• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
1

جشن حافظ برندگانش را شناخت/ بهزاد فراهانی عادل فردوسی‌پور و هادی حجازی‌فر

  • کد خبر : 13324
  • ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰:۴۹
جشن حافظ برندگانش را شناخت/ بهزاد فراهانی عادل فردوسی‌پور و هادی حجازی‌فر
بیست و دومین دوره جشن حافظ با معرفی برگزیدگان سینمایی و تلویزیونی بامداد ۹ مهرماه به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار سینمایی یکتا هنر، بیست و دومین دوره جشن سینمایی و تلویزیونی «حافظ» شنبه شب با دو ساعت تاخیر و با حضور جمع کثیری از هنرمندان در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد.

 

ابتدای مراسم مریم مومن با قرائت اشعاری از حافظ آغاز شد. سپس محمدرضا علیمردانی به عنوان مجری روی صحنه آمد و از رضا یزدانی دعوت کرد تا به رسم هر ساله، قطعه‌ای از اشعار حافظ را به صورت زنده اجرا کند.

در ادامه نوبت به پاسداشت بهزاد فراهانی بازیگر، نویسنده و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون رسید. محمد رحمانیان، آذر معماریان،شقایق فراهانی و مدیر هتل اسپیناس پالاس برای تجلیل از فراهانی روی صحنه آمدند.

بهزاد فراهانی با قرائت بیتی از حافظ درباره علی معلم گفت: شیوه آموزش فئودالی حاکم بر دانشگاه‌ها را نمی‌پسندم. سر کلاسی با علی معلم بودم که امروز جز بزرگان هنر هستند. زمانی که علی معلم سر کلاس بود وزن کلاس به سوی تفکر و اندیشگی می‌رفت و طبیعتاً در چالشی زیبا می‌رسید و کیف می‌کردیم. شجاع و راستگو بود. ما تحلیل متن‌ها را برعهده گرفتیم تا تبدیل به درام قابل اجرا شوند و علی خوب می‌توانست جراحی کند و شاید به همین دلیل سمت مطبوعات رفت و کارش در این رسانه عالی بود.

آذر معماریان در ادامه ضمن خوشامدگویی به حضار، بیان کرد: سالن ستاره باران است و خیلی صحبت نمی‌کنم و تا زمانی که نفس می‌کشم سرباز علی معلم خواهم بود و به شما خدمت خواهم کرد.

امید معلم نیز در ادامه روی صحنه حاضر شد و گفت: واقعیت این است که ما بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به همدلی داریم. مهمترین رکن جامعه فرهنگ است و ما بدون فرهنگ و هنر زنده نیستیم و اهالی فرهنگ و هنر درختی تنومند هستند که هیچکسی نمی‌تواند آن را از بین ببرد.

وی در ادامه با اشاره به هیات داوری حرفه‌ای جشن حافظ بیان کرد: هرآنچه در حافظ می‌بینید حاصل یک داوری حرفه‌ای است و با هیچ فیلم و اثری با سیاست برخورد نشده است. نگاه داوران ما و نگاه ما به هنر اهمیت دارد. در این سرزمین نباید با آدم‌ها برخورد چکشی شود و از نگاه من نگاه داوران ما همواره توجه کردن به نقطه قوت اثر است و اگر امشب به هر دلیلی برخی در میان نامزدها نیستند باید به خودشان نگاه کنند. ما نیاز داریم در کنار هم متحد بایستیم و اگر این اتحاد شکل نگیرد نمی‌توانیم

معلم در ادامه گفت: در سالی که گذشت هنرمندان بسیاری را از دست دادیم و تقاضا دارم ترانه‌ای را که الان پخش می‌شود، ایستاده با هم بخوانیم.

کلیپی از درگذشتگان هنر پخش شد که البته برخی چهره‌هایی که تصویرشان پخش شد، در قید حیات هستند!

افسانه چهره‌آزاد و مریم کاویانی به ترتیب برای اهدای جایزه بهترین فیلم مستند و کوتاه را اهدا کردند.

تندیس و جایزه بهترین فیلم مستند  به فیلم مستند «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریان پور اهدا شد که صفاریان پور جایزه‌اش را به اسماعیل میرفخرایی و همسرم اهدا کرد.

جایزه بهترین فیلم کوتاه نیز به فیلم کوتاه «سیزده سالگی» اثر صمد علیزاده رسید.

بهترین بازیگر کمدی زن: رویا افشار برای بازی در سریال «آنتن»

بهترین فیلمنامه: سریال «پوست شیر» نوشته جمشید محمودی و رضا بهاروند

محمدرضا علیمردانی برای بخش بهترین ترانه فیلم و سریال اعلام کرد که ۲ جایزه به این بخش اختصاص داده اند و هر ۲ برگزیده هم نتوانستند، حضور یابند.

 

جایزه اول به محسن چاوشی برای سریال «رهایم کن» رسید که با نامه ای از مردم قدردانی کرده بود.

 

همچنین جایزه دوم نیز به علیرضا قربانی خواننده تیتراژ سریال «بی گناه» رسید که با ارسال ویدئویی از داوران تشکر کرده بود.

 

جایزه بهترین بازیگر مرد کمدی به مهران غفوریان بازیگر سریال «نیسان آبی» رسید.

 

غفوریان در سخنانی گفت: بالاخره جایزه حافظ را گرفتم. علی معلم جایت خالیست.

 

جایزه بهترین بازیگر زن درام به هدی زین العابدین برای سریال «رهایم کن» اهدا شد.

 

جایزه بهترین بازیگر مرد درام به علیرضا کمالی برای سریال «پوست شیر» رسید.

 

کمالی در سخنانی بیان کرد: یادی می کنم از علی معلم که بیست و اندی سال پیش سریالی کار کردم که غیر از من و خانواده ام کسی نگاه نمی کرد اما آقای معلم ما را به این مراسم دعوت کرد. این جایزه را به کسی تقدیم می کنم که یک عمر برای من هم پدر بود هم مادر. من کوچک بودم که پدرم را از دست دادم و جایزه را به مادرم تقدیم می کنم.

 

در ادامه این مراسم جایزه سریال برگزیده سال ۱۴۰۰ در میان محصولات تلویزیونی و شبکه خانگی اهدا شد که براساس توضیح داوران این جایزه به دلیل احیای هویت ملی و ارتقای معیارهای کمی و کیفی برای نگارش و کارگردانی «خاتون» به تینا پاکروان تعلق گرفت. البته سریال «خاتون» در بخش رقابتی این رویداد حضور نداشته است.

 

در ادامه این مراسم جایزه بهترین چهره تلویزیونی به عادل فردوسی پور رسید. آذر معماریان و امید معلم تندیس و جایزه این بخش را اهدا کردند.

فردوسی پور در میان تشویق حاضران در سخنانی عنوان کرد: جایزه بردن همیشه لذتبخش است من همیشه در این سال ها جایزه برده ام اما لطف این جایزه چیز دیگری است.

در این چند سال می دانید چه اتفاقاتی افتاد و چطور درها به روی من بسته شد. خوشحالم در کنار مردم عزیزم ماندم و در کشور خودم می توانم کار کنم. بسیار خوشحالم در «۳۶۰» در کنار همکارانی که از صفر شروع کردیم، نزدیک یک سال فعالیت داریم و الان این برنامه خوب دیده می شود.

 

در بخش کارگردانی بهترین سریال تلویزیونی دو جایزه اهدا شد.

 

جایزه اول بهترین کارگردانی سریال تلویزبونی به نیما جاویدی برای «آکتور» رسید.

 

جاویدی در سخنانی بیان کرد: دفعه قبل این جایزه را برای فیلم «سرخپوست» گرفتم و خوشحالم دوباره این جایزه جذاب تکراری را می گیرم.

 

جایزه دوم نیز به جمشید محمودی برای سریال «پوست شیر» اهدا شد.

 

محمودی در سخنانی عنوان کرد: هادی حجازی فر اینجاست و باید بگویم از او ممنونم. او فیلمساز و نویسنده است

و من هر جا نیاز داشتم از او کمک می گرفتم.

 

وی با اشاره به عادل فردوسی پور که جایزه اش را از او دریافت کرد، گفت: وقتی برنامه «نود» تعطیل شد، می گفتم امکان ندارد عادل را حذف کنند و او به گونه ای جوانه زد که آنها حس کنند نمی توان او را حذف کرد. مگر شدنی است آدم هایی را که سال ها برای این کشور زحمت کشیده اند، حذف کرد؟

 

جایزه بهترین سریال تلویزیونی و پلتفرم های استریم آنلاین نیز به نوید محمودی برای سریال «پوست شیر» رسید.

 

نوید محمودی در سخنانی عنوان کرد: زن ها طبعا مردهای کنارشان را دوست دارند، اگر قابل باشیم حتما برایشان دوست داشتنی هستیم.

 

وی افزود: «پوست شیر» حاصل تلاش دو برادر مهاجر افغان به ایران به همراه یک تیم بود. این را یادآوری کردم تا بگویم سینما کاری ندارد کجایی، فقیری یا… تو را به آرزوهایت می اندازد.

 

در ادامه همه عوامل «پوست شیر» روی صحنه آمدند که با تشویق حاضران روبرو شد.

در این بخش حجازی فر در سخنانی گفت: ممنون که به ما محبت و لطف داشتید. امیدوارم این تیم همچنان کار کند، ما یک خانواده بودیم.

جمشید محمودی نیز در ادامه یادآور شد: من ۴۰ جلسه از کار را درگیر نگارش و تدوین بودم و نوید در حال فیلمبرداری و کارگردانی بود بنابراین بخشی از کارگردانی را او تقبل کرد.

درادامه مراسم نشان عباس کیارستمی (بهترین فیلم تجربی) به علی بهراد برای فیلم «تصور» رسید که در این مراسم حضور نداشت.

جایزه بهترین دستاورد فنی و هنری به امیرحسین قدسی برای فیلم «بی همه چیز» رسید.

قدسی در سخنانی گفت: برای هم صنف های من روزهای خوبی نیست. امیدوارم مطالبات صنفی ما به ما برگردد و بتوانیم کار کنیم.

جایزه بهترین تدوین نیز به عماد خدابخش برای فیلم «بی همه چیز» رسید.

جایزه بهترین فیلمبرداری به وحید ابراهیمی برای فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» اهدا شد ‌که در سخنانی عنوان کرد: این اولین جایزه فیلمبرداری من است. از اعتماد حجازی فر ممنونم که به من کمک کرد.

جایزه بهترین موسیقی متن به حسین علیزاده برای موسیقی فیلم «آتابای» رسید که در این مراسم حضور نداشت.

جایزه دستاورد فردی ویژه نیز به هادی حجازی فر اهدا شد.

جایزه بهترین فیلمنامه سینمایی به امید شمس، بهمن ارک و علی سرآهنگ برای فیلم «ملاقات خصوصی» رسید.

در ادامه آذر معماریان ‌برای اهدای جایزه ویژه هیات داوران روی صحنه رفت و عنوان کرد این جایزه به ارسلان امیری برای «زالاوا» اختصاص یافته است.

امیری در ادامه گفت: بزرگترین مانع برای تجربه های نو شورای پروانه ساخت و بنیاد فارابی است. در دوره جدید هم ۲ فیلمنامه مثل «زالاوا» بود که مجوز نگرفت اگرچه که خیلی هم تجربه گرا نبودند. امیدوارم تلاش نشود که سانسور و یکسان سازی شکل بگیرد.

در ادامه علی اوجی کارگردان مراسم روی صحنه رفت و گفت: سینما باید در هر شکلی به کار خود ادامه دهد.

بخش جایزه بهترین بازیگر زن سینما و مرد سینما ۲ جایزه داشت.

جایزه اول به صدف اسپهبدی برای فیلم سینمایی «علف زار» رسید.

جایزه دوم نیز به الناز شاکردوست برای فیلم «تی تی» اهدا شد که در مراسم حضور نداشت و در یک ویدئو از داوران قدردانی کرد.

در بخش دیگر مراسم، جایزه اول بهترین بازیگر مرد سینما به پژمان جمشیدی برای فیلم «علف زار» رسید که در سخنانی عنوان کرد: شاید ابتدا که وارد سینما شدم خیلی آرزوهای بزرگ داشتم اما الان واقعا آرزوی من خوشبختی مردم است و آرزوی محالم بودن مادرم.

جایزه دوم این بخش به بهرام افشاری برای فیلم «فسیل» رسید. افشاری جایزه اش را به زنان هنرمند تقدیم کرد و گفت: امیدوارم واژه ممنوع الکاری دیگر وجود نداشته باشد.

جایزه بهترین کارگردانی نیز به آیدا پناهنده برای فیلم «تی تی» اهدا شد که در سالن حضور نداشت.

در بخش پایانی مراسم نیز جایزه بهترین فیلم به امیر بنان برای «ملاقات خصوصی» رسید.

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=13324

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر