به گزارش خبرنگار موسیقی یکتاهنر، در دومین روز از برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت تهران گروه موسیقی وحید اسداللهی از نوازندگان شاخص موسیقی اقوام آذربایجان برنامه برگزار کرد.
بخشی از برنامه این اجرا، موسیقی بیکلام بود و بخش دیگر نیز با حضور یونس برومند و بهاالدین خراسانی خوانندههای آذری اجرا شد. در این برنامه، قطعاتی مشتمل بر آثار قدیمی و نوستالژیک موسیقی منطقه آذربایجان اجرا شد.
از جمله قطعات اجرا شده در این کنسرت موسیقی آذربایجانی، میتوان به «سن گلمزاولدوم»، «قوی گو لوم گلسین آی ننه»، تک نوازی گروه اسدالهی با اجرای قطعه «من سنی آذری وحدتم»، «فایتونچی- اوزون دره»، «کوچه لر»، «داشلی گالا»، «قاشاقاباغ» اثراستاد نامور، «گوناخ گلجک»، تک نوازی گارمون «ترکنه» اثر استاد خراسانی و «تزگل» بودند.
وحید اسداللهی نیاری از جمله هنرمندان شناخته شده موسیقی آذربایجان در حوزه نوازندگی نقاره است که در سال ۱۳۳۹ در خانوادهای ترک زبان و موسیقی دوست در تهران به دنیا آمد. این هنرمند از کودکی به موسیقی علاقمند شد و ریتم نوازی را با سازهای قاوال (دایره) و ناغارا شروع کرد. وی در ۱۴ سالگی وارد ارکسترهای حرفهای شد و بعدها با انتشار بیش از ۱۵ آلبوم موسیقی بدون کلام، اجرای کنسرتهای بسیاری در ایران و دیگر کشورها و همچنین همکاری با بسیاری از هنرمندان مطرح و سرشناس توانست تاثیر چشمگیری در گسترش موسیقی آذربایجانی داشته باشد. این نوازنده پیشگام موسیقی منطقه آذربایجان که طی سالهای گذشته از جمله هنرمندان فعال و شناخته شده نوازندگی نقاره در کشورمان بوده، نشان درجه یک هنری شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور در رشته نوازندگی نقاره را دریافت کرد.
پیچیدن طنین «پیامبر مهربانی» در تالار وحدت
در ادامه ارکستر «پیامبر مهربانی» به رهبری آرش امینی میزبان مخاطبان شد که از جمله مهمانان ویژه این کنسرت، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، احسان قاضیزاده هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بهزاد عبدی دبیر جشنواره موسیقی فجر بودند.
در ابتدای اجرای این ارکستر، موسیقی فیلم «الرساله» یا «محمد رسول الله» به کارگردانی مصطفی عقاد و آهنگسازی موریس ژار اجرا شد.
این ارکستر کار خود را بر پایه اثر «کائنات طلوع» در ۲ موومان ادامه داد.
در توضیح موومان اول آمده بود: «این موومان بر اساس شعری از نظامی گنجوی تصنیف شده است. مقدمه این اثر روایت گر جهل و تاریکی پیش از بعثت پیامبر اکرم (ص) است. ادامه این موومان در این دو بخش تشکیل میشود. بخش اول وصف و مدح پیامبر و بخش دوم نیایشی به درگاه خداوند که در دستگاههای موسیقی ایرانی نگاشته شده است.»
در توضیح موومان دوم نیز چنین نوشته شده بود: «این موومان براساس شعری از شاعر معاصر میثم آقایی ساخته شده است. مقدمه این اثر راوی رخدادی مهم یعنی بعثت پیامبر (ص) است. در ادامه این موومان از سه بخش اصلی تشکیل میشود. بخش اول بیانگر ورود پیامبر به غار حرا و مناجات با خداوند است که این بخش بدون همراهی ارکستر و تنها توسط گروه کر اجرا میشود. در ادامه بخش دوم بازتابی از حیرت پیامبر اکرم (ص) در لحظه وحی و راوی فرود فرشته وحی برایشان است و در نهایت بخش سوم با ایجاد فضایی روشن و امیدبخش، روایتگر پیام رسالت پیامبر یعنی صلح و رحمت برای جهانیان است.»