• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 29 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
2

جمشید عندلیبی نوازنده نی درگذشت/ انتشار دو پیام تسلیت

  • کد خبر : 18849
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
جمشید عندلیبی نوازنده نی درگذشت/ انتشار دو پیام تسلیت
جمشید عندلیبی نوازنده پیشگام عرصه نی نوازی روز پانزدهم اسفند ماه براثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش یکتا هنر، جمشید عندلیبی نوازنده پیشگام عرصه نی نوازی روز پانزدهم اسفند ماه در سن ۶۶ سالگی براثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

مرحوم جمشید عندلیبی از جمله نوازندگان شناخته شده عرصه نی نوازی بود که نواختن ساز نی را ابتدا بدون استاد فرا گرفت و سپس با حضور در دانشگاه تهران و آشنایی با حسین عمومی به ادامه فراگیری تکنیک های این ساز پرداخت. وی ردیف موسیقی ایرانی را نزد هنرمندانی چون نصرالله ناصح پور ، نورعلی برومند و محمدرضا لطفی فرا گرفت و در سال ۱۳۶۰ بود که برای تکمیل تکنیک های پیشرفته نوازندگی نی به نزد حسن کسایی در اصفهان رفت.

این هنرمند فقید موسیقی ایرانی در طول زندگی خود علاوه برتولید چندین اثر موسیقایی در پروژه هایی چون «بیداد»، «نوا»، «دستان»، «دود عود»، «آسمان عشق»، «یاد ایام»، «رسوای دل»، «پیام نسیم»، «دل مجنون»، «سروچمان» همکاری داشته است. وی علاوه بر نوازندگی در کار آهنگسازی نیز فعال بود و آلبوم‌های «میهمان تو»، «پاییز نیزار» و «مونس جان» از جمله فعالیت‌های او در زمینه آهنگسازی است.

عندلیبی همچنین قطعات ابوالحسن صبا را با نی و به صورت ردیف آموزشی تنظیم و نواخته‌است. این در حالی است که تک نوازی نی پروژه ماندگار «نی نوا» اثر حسین علیزاده هم به عهده مرحوم عندلیبی بوده که بسیاری از مخاطبان موسیقی این هنرمند را با چنین اثر معتبری می شناسند.

موسیقی «نی نوا» از جمله ملودی‌های معتبر و ارزشمند تاریخ موسیقی ایران زمین است که به واسطه حضور هنرمندانی چون حسین علیزاده با خلاقیت و استادی منحصر به فرد و جمشید عندلیبی با تک نوازی سحرانگیزی که در حوزه نی نوازی انجام داده و همچنین جمعی دیگر از نوازندگان شاخص موسیقی کشورمان توانست جایگاه رفیعی میان مخاطبان پیدا کند.

پیام تسلیت مدیرعامل بنیاد رودکی

محمد اله یاری مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی با انتشار متنی درگذشت جمشید عندلیبی نوازنده و آهنگساز پیشکسوت موسیقی ایرانی را تسلیت گفت.

در متن پیام اله یاری آمده است:

«هوالباقی

شد یکی نِی از نِیِستانی جدا / جان زِ جسمی، جسمی از جانی جدا

مرحوم جمشید عندلیبی از نوازندگان برجسته‌ نی بود که نوای اجراهایش در تالار وحدت هنوز در گوش‌های ما می‌پیچد؛ نوایی که در آثاری چون «میهمان تو»، «پاییز نیزار» و «مونس جان» جاری و در «نی نوا» ماندگار شد و دست آخر: «هر کسی کو دور ماند از اصل خویش / باز جوید روزگار وصل خویش».

درگذشت این هنرمند فقید موسیقی ایرانی را به جامعه هنری و خانواده ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند رحمان برایشان علو درجات و برای بازماندگان محترم صبر و شکیبایی مسألت می نمایم.»

پیام تسلیت مدیرکل دفتر موسیقی

امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار متنی درگذشت جمشید عندلیبی آهنگساز و نوازنده پیشکسوت عرصه نی نوازی را به خانواده این هنرمند و جامعه هنری کشور تسلیت گفت.

در متن پیام تسلیت امیرحسین سمیعی آمده است:

«در روزهای پایانی زمستان ۱۴۰۲ خبر درگذشت استاد جمشید عندلیبی به عنوان یکی از مهم ترین و ارزنده ترین هنرمندان موسیقی ایران به ویژه در عرصه نی نوازی، جامعه موسیقی کشور را متاثر کرد.

هنرمندی برخاسته از مکتب استادان و هنرمندان ارزنده موسیقی ایرانی که با فراگیری تکنیک های مختلف و متنوع نی نوازی نقش بسیار موثر و ارزشمندی در توسعه کمی و کیفی نوازندگی و معرفی این ساز ارزشمند به علاقه مندان و دوستداران موسیقی ایفا کرد. نوازنده و آهنگسازی که علاوه بر تک نوازی سحرانگیز خود در پروژه ماندگار «نی نوا» به آهنگسازی استاد حسین علیزاده، با تولید بسیاری از آثار دارای کیفیت دیگر، نام و یاد خود را درتاریخ موسیقی این سرزمین ماندگار کرد.

هنرمندی ممتاز در عرصه نوازندگی که شنوندگان نغمات موسیقی ایرانی با شنیدن صدای منحصر به فردی که پیش روی مخاطبان قرار می داد، وی را به عنوان هنرمندی صاحب سبک و دارای خلاقیت های بسیار در عرصه نوازندگی نی می شناختند. مسیری که منجر به تولید آثاری بسیار ارزشمند و ماندگار و همچنین همکاری با هنرمندان ارزنده موسیقی این سرزمین شد و نام او را در آسمان پرستاره موسیقی ایران ماندگار کرد.

بی‌گمان فقدان هنرمندان جریان ساز و ارزشمندی چون مرحوم استاد جمشید عندلیبی ضایعه ای بزرگ برای فرهنگ و هنر این سرزمین به ویژه عرصه موسیقی ایرانی است.

اینجانب به سهم خود درگذشت زنده یاد جمشید عندلیبی را به خانواده این هنرمند شایسته و جامعه موسیقی کشور تسلیت گفته و برای شادی روح این هنرمند گرانقدر علو درجات الهی را خواستارم.

روحش شاد و یادش گرامی.»

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=18849

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر