• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
3

جزییات رویداد ملی بازی‌نامه‌نویسی «بازیستا» تشریح شد

  • کد خبر : 14768
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
جزییات رویداد ملی بازی‌نامه‌نویسی «بازیستا» تشریح شد
جزییات رویداد ملی بازی‌نامه‌نویسی «بازیستا» امروز دوشنبه ۱۵ آبان ماه در یک نشست خبری تشریح شد.

به گزارش خبرنگار یکتا هنر، نشست خبری رویداد ملی بازی‌نامه‌نویسی «بازیستا» با حضور حمیدرضا امامقلی رئیس حوزه هنری استان قزوین، مسعود حسنلو رئیس ستاد فناوری‌های نرم و فرهنگی، مسعود مهراد مدیر دفتر هنر و سرگرمی حوزه هنری کودک و نوجوان صبح امروز ۱۵ آبان ماه در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

مسعود مهراد مدیر دفتر هنر و سرگرمی حوزه هنری کودک و نوجوان در ابتدای نشست توضیحاتی درباره رویداد بازیستا ارائه کرد و گفت: در گام اول محصولاتی که در گروه سنی نوجوانان داریم که قصد داریم با استفاده از کنش‌گری مخاطب، آنها را وارد بحث بازی‌سازی کنیم. امروز دنیا، دنیای روایت‌هاست و این روایت‌ها مسأله‌ای است که نوجوانان به آن نیاز دارند.

 

وی بیان کرد: نوجوانان قرار است در آن رویداد نسبت به مفاهیم ملی و هویتی و محصولات رسانه‌ای و فرهنگی کنش‌گری داشته باشند به همین دلیل موضوعات رویداد نیز طوری انتخاب شده‌اند که بتوانند این هدف را پوشش دهند.

 

در ادامه، مسعود حسنلو رییس ستاد فناوری‌های نرم و فرهنگی در این نشست گفت: هویت ما با قصه رشد پیدا می‌کند و در طول تاریخ شکل‌های مختلفی داشته است از قصه‌گویی تا کتابت و روایت فیلمسازان از قصه‌ها. حالا به نقطه‌ای رسیدیم که بازی سازها قصه‌گویی می‌کنند. از تان جهت بازی فناوری مهم در عصر ما است و اگر در سده های قبل قصه هویت ساز است، با فناوری‌های عصر خود جلو رفته، الان قصه با مفهوم بازی در حال رشد است از این جهت بازی و بازی‌نامه‌نویسی مهمترین مسأله ما برای حل مسایل اجتماعی است و این مقوله مهمی برای ما است.

 

وی همچنین بیان کرد: از طرفی با یک جامعه پیچیده طرفیم که به یک سیاست‌گذاری پیجیده و دانش طراحی بازی نیاز داریم. جامعه‌ای که مخاطبانش با بازی رشد کردند، با طراحی و الگوی بازی قابل دسترس هستند و اگر زیرساخت حل مسأله را در کودکی ایجاد نکنیم به نظرم نخبگانی که توانایی حل مسایل را ندارند، مواجه هستیم.

 

حسنلو، بازی را مسأله‌ای حیاتی دانست و افزود: آموزش کودکان و نوجوانان از طریق بازی اتفاق می‌افتد و از یان جهت رویداد بازیستا دست روی جای درستی گذاشته است و امیدوار به آینده روشنی می‌توانیم باشیم.

 

وی تصریح کرد: همراهی مختصری با دوستان داشتیم که مسیر را با سرعت و قوت بیشتری طی کنیم و هم خروجی خوبی را برای حل مسایل اجتماعی بیابیم. فهم اینکه بازی چه قالب و کارکردهایی دارد، مسأله ما است.

 

حسنلو به ابعاد دیگر محصولات فرهنگی که تعامل ندارند، اشاره کرد و گفت: شاید سینما یک اثر خانوادگی باشد اما تعاملی در آن صورت نمی‌گیرد ولی بازی‌های محیطی و اتاق‌های فرار بستری است که خانواده‌ها به آن نیاز دارند. همچنین بازی نامه‌نویسی بستری است که باید تبدیل به کسب و کارهای پایدار شوند و این نکته‌ای است که ما دوست داریم آن را به صورت جدی در نظر بگیریم. که این دو محور اصلی رویداد است.

محمدرضا امامقلی رییس حوزه هنری استان قزوین که دبیرخانه رویداد بازیستا در این استان مستقر است، در ادامه نشست گفت: جای تأسف است که ما قرار است یک رویداد با محور بازی را رونمایی می‌کنیم در حالی که چهار هزار کودک را در عرض یک ماه به شهادت رساندند و متاسفانه جامعه جهانی نیز فعلا در حال محکوم کردن است. این آرمان و نستوهی در مقاومت چیزی است که قطعا به پیروزی می‌رسیم و همین کودکان سرنوشت فلسطین را رقم خواهند زد.

 

وی بیان کرد: اگر امروز مهارت حل مسئله و تعامل را در کودکی تقویت کنیم قطعا در آینده موفق خواهند بود. بازی بازوی تربیت است و به دلیل فضایی که بازی ایجاد می‌کند، حتما تاثیرگذار خواهد بود. بازی به عنوان یکی از پرتراکنش‌ترین صنعت‌ها است واین به آن معنی است که در کشور خودمان در ابتدای تجربه نویی هستیم.

 

رییس حوزه هنری استان قزوین اظهار کرد: تجربه حل مسأله و تعامل و حل تعارض، تمربنش در بازی است و اگر جایگاه خودش را درست پیدا کند، می‌توانیم امیدوار به تحول آفرینی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری خواهیم بود.

 

به گفته وی، هدف اصلی بازیستا این است که نوجوانان ضمن یادگیری بازی‌سازی، نسبت به محصولات و اقتصاد آن نیز به دانش برسند، چراکه بازی‌سازی یک صنعت پردرآمد دنیاست.

 

امامقلی همچنین توضیح داد: در رویداد بازیستا، بازی رومیزی، اتاق فرار و بازی محیطی، بخش‌های رویداد بازیستا است. همچنین موضوعات ایران من (بخش ملی)، قهرمان قوی (اساطیر شاهنامه، شهدا و فرماندهان را در بر می‌گیرد)، بخش آیین من (شامل موضوعات غدیر، فاطمیه، عاشورا و ظهور است) و بخش ویژه (شامل پیشرفت و هیسطوری است) به صورت جزیی تولیدات را پدر بر می‌گیرند.

 

وی همچنین از ۲۰ عنوان جایزه که برای رویداد بازیستا در نظر گرفته شده است، خبر داد.

در پایان مراسم نیز از پوستر رویداد «بازیستا» رونمایی شد.

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=14768

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر