• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 29 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
2

خط قرمزهای باشگاه فیلم سوره چیست/ اهمیت زیست سینمایی برای فیلمسازان در باشگاه سوره

  • کد خبر : 12448
  • ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
خط قرمزهای باشگاه فیلم سوره چیست/ اهمیت زیست سینمایی برای فیلمسازان در باشگاه سوره
مدیرعامل باشگاه فیلم سوره بیان کرد: خط قرمز ما این است که با هر فیلمسازی کار نمی‌کنیم اما مثلاً خط قرمز ما داشتن ریش و سبیل نیست.

به گزارش خبرنگار سینمایی یکتا هنر، نشست خبری مدیران باشگاه فیلم سوره امروز یکشنبه ۵ شهریور ماه با حضور محمدجواد موحد مدیرعامل، محسن ملکی معاون توانمندسازی باشگاه و حامد یامین پور در محل باشگاه سوره برگزار شد.

موحد مدیرعامل باشگاه فیلم سوره در ابتدای نشست درباره فعالیت‌های این باشگاه گفت: انتهای سال ۹۲ بود که آقای محمدرضا شفاه طرحی را آماده کرد با توجه به شرایط روز سینمای ایران که فضای تربیت نیرو برای سینما فراهم کنند. اندوخته چند ساله آقای شفاه باشگاه فیلم سوره شد، با شعار اینکه مرکز آموزشی نیستیم و استعدادیابی می‌کنیم. باشگاه فیلم سوره فراز و فرودهای بسیاری داشت و خیلی اوقات خود ما هم نمی‌دانستیم چقدر طرح جواب می‌دهد یا خیر. در سال ۹۳ کار را آغاز کردیم و تا الان ۲۵۰ اثر کوتاه و بلند خروجی ما است و مهمتر اینکه فیلمسازهایی هستند که در مسیر تربیتی باشگاه قرار دادند و به تولید اثر حرفه‌ای رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه در ابتدای کار و سال ۹۳ مشکوک بودیم که آیا می‌شود کاری کنیم یا خیر، اظهار کرد: تیمی که اینجاست اصل سینما، پیشرو بودن و حرف داشتن برایمان مهم بود اما نهایتا سال ۹۵ با تولید اولین فیلم بلند حرفه‌ای مان شک و تردیدها برطرف شد.

موحد با اشاره به «بیست و یک روز بعد» و موفقیت‌های فیلم‌های باشگاه همچون «دیدن این فیلم جرم است» و «مصلحت» گفت: این مسیر در طول این نه سال ادامه دارد و نهایتا به این نتیجه رسیدیم که مسیر باشگاه قرار است در عین اینکه تربیتی باشد توانسته تخصص را هم مهم فرض بگیرد و محصولات مهمی را تولید کند. ما در این سال‌ها تقریبا در همه جشنواره‌های ملی حضور داشتیم و همواره جز فیلم‌های مهم بودیم. از سال ۱۳۹۴ وارد جشنواره فیلم کوتاه تهران و رویش شدیم و بیش از ۱۵۰ جایزه داخلی دریافت کردیم و جایزه‌ای در حوزه فیلم کوتاه نبوده که نگرفته باشیم. مسیر قابل احترام و قابل اتکایی شده است که نتیجه‌بخش است.

 

چرخه تولید برای فیلمسازان باشگاه سوره ادامه پیدا می‌کند

وی همچنین با اشاره به دو سریال «کتونی زرنگی» و «تازه وارد» و تله فیلم «وانتافه» که در باشگاه فیلم سوره ساخته شده‌اند، گفت: اساسا چرخه تولید برای فیلمسازان باشگاه سوره ادامه پیدا می‌کند همچون آقای خردمندان که در حال کار روی سریال جدیدشان هستند. این مسیر تربیتی تفاوت‌هایی با مجموعه‌های دیگر دارد چراکه ما ایده مرکزی داریم که از محیط حوزه هنری دهه شصت نشات گرفته است و هنرمندان رشد می‌کنند و در کنارش آثاری نیز ساخته می‌شود. فعالیت‌های مهمی در باشگاه اتفاق می‌افتد که از جمله آن، می‌توانم به دوره‌های کات و کاتینو اشاره کنم. از سال ۹۳ تغییراتی نیز در فعالیت‌های تخصصی دادیم به صورتی که ۱۱ تهیه‌کننده فرصت کار پیدا کردند و چند ماهی نیز برای مشاغل سینما فکر می‌کنیم.

در ادامه محسن ملکی معاون توانمندسازی باشگاه فیلم سوره در سخنانی گفت: بچه‌هایی که در حوزه فیلم کوتاه کار می‌کنند شاید خیلی با موضوع نبود فضایی برای انتقال تجربه عجین باشند؛ شاید انجمن سینمای جوان بیشتر حمایت می‌کند و فضای منتوری و کارگاهی را جدی نمی‌گیرد. این در حالی است که فضای انتقال تجربه و کارگاهی در باشگاه فیلم سوره بیشتر مدنظر است. بچه‌های فیلم کوتاه خیلی دوست دارند با باشگاه کار کنند و طبیعتاً فیلمسازان می‌دانند اگر فیلم خوب بسازند مسیر رفتن به سمت سینمای بلند آسان‌تر می‌شود بیست به سمت ما رغبت دارند.

وی در توضیح دوره‌های «کاتینو» باشگاه سوره بیان کرد: دوره «کاتینو» از دل یکسری مسائل بیرون آمد که زمان و سن فیلمسازی را نیز مدنظر قرار داد و دوران پرنشاط جوانی را مدنظر دارد. برای حضور در این دوره‌ها، سن ورودی را پایین آوردیم و تاکنون سه دوره برگزار کردیم که از ۱۸ تا ۲۲ سال هنرجو داریم که یکسری فیلم‌ها ساختند و دوره‌های سالانه برگزار می‌کنیم که در نهایت فیلم می‌سازند.

ملکی تاکید کرد: قرارمان این است که باشگاه فیلم سوره، فضایی برای فیلمسازان مستعد باشد. سه سال است که دوره‌های ما برگزار شده و طبیعتاً خروجی‌های فیلم شأن را در سال‌های آینده شاهد خواهیم بود.

 

در باشگاه سوره شکل سنتی آموزش سینما کنار گذاشته شد

حامد یامین‌پور از تهیه‌کنندگان باشگاه فیلم سوره و مسئول بخش مشاغل سینمایی سوره نیز در ادامه نشست به روند سنتی حضور علاقمندان در پست‌های پشت صحنه‌ای سینما اشاره کرد و گفت: اتفاقی به شکل سنتی و رویه در سینمای ایران اتفاق می‌افتاد که برای فنون و حرفه‌های سینمایی باید حتما دستیاری کرد یا باید اهل معاشرت و تعامل خاص بود. اما باشگاه فیلم سوره در نظر دارد که می‌شود در کنار فیلمسازان، افراد پشت صحنه را نیز تربیت کنیم و به زودی در شش حوزه فراخوانی اعلام می‌کنیم، برای کسانی که علاقمند به کار در پشت صحنه هستند ورک شاپ برگزار کنیم و بعد به یک تیم حرفه‌ای اضافه شوند. این فرصت را از این جهت فراهم می‌کنیم که احساس می‌کنیم باید فرصتی برای علاقمندان سینما فراهم کنیم تا به زودی شاهد بروز و ظهور استعدادها باشیم.

وی بیان کرد: فراخوان را به زودی اعلام می‌کنیم، اساتید این دوره‌ها، از اساتید کلاسیک نیستند و در واقع مدیران فیلمبرداری، صدابرداری و .. هستند که مشغول کار هستند و امیدواریم این بچه‌ها توجهات را در آینده جلب کنند.

 

با انجمن سینمای جوان تفاوت‌هایی اساسی داریم

در ادامه نوبت به پرسش‌های خبرنگاران رسید. محمدعلی موحد در پاسخ به پرسشی درباره شباهت عملکرد این مرکز با انجمن سینمای جوانان ایران و اینکه دوره‌های مشابهی وجود دارد، گفت: شاید ما شباهت زیادی به دوره‌های کارگاهی و منتوری انجمن سینمای جوان داشته باشیم اما در مواردی جزئی با هم تفاوت داریم. شرط ورود و خروج فیلمسازان در باشگاه فیلم سوره، فیلمسازی است. همچنین در مسیر تربیتی مان تفاوت جدی داریم؛ در انجمن سینمای جوان شرط ورود این است که به عنوان هنرجو و کارآموز وارد شوید اما شرط ورود ما این است که حتما باید فیلم ساخته باشید حتی با موبایل. در باشگاه فیلم سوره ما «دکوپاژ» و موارد مشابه یاد نمی‌دهیم و آموزش‌های دیگری که تخصصی است و همچنین زیست کارگردان با هنرجوها و گعده‌هایی با فیلمسازان را داریم. تفاوت ما با انجمن سینمای جوان در ایجاد زیست‌بومی است که ادبیاتش فرق دارد.

وی در ادامه پاسخ به پرسش توضیح داد: در انجمن سینمای جوانان ایارن پرتال تولید از همگان طرح برای فیلمسازی قوبل می‌کند اما ما تنها با کسی فیلم تولید می‌کنیم که طی یکی دو سال با او زندگی کنیم و از فردی از بیرون فیلمی با ما نمی‌سازد. اینها برخی مواردی هستند که تفاوت ما با انجمن را نمایان می‌کند که البته ریز اما اساسی هستند.

 

هنوز مرکزی شبیه به باشگاه فیلم سوره ایجاد نشده است

مدیرعامل باشگاه فیلم سوره همچنین گفت: معتقدم هنوز مرکزی شبیه به باشگاه ایجاد نشده است گرچه مراکز تولیدی زیادی داریم. به نظرم این جنس کاری که ما اینجا می‌کنیم جای دیگری انجام نمی‌شود. مسیر تربیتی نیازمند صبوری است مراکز دیگر چندان وقت این را ندارند که صبوری کنند و به یک مسیر آموزشی برسند. ما همچنان در زمینه تربیت نیرو شبیه به باشگاه را نداریم. ما از همکاری مشترک استقبال می‌کنیم مثلاً با انجمن سینمای جوانان توافق کردیم و اثر تولید کردیم. در حوزه تولید هم مراکز تولیدی را به رقابت می‌طلبیم. ادعایی داریم مبنی بر اینکه سعی می‌کنیم حداقل کیفیت‌ها را در آثار داشته باشیم. این موضوع هم به دولت‌ها ربط ندارد چون کیفیت کار سینمایی برای ما مهم است.

وی درباره توجه به مسایل سیاسی در فیلم‌های باشگاه فیلم سوره عنوان کرد: اینجا هنرمند برای ما اصالت دارد اگر «دیدن این فیلم جرم است» اینجا ساخته می‌شود به این معنا نیست که ما در ساحت مدیریتی تصمیم به ساخت فیلم سیاسی گرفته‌ایم و سفارش داده‌ایم چنین فیلمی ساخته شود بلکه «دیدن این فیلم جرم است» حاصل زیست زهتابچیان بود. ما کسی را هنرمند می‌دانیم که خروجی کارش حاصل زیست خودش باشد. ساخت فیلم سیاسی تصمیم ما نیست ما امسال سه اثر حرفه‌ای خواهیم داشت که یکی یک فیلم سینمایی است که برای جشنواره آماده می‌شود، پیش تولید و انتخاب بازیگرانش انجام شده و در ژانر ماجراجویانه و برای مخاطب نوجوان است.

 

سینمای متعهد برای ما مهم است

موحد گفت: یک سریال هم خواهیم داشت که نویسنده آن محسن ملکی است، اسم این سریال «بوقچی» است و ۲۰ روز دیگر پیش‌تولید آن انجام می‌شود. یک سریال ۱۵ قسمتی برای کودک به تهیه‌کنندگی حامد یامین‌پور هم داریم. این را هم باید بگویم که کارگردان هر سه پروژه جوان هستند و پیش از این در این نهاد فیلم ساخته‌اند. ما با فیلمسازان حرفه‌ای کار نمی‌کنیم حتی در کار کردن با فیلمسازی که خودمان او را به مرحله حرفه‌ای رسانده‌ایم، هستیم.

 

خط قرمزهای باشگاه فیلم سوره چیست؟

وی درباره سینمای متعهد توضیح داد: سینمای متعهد برای ما مهم است ما اینجا آدم‌هایی در ژانرهای مختلف داریم، فکر نکنید آقای خردمندان و دارایی شبیه به هم هستند بلکه آنها در ۲ دنیای متفاوت زندگی می‌کنند اما همه اعضای ما یک نقطه مشترک دارند؛ اینکه سینما برایشان مهم است و به فیلمی فکر می‌کنند که پیش رونده باشد، نقطه امید داشته باشد و به میهن و ارزش‌ها متعهد باشد. ما قاعده‌ای برای آدم‌ها نگذاشته‌ایم، ما اینجا فیلمساز روحانی داریم که با لباس روحانیت سر صحنه می‌رود اما ما با او کار نکردیم چون جهان بینی ما متفاوت است. خط قرمز ما این است که با هر فیلمسازی کار نمی‌کنیم اما مثلاً خط قرمز ما داشتن ریش و سبیل نیست.

 

مدیرعامل باشگاه فیلم سوره در پایان گفت: حسن حبیب‌زاده، سامان غنایمی، رضا کشاورز، حامد یامین‌پور، محمد پایدار، حامد گلناری، امیر کوچک‌زاده و … و جزو اسامی هستند که تا پایان ۱۴۰۳ وارد عرصه حرفه‌ای می‌شوند این افراد در زمینه‌های کارگردانی، تهیه‌کنندگی و نویسندگی فعالیت دارند.

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=12448

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر