• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
1
امینی در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

رفع ابهامات انصراف کارگردانان خارجی/ جنگ امروز جنگ رسانه‌ها و تیترهاست

  • کد خبر : 7464
  • ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵
رفع ابهامات انصراف کارگردانان خارجی/ جنگ امروز جنگ رسانه‌ها و تیترهاست
دبیر چهل‌ و یکمین جشنواره فیلم فجر بیان کرد در جشنواره فیلم فجر پخش‌کننده‌ها آثار خود را ارائه کرده‌اند، ثبت‌نام کردند، اثر داده‌اند و تفاهمی اتفاق افتاده است. در ادامه حق پخش و حق رایت گرفته‌اند و دی‌سی‌پی اثر را با کیفیت بالا تحو‌یل جشنواره داده‌اند، یعنی همه‌چیز به صورت حرفه‌ای و قانونی اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرنگار سینمایی یکتاهنر، مجتبی امینی دبیر چهل‌ و یکمین جشنواره فیلم فجر در سومین روز از برگزاری جشنواره در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه عکس «چهل به علاوه یک» در جمع خبرنگاران درباره اعلام انصراف کارگردانان بخش بین‌الملل توضیح داد: هیچ انصرافی تا به امروز نداشته‌ایم؛ در مورد فیلم‌های خارجی یکسری پروتکل‌ها وجود دارد که همه هم به آنها واقف هستند. پخش‌کننده‌ها متولی ارائه فیلم‌ها در جهان هستند. در جشنواره فیلم فجر هم پخش‌کننده‌ها آثار خود را ارائه کرده‌اند، ثبت‌نام کردند، اثر داده‌اند و تفاهمی اتفاق افتاده است. در ادامه حق پخش و حق رایت گرفته‌اند و دی‌سی‌پی اثر را با کیفیت بالا تحو‌یل جشنواره داده‌اند، یعنی همه‌چیز به صورت حرفه‌ای و قانونی اتفاق افتاده است.

وی همچنین گفت: وقتی یکی از یک نقطه‌ای از جهان می‌گوید چرا؟ این چرایی از لحاظ پروتکل‌های حقوقی و بین‌المللی و از لحاظ ادبیات حرفه‌ای حضور فیلم‌ها در فستیوال‌های دنیا تعریف شده است. وقتی نسخه کامل یک فیلم را به دبیرخانه جشنواره تحویل می‌دهند، فرم پر می‌کنند و حق رایت خود را به ارز دنیا دریافت می‌کنند پس فیلم شان را به اختیار خودشان در اختیار فستیوال قرار داده‌اند.

امینی تأکید کرد: این موضوعی که از آن صحبت می‌کنید یعنی بخش «جشنواره جشنواره‌ها» هم غیررقابتی است که فقط اکران دارد و مورد داوری قرار نمی‌گیرد.

وی درباره حضور نداشتن بازیگران چهره در روزهای گذشته از جشنواره نیز گفت: در همه جای دنیا یک اثر سینمای سه ضلع اصلی دارد؛ تهیه‌کننده، کارگردان و فیلمنامه‌نویس. در کل فستیوال‌های دنیا هم این سه ضلع به‌عنوان مولفین یک اثر به‌حساب می‌آیند و پدرومادر معنوی اثر محسوب می‌شوند. درباره این مسئله سال‌ها در کشور ما هم بحث و گفتگو شده است و امروز همه به بلوغ رسیده‌اند. همه می‌دانند که متولی هدایت و راهبری تولید یک پروژه تهیه‌کننده است و اوست که می‌گوید برای فیلم من چه اتفاقی باید بیفتد. آیا در یک جشنواره باید حضور داشته باشد یا نداشته باشد. از این منظر همه عوامل در اختیار و زیر چتر تهیه‌کننده فیلم هستند.

دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به سوال دیگری درباره فضاسازی رسانه‌های بیگانه درباره رکود جشنواره به‌رغم انتشار تصاویر از شلوغی سالن‌ها بیان کرد: جنگ امروز، جنگ رسانه‌ها و تیترهاست؛ در حوزه سینما و مخاطب شاهد آرامش و علاقه هستیم. اتفاقات خوبی هم در این روزها رقم خورده است و همه به چشم دیده‌اند و کسی نمی‌تواند آن را انکار کند. رسانه‌ها و مخاطبان سینمادوست، همه پیگیر جشنواره فجر هستند و جشنواره باشکوه در حال برگزاری است. شاهد صف‌های طولانی هم هستیم اما رسانه‌ها به استناد یک فریم عکس می‌خواهند کلمه غلط «تحریم» را القا کنند.

وی در پایان گفت: اهالی رسانه کشور همه در سینماها حضور دارند و می‌بینند که جشنواره مثل هر سال باشکوه در حال برگزاری است و همین مسیر را هم ادامه خواهد داد. سینما در هیچ کجای دنیا تحریم‌پذیر نیست. ما فرهنگی داریم که کل دنیا نمی‌تواند ازآن پیشی بگیرد فرهنگ و هنر ما در جهان زبانزد است و امروز هم شاهدیم در عمل رتبه یک دنیا را در فرهنگ و هنر داریم. صنعت سینمای ما در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر درخشیده است.

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=7464

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر