• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
4

«رمانتیسم عماد و طوبی» نه فانتزی نه رمانتیک

  • کد خبر : 2876
  • ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
«رمانتیسم عماد و طوبی» نه فانتزی نه رمانتیک
فیلم سینمایی رمانتیسم عماد و طوبی به کارگردانی کاوه صباغ زاده که پیش از این «ایتالیا ایتالیا» را ساخته بود، در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

یکتا هنر: محیا رضایی کلانتری

سینمای رمانتیک همیشه جایگاه مهمی در هنر هفتم ایران داشته اما داستان فیلم‌های کمدی رمانتیک ایرانی اندکی متفاوت به نظر می‌رسد. فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی» با روایتی که از سوی سارا بهرامی ارائه می‌شود، الناز حبیبی و حسام محمودی را در نقش‌های اصلی‌اش می‌بیند.

علی انصاریان که متاسفانه چند روز پیش به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در گذشت هم حضورهای کوتاهی در فیلم دارد. در شرایطی مشابه با فیلم ایتالیا ایتالیا، کاوه صباغ‌زاده این‌بار هم تصمیم گرفته داستان زوجی عاشق را در سختی‌ها و خوشی‌ها روایت کند اما نتیجه کار نه‌تنها بی‌نظم و به‌هم‌ریخته است بلکه مضحک هم به نظر می‌رسد.

صباغ‌زاده در فیلم جدید خود دوباره به سراغ متنی از پیش نوشته رفته و فیلمنامه دومین اثر او هم مانند فیلم اولش اقتباسی است. این فیلم بر اساس کتاب «سیر عشق» اثر آلن دوباتن نوشته شده است. اگر چه برداشت صباغ‌زاده از این اثر برداشتی کاملاً آزاد و بر اساس نیازهای درونی متن فیلمنامه او است.

کسالت در زندگی زناشویی هم یکی از موتیف‌های تکراری آثار صباغ‌زاده است که خودش دلیلی است برای پیشبرد درام و تغییر فضای روایت.

صباغ‌زاده تلاش کرده فضای فیلم را به سمت نمایش‌های تئاتری نزدیک کند و در ۹۰ دقیقه در قالب ۱۶ پرده به نام‌های پیش‌درآمد، رشد، باغ آلبالو، شیدایی، همدلی، ازدواج، مسایل احمقانه، لذت‌ها و خوشی‌ها، قهرها و دلخوری‌ها، یک سال اول، خط باریک قرمز، ارغوان، زلافه، جانِ دل، دوسال بعدی و بلوغ داستان بی‌آغاز و بی‌پایانش را روایت می‌کند.

کارگردان با انتخاب لحنی سرخوشانه برای فیلم‌هایش به دنبال پیدا کردن فضاهای جدیدی برای روایت در سینما است. اگر چه نقطه ضعف‌هایی هم در روند کاری او وجود دارد اما به نسبت فضایی که او در حد و اندازه‌ خود برای روایت در سینما گشوده است قابل تحسین است.

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=2876

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر