد و ریتم نوازی را با سازهای قاوال (دایره) و ناغارا شروع کرد. وی در ۱۴ سالگی وارد ارکسترهای حرفه‌ای شد و بعدها با انتشار بیش از ۱۵ آلبوم موسیقی بدون کلام، اجرای کنسرت‌های بسیاری در ایران و دیگر کشورها و همچنین همکاری با بسیاری از هنرمندان مطرح و سرشناس توانست تاثیر چشمگیری در گسترش موسیقی آذربایجانی داشته باشد. این نوازنده پیشگام موسیقی منطقه آذربایجان که طی سال‌های گذشته از جمله هنرمندان فعال و شناخته شده نوازندگی نقاره در کشورمان بوده، نشان درجه یک هنری شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور در رشته نوازندگی نقاره را دریافت کرد.

پیچیدن طنین «پیامبر مهربانی» در تالار وحدت

در ادامه ارکستر «پیامبر مهربانی» به رهبری آرش امینی میزبان مخاطبان شد که از جمله مهمانان ویژه این کنسرت، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بهزاد عبدی دبیر جشنواره موسیقی فجر بودند.

در ابتدای اجرای این ارکستر، موسیقی فیلم «الرساله» یا «محمد رسول الله» به کارگردانی مصطفی عقاد و آهنگسازی موریس ژار اجرا شد.

این ارکستر کار خود را بر پایه اثر «کائنات طلوع» در ۲ موومان ادامه داد.

اجرای ارکستر پیامبر مهربانی در جشنواره موسیقی فجر

در توضیح موومان اول آمده بود: «این موومان بر اساس شعری از نظامی گنجوی تصنیف شده است. مقدمه این اثر روایت گر جهل و تاریکی پیش از بعثت پیامبر اکرم (ص) است. ادامه این موومان در این دو بخش تشکیل می‌شود. بخش اول وصف و مدح پیامبر و بخش دوم نیایشی به درگاه خداوند که در دستگاه‌های موسیقی ایرانی نگاشته شده است.»

در توضیح موومان دوم نیز چنین نوشته شده بود: «این موومان براساس شعری از شاعر معاصر میثم آقایی ساخته شده است. مقدمه این اثر راوی رخدادی مهم یعنی بعثت پیامبر (ص) است. در ادامه این موومان از سه بخش اصلی تشکیل می‌شود. بخش اول بیانگر ورود پیامبر به غار حرا و مناجات با خداوند است که این بخش بدون همراهی ارکستر و تنها توسط گروه کر اجرا می‌شود. در ادامه بخش دوم بازتابی از حیرت پیامبر اکرم (ص) در لحظه وحی و راوی فرود فرشته وحی برایشان است و در نهایت بخش سوم با ایجاد فضایی روشن و امیدبخش، روایت‌گر پیام رسالت پیامبر یعنی صلح و رحمت برای جهانیان است.»

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=7980

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر