به گزارش خبرنگار سینمایی یکتا هنر، نشست خبری چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران امروز دوشنبه ۳۰ مردادماه با حضور مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر این دوره جشنواره، طیبه فلکیان مدیر امور جشنوارهها و امور استانهای انجمن، میکاییل دیانی معاون ارتباطات، بازرگانی و عرضه انجمن، سعید پوراسماعیلی معاون فرهنگی و آموزش انجمن و سیدمحمدهادی آقاجانی سرپرست معاونت تولید و پشتیبانی فنی انجمن سینمای جوانان ایران در باغ زیبا برگزار شد.
مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در نشست خبری چهلمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران با اشاره به اینکه برگزاری چهل دوره بدون وقفه یک جشنواره بسیار مهم است و دبیری آن برایش افتخار بزرگی است، گفت: در دوره چهلم این جشنواره، فراخوان بینالمللی را در اسفند سال گذشته و فراخوان ملی در اردیبهشت سال جاری منتشر شد. زمان بندی این جشنواره همچون دو دوره قبلی بوده و تلاش کردیم که از زمان اسکار کوالیفای شدن این جشنواره تقویم برگزاری آن را ثابت نگه داریم.
چرا مدت زمان تحویل آثار تمدید شد
وی در ادامه به دلایل تمدید مهلت ارسال آثار در این دوره اظهار کرد: به رغم میل باطنی به چندین دلیل این زمان را تمدید کردیم. یکی از دلایل این بود که به دلیل اتفاقات سال گذشته، تراکم تولید در ماههای ابتدایی امسال شکل گرفت و همین باعث اختلال در زمانبندی تولید آثار شد. ما برای اولینبار شاهد درخواست بیسابقه تیمهای پس تولید برای تمدید زمان بودیم.
آذرپندار بیان کرد: در فضای داخلی در مورد برگزاری جشنواره در سال گذشته اغراق زیادی شد که ارسال آثار بسیار زیاد در دوره اخیر نشاندهنده ارتقای جایگاه بینالمللی این جشنواره است که این عدد در سطح جهانی بسیار مهم است و در جشنواره های مطرح هم به ندرت رخ میدهد.
آماری از بخش ملی و بینالملل جشنواره چهلم
وی در ادامه به ارائه آمار از جشنواره چهلم پرداخت و توضیح داد: ۱۷۸۸ اثر در بخش ملی دریافت کردیم. همچنین ۲۰ تیر ماه زمان فراخوان در بخش بینالملل تمام شد و شاهد رکوردشکنی بی سابقهای بودیم که ۷۲۱۶ فیلم از ۱۳۱ کشور برای جشنواره ارسال شد که با رکورد قبلی ما چیزی حدود ۸۰۰ فیلم فاصله داشت. در بخش داخلی ۱۱۸۵ فیلم داستانی، ۲۶۷ فیلم مستند و ۲۲۲ فیلم تجربی و ۱۱۳ اثر در بخش پویانمایی را شاهد هستیم. همچنین در بخش بینالملل، ۱۰۶۸ فیلم مستند، ۱۱۱۲ فیلم تجربی و ۹۳۶ پویانمایی حضور دارند.
دبیر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره بخش «راه ابریشم» و «حقیقتجویان» که در بخش بینالملل است، گفت: ما در بخش بینالملل به دنبال آثاری بودیم که اگر برخلاف هژمونی رسانه ای دنیا به دنبال انعکاس حقیقت هستند مورد توجه قرار بگیرند و جایزه راه ابریشم با همین هدف و یادآور تعامل و تبادل بسیار زیاد کشورها در گذشته است. جایزه «راه ابریشم» نیز برای آن دسته فیلمهایی است که فضای همجواری با ایران را منعکس کنند و یادآور فضای مبادلاتی ایران با دیگر کشورهای همسایه هستند. طراحی این بخش به این دلیل صورت گرفت که به این کشورها توجه شود.
دلیل مشارکت اسپانیا و چین در جشنواره چهلم چیست؟
وی در ادامه آماری از آثار بخش بین الملل ارائه و بیان کرد: از کشور اسپانیا ۹۱۳ اثر، از هند ۵۵۳ اثر، از فرانسه ۴۹۴ اثر، از آمریکا ۴۴۸ و از چین ۳۶۷ برای جشنواره ارسال شده است. اتفاق مثبتی که امسال افتاد، این بود که سایت دریافت آثار جشنواره را به ۱۲ زبان طراحی کردیم و همین موضوع سبب شد دو کشور اسپانیا و چین که خیلی بی سابقه آثارشان به جشنواره ارسال شده، مشارکت حداکثری داشته باشند. در اقتضائات بینالمللی سعی کردیم از نکات و ویژگیهای بینالمللی بهره ببریم و همین موضوع سبب شد که مشارکت زیادی را از جانب کشورهای دیگر داشته باشیم. همچنین سعی کردیم پلتفرمهای دریافت اثر را گسترش دهیم.
آذرپندار همچنین گفت: پولی شدن دریافت اثر یکی از تغییرات امسال است؛ همانطور که این مقوله در اکثر جشنوارههای بینالمللی وجود دارد و برخی مشکلات سبب شده بود حق ثبت اثر را به صورت دلاری دریافت کنیم اما با تلاش دوستان توانستیم تعدادی از آثار را از میانه ثبت به صورت پولی دریافت کنیم و این مسیر از سال آینده حرفهای تر صورت خواهد گرفت.
تقویت فیلمسازان شهرستانی با کاهش سهم فیلمهای تهرانی
وی با بیان اینکه در بخش داخلی تمام تلاش میشود تا جشنواره آینه تمام نمای کشور باشد، بر تقویت فیلمسازان شهرستانی تاکید و بیان کرد: «همیشه سهم فیلمسازی تهران گستردهتر است اما امسال تلاش کردیم اگر دو اثر هم کیفیت از تهران و شهرستان داریم فیلم شهرستانی انتخاب شود تا فیلمسازان در استانها را تقویت کنیم. بنابراین کاهش سهم فیلمسازی تهران را شاهد خواهیم بود اگرچه خیلی از تهرانیها همان شهرستانیهایی هستند که در تهران فیلم میسازند. در جشنواره امسال ۷۴ درصد فیلمسازان شهرستانی هستند. از تهران ۴۷۰ فیلم، از اصفهان ۱۵۴ اثر، از فارس ۱۱۵ اثر، از خراسان رضوی ۱۰۴ اثر و از استان خوزستان ۹۹ اثر را شاهدیم.
«بومیگرایی در ژانر» رویکرد اصلی جشنواره چهلم
دبیر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره رویکرد جشنواره امسال گفت: امسال رویکردمان بومیگرایی در ژانر است و تنوعی که دنبالش بودیم که در سال گذشته نیز شاهدش بودیم و میزان رضایت از این اتفاق زیاد بود، ادامه دهیم و امسال تلاش داریم «بومیگرایی در ژانر» را مدنظر قرار دهیم.
وی اظهار کرد: تفاوت جشنواره امسال بخش عکس است که امسال فضای رقابتی دادیم و ۷۷۶ اثر ثبت شده در بخش عکس داریم. انجمن سینمای جوان همیشه یک رکن اصلیاش عکس بوده و سعی کردیم در برنامهریزی جدیمان باشد و ظرفیتی را به عکس اختصاص دادیم.
آذرپندار افزود: فیلمهای تولیدی انجمن سینمای جوان در جشنواره چهلم، ۳۰۷ اثر است و با توجه به سیاست افزایش تولید در این بخش نیز شاهد افزایش تولید بودیم.
در بخش بعدی نشست خبری، مهدی آذرپندار به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
آذرپندار درباره نشستها و ورکشاپهای جشنواره چهلم گفت: به سیاق سالهای قبل، نشستهای ۲۰-۴۰ را داریم که ۱۰ نشست به صورتی که تابحال طراحی نکردیم، برگزار خواهد شد که اطلاعرسانی خواهد شد. این یکی از ویژگیهای جشنواره فیلم کوتاه تهران است که در کنار فضای رقابتی فیلمسازان، دیدگاه آموزشی نیز مدنظر است.
موضوعات تراجنسی و کودککشی، خط قرمزهای جشنواره فیلم کوتاه است
وی در پاسخ به پرسشی درباره عدم پذیرش فیلمهایی در موضوعات تراجنسی بیان کرد: جشنواره فیلم کوتاه تهران دو خط قرمز فیلمهای تراجنسی و کودککشی را همواره مدنظر قرار داده و در فراخوان اعلام میکند. به دلیل توجه بیش از حدی که به موضوعات تراجنسی و جنسیتی در جشنواره های دیگر میشود و دوپینگی که در این جشنوارهها برای این فیلمسازان صورت میگیرد که خیلی مشهود است و روندی غیرعادی دارد، ما ترجیح میدهیم خودمان را از این روند دور باشیم از پذیرش این فیلمها جلوگیری کردیم. اتفاقا بنا بر اطلاع در فراخوان نیز، تعداد فیلمهایی با این موضوعات برای جشنواره فیلم کوتاه تهران خیلی کم بوده است.
تا جایی که بتوانم جلوی دوقطبی شدن را میگیریم
آذرپندار در پاسخ به پرسشی درباره برنامههایی برای ترغیب فیلمسازانی که از جشنواره دور شدهاند، گفت: تحلیلی راجع به دوقطبی شدن فیلمسازان در جشنواره ندارم اما فضا را آماده کردیم تا همگان در این جشنواره حضور پیدا کنند. سال گذشته فیلمسازانی که اعتراض داشتند فیلمهایشان در جشنواره حضور داشت و تحت فشار قرار داشتند. الان نباید صحبت کلی کنیم و یک دوره فیلم آمده و میشود درباره مضامین آن صحبت کنیم و در فضاهای محتوایی انواع و اقسام موضوعات وجود داشت و حتما فیلمهایی با موضوعات سیاسی و اجتماعی وجود داشت و این جسارت را داشتند که درباره مضامین سیاسی فیلم بسازند و نظر بدهند و فکر میکنم امسال نیز چنین شرایطی را ادامه دهیم. فقط میتوانم از طرف جشنواره بگویم که بر اساس همان سیاست قبلی یعنی «درهای باز» اقدام میکنیم.
فیلم سیاسی هم داریم
وی درباره اینکه آیا فیلمی که درباره جریانات سال گذشته ساخته شده به جشنواره راه پیدا میکند؟ عنوان کرد: اگر فیلمی باشد که هنرمندانه و مودبانه درباره اتفاقات سال گذشته ساخته شده باشد و همچنین دوقطبی را تشدید نکند، میتواند حضور داشته باشد و در ایام جشنواره میتوان قضاوت کرد.
آذرپندار درباره تفاهم خانه کتاب و انجمن سینمای جوان بیان کرد: این تفاهمنامه باز هم اجرا میشود و سال گذشته یک جایزه اقتباسی اختصاص داده شد و این روند ادامه دارد و از یک تا پنج اثر چاپی ترجمه و تألیفی مورد بررسی قرار میگیرد. در بخش فیلمنامه اقتباسی که دریافت اثر آن تا ۳۰ شهریور ادامه دارد باید اجازه کتبی نویسنده نیز وجود داشته باشد.
به خاطر عدم حضور در جشنواره کسی را تهدید نکردهایم
دبیر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره مقابله با فشارهای امسال، با تاکید بر اینکه به خاطر عدم حضور در جشنواره کسی را تهدید نکردهایم، گفت: بازبینی ما کامل نشده اما الان در حقیقت متقاضیان خوبی در بحث ژانرها داریم و امیدوارم اثرهایی در بخشهایی که کمتر هستند اثر داشته باشیم و واقعا تشکر میکنم از فیلمسازان که در این بخش ژانر فیلمهای خوبی ساختهاند. تمام تلاشمان را میکنیم که جشنواره با وجود فشارهای پیش بینی شده به بهترین نحو برگزار شود و البته امیدوارم فیلمسازانی که تحت تاثیر دایرکتهایشان هستند، همین الان از حضور صرفنظر کنند. اتفاق بهتر برای فیلمسازان این است که خودشان مستقل تصمیم بگیرند و قبل از آغاز جشنواره اقدام کنند، چراکه برای آنها که فشار اعمال میکنند هزینهای ندارد که فشار بیاورند.
وی در مورد سهمیههای جشنواره منطقهای در جشنواره فیلم کوتاه اظهار کرد: جشنوارههای منطقهای چون چند سالی تعطیل بودند این روال نبود اما الان که برگزار میشوند آثار برگزیدهشان به صورت مستقیم به فیلم کوتاه تهران راه پیدا میکنند.
در جشنواره سی و نهم سالنها را اتوبوسی پر نکردیم!
آذرپندار درباره اتوبوسی پر کردن سالنها در جشنواره سال گذشته نیز بیان کرد: پردیس ملت چیزی حدود ۱۲ سالن دارد و پنج روز نیز جشنواره بود، چطور میشود روزانه این میزان سالنها را پر کرد؟! برای جشنواره نمیشود چنین کاری کرد. البته ورود عموم آزاد بود چون نتوانستیم بلیتفروشی کنیم و ۲۰ روز آخر درگیر حواشی شدیم و حاضران در جشنواره از علاقمندان عامتر سینما بودند هرچند اهالی جدی هم بودند.
ترکیب هیات انتخاب چه میشود
دبیر جشنواره چهلم فیلم کوتاه تهران در پاسخ به پرسشی درباره ترکیب هیات انتخاب این دوره جشنواره و اینکه چه تمهیدی برای اعتراض احتمالی فیلمسازان اندیشیده شده است، گفت: هنوز نمیتوانم اسامی هیات انتخاب را به دلیل محدودیتهای موجود اعلام کنم اما این موردی که شما میگویید درست است و هر سال با توجه به سلایق هیات انتخاب فیلمها انتخاب میشوند و یکسری هم اعتراض میکنند اما ما تجربه سال گذشته را داریم که از این جهت تجربهای خوب بود که یکی از آرامترین دورهها بود و مسأله و اعتراضی از این جهت را نداشتیم. بنابراین سعی میکنیم همان روند سال قبل را ادامه دهیم. هرچند انتخابهای هر هیات انتخاب با دیگر هیات، تفاوت دارد و سلیقهای است.
وی همچنین تاکید کرد: نکته مهم این سات که فاصله خیلی زیادی بین فیلمهایی که انتخاب نمیشود با فیلمهایی که انتخاب میشود، وجود دارد اما ما خطکشهایی را همچون رویکرد جشنواره در ژانر گذاشتهایم که مانع این قضیه شود. همچنین قبلاً به دلایلی چون سلیقه هیات انتخاب، بودجه تولید و بازیگران و … انتخابها تحت تاثیر بود. امسال فیلم های گرانی در جشنواره چهلم داریم و از هیات انتخاب خواستیم که به این مسائل توجهی نکنند.
مهدی آذرپندار دبیر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در پایان درباره ویژه برنامههای جشنواره گفت: یکی از برنامههای ویژه جشنواره چهلم، برگزاری جشنواره عکس کانون دانش آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران است. دوست داریم در دوره چهلم از همه سلایق حضور داشته باشند و مستندی را تدارک دیدیم از دوره اول تا الان که رونمایی خواهد شد. همچنین کتاب جشنواره را تدارک دیدیم تا تاریخ چهل ساله را ثبت کنیم.