عدنان زندی کارگردان فیلم مستند «حبیب الله» درباره شکلگیری ایده این مستند به خبرنگار سینمایی یکتا هنر گفت: پروسه تولید فیلم بسیار سخت و جذاب بود و حدود ۲ سال طول کشید. یکی از چالشهای من راضی کردن بقیه شخصیتها بود که وارد پروژه شوند و حتی بدون اینکه حبیب الله اطلاع داشته باشد با او وارد کشمکش شوند. یکی از تجربههای سخت دیگر مریض شدن حبیب الله بود که در فصل زمستان که برف زیادی باریده بود و من دوست داشتم فیلمبرداری کنم حبیبالله مریض شد و نمیتوانست جلوی دوربین بیاید.
او ادامه داد: با چند پزشک مشورت کردم و با کمک خانواده حبیب الله توانستیم مدت محدودی از او فیلمبرداری کنیم. بعد از مرحله فیلمبرداری من پروژه را برای چند پیچینگ و فاند خارجی ثبتنام کردم و در یکی از این فاندها هم پروژه «حبیبالله» برنده جایزه شد.
کارگردان مستند «حبیب الله» درباره لزوم برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» توضیح داد: با توجه به اینکه رسانهها ما را به یکدیگر متصل میکنند و انزوا را در هم میشکنند و ما از طریق مستند داستانها را به اشترک میگذاریم و دنیای همدیگر را تقویت میکنیم، لذا برگزاری جشنواره و فضای نمایش فیلم بسیار مهم و محترم است. «سینماحقیقت» خانه امید مستندسازان است، همانطور که برای فیلم داستانی جشنواره فیلم کوتاه تهران و برای انیمیشن جشنواره پویانمایی تهران مهم است، برای فیلم مستند هم برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» مهم و لازم است. من شخصا به عنوان کلاس درس به جشنواره نگاه میکنم. در پروسه تولید این فیلم به دوره های قبل جشنواره حقیقت مراجعه کردم و آرشیو موضوعات و فیلمها را بررسی کردم. به نظر من اکثر فعالان حوزه سینمای مستند به چنین فضایی نیاز مبرم دارند.
زندی درباره وضعیت کنونی سینمای مستند نیز گفت: من به عنوان کسی که اولین فیلم مستند خود را ساختهام شاید نتوانم درست درباره وضعیت کنونی سینمای مستند اظهار نظر کنم اما به نظرم باید از چند جهت به آن نگاه کرد. در وهله اول باید از نظر حضور در جشنوارههای معتبر بین المللی و بازار فیلم مستند بررسی کرد و تا جایی که من پیگیر هستم و رصد میکنم در این مقوله وضعیت سینمای مستند ایران بسیار پررنگ است و در اکثر این جشنوارهها مستند ایرانی حضور دارد. در قدم بعدی از نظر کمّی در تولید مستند داخلی و تولید مشترک باید به آن توجه داشت. در بخش ملی از نظر تعداد آثار با نگاهی به آمار متقاضیان «سینماحقیقت» مشخص است که تولید اثار قابل ملاحظه است اما در تولید مشترک به نظرم بسیار ضعیف است.
وی توضیح داد: از نظر جذب فاندهای بین المللی و حضور در پیچینگ ها نیز با توجه به گستردگی و تعدد این فاندها و پیچینگ ها در ایران به این مقوله کمتر توجه شده و خیلی کم در مورد آن اطلاع رسانی شده است و متاسفانه به جز چند نفر محدود کسی از این فرصت استفاده نمیکند. از نظر ارائه و نمایش آثار در رسانههای بین المللی و شبکه های اجتماعی باید بیان کرد که در این مورد هم به نظرم مستند ایران جایگاه خوبی ندارد و باید به این مورد توجه بیشتری شود چرا که ضامن بازگشت سرمایه است و چرخه تولید مستند را رونق میبخشد و در آخر مهمترین بخش محتوا و فرم مستندهای ایرانی است که مهمترین بخش این پروسه است که در چند سال اخیر با برگزاری کارگاه ها با حضور اساتید بین المللی حرکت خوبی آغاز شده است.
این مستندساز مطرح کرد: مستند «حبیب الله» اولین اثر مستند من است و قبلا چند فیلم کوتاه داستانی و انیمیشن ساخته ام.
عدنان زندی در پایان درباره کارهای آینده خود گفت: یک انیمیشن جدید در مرحله پس از تولید دارم. یک مستند بلند در مرحله تحقیق و پژوهش دارم که دوست دارم به صورت حرفه ای از مرحله ایده دنبال جذب منابع و همچنین گسترش فیلم باشم. مهمترین اولویت من در آینده پروسه تولید مستند بلند است که باید برای آن پلان و برنامه تهیه کرده و برای جذب حامی مالی و حضور در بازارهای جهانی فیلم آن را آماده کنم و همزمان بتوانم فیلم داستانی جدیدم را بسازم.
عوامل فیلم مستند «حبیب الله» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: عدنان زندی، مدیر فیلمبرداری: پرویز رستمی، تدوین: توفیق امانی، تهیه کننده: گلناز حسینی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: فواد لطفی، صدابردار: مصعب عباسی، دستیار تصویر: ادیب پروین، صداگذار: حسین قورچیان، مشاور کارگردان: علی اسدی شالمایی و خسرو سینا، اصلاح رنگ: فرهاد سنندجی، پوستر: اشکان ساعدپناه، پخش بین الملل: سینا ایوبی.