• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
4
نگاهی به فیلم سینمایی تی‌تی؛

«تی‌تی» تکمله عاشقانه‌های آیدا

  • کد خبر : 1611
  • ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
«تی‌تی» تکمله عاشقانه‌های آیدا
کسانی که آثار سینمایی آیدا پناهنده را از ابتدا دنبال کرده و با سینمای این فیلمساز ارتباط گرفته باشند، بیش از دیگران از تماشای «تی‌تی» لذت خواهند برد.

محیا رضایی‌کلانتری- تازه‌ترین اثر آیدا پناهنده که مطابق همکاری‌های سابق به قلم همسرش ارسلان امیری در تصویر جان گرفته، همچون «ناهید» و «اسرافیل» عطر خوش عاشقانه‌های شمال را پخش می‌کند. تقابل دو زندگی کاملا متفاوت استاد دانشگاه شهریِ دنیادیده با دختر ساده روستایی که البته نیروهای درونی عجیب و غزیبی دارد و همین بی‌ربط بودن‌ دو کاراکتر، فضای قصه را نمکین می‌کند. اگرچه حضور تاثیرگذار کاراکتر زن غالبا در آثار پناهنده به نقش مقابل می‌چربد اما در «تی‌تی» رویه را کمی ملایم‌تر می‌بینیم.

این فیلم قصه دختری کولی به نام تی‌تی است که در جهان ساده دلانه خود می‌خواهد به بشریت کمک کند بی‌آنکه بفهمد با تحمیل این تفکر، قربانی یک ماجرای ظاهرا انسان‌دوستانه شده است. او که در بخش خدمات یک بیمارسان کار می‌کند با دانشمندی بیمار به نام ابراهیم در بیمارستان آشنا می‌شود و اتفاقی برگه‌هایی حاوی نظریات اثبات شده ابراهیم درباره نابودی کره زمین توسط یک سیاهچاله را با خود به خانه‌اش می‌برد. یکی از این برگه ها تصادفی به دست نامزد تی‌تی، می‌‌افتد و او از پس دادن برگه اجتناب می‌کند. همین موضوع سبب کشمکش هایی بین این سه شخصیت می‌شود.

صاحبان «تی‌تی» نه فقط در فیلمنامه و کارگردانی که در انتخاب بازیگر هم هوشمندانه عمل کردند. کاراکتر و بازی پارسا پیروزفر اگرچه همیشه بازیگر محبوب دهه شصتی‌ها بوده برای تئاتر بروهای دهه هفتادی هم جایگاه ویژه‌ای دارد و به نظر می‌رسد با حضورش در این اثر سینمایی محبوبیت خود را دوچندان کرده است.

همچنین الناز شاکردوست هم که پس از «شبی که ماه کامل شد» ثابت کرد در فیلم‌های جدی حرفی برای گفتن دارد؛ این جا هم خوش درخشید. نوع بازی شاکردوست مبین این است که اگر کارگردان قابلی به پستش بخورد حرف‌های بسیاری در بازیگری دارد.

او در نقش متفاوت تی‌تی که البته باردار هم هست عقاید دوست داشتنی و صادقانه‌ای نسبت به زندگی دارد. در یک پلان دیدنی در نیمه اول فیلم تی تی شکم برآمده‌اش را با حرکات دورانی دوربین می‌بینیم. این حرکت دورانی بر شدت زنانگی صحنه می‌افزاید و بسیار تکان‌دهنده است.

خلق چنین صحنه‌هایی در فیلم، کم اما تاثیرگذار است. مثلا در جایی دیگر از فیلم ابراهیم برای تی تی توضیح می‌دهد که نظریه‌اش درباره نابودی کره زمین توسط سیاهچاله‌ای است که می‌تواند همه چیز حتی کره زمین را ببلعد. اشک در چشمان تی‌تی جمع می‌شود و از شنیدن این حرف برانگیخته می‌شود مثل کودکی که شنیده باشد قرار است خانه‌اش توسط نیروهای اهریمنی نابود شود.

پارسا پیروزفر و هوتن شکیبا در نمایی از فیلم «تی تی»

در بخش‌های جانبی شخصیت این دختر ساده دل روستایی متوجه می‌شویم که او نیروهای فراطبیعی دارد که جذابیت شخصیتش را دو چندان می‌کند. در لحظه‌ای از فیلم او دستش را داخل آتش فرو می‌برد تا آتشی را که بین خودش و نامزدش برپا شده خاموش کند. توجه همه را به این کارش جلب می‌کند و به این شیوه موفق می‌شود امیر اسماعیل را آرام کند و هم از کاغذهای ابراهیم محافظت کند.

در کنار دو کاراکتر اصلی، بازی خوب هوتن شکیبا را هم نباید از نظر دور داشت. پرداختی که به عنوان یک مرد سوءاستفاده‌گر، استثمارگر و عاشق‌نما خیلی درست از آب درآمده و از زاویه متفاوتی تی‌تی را معرفی می‌کند. فیلم تی تی در صحنه‌های شلوغ مثل جشن محلی لحظه‌های خوبی را خلق می‌کند. انرژی و فضاسازی اینگونه صحنه‌ها خوب است. تی تی و ابراهیم به جشن می‌رسند. جشنی که امیر اسماعیل، یک مست بی سر و پا موزیسین درِپیت آن است. فضای شلوغ، صدا، و بازی‌ها در این صحنه موفق هستند.  

رابطه اسماعیل و تی‌تی کاملا ملموس است. در جهان بیرونی و فضای روستایی به مراتب با چنین غیرتمندی‌های بی‌اساس مواجهیم و هیچ جای چون و چرا نمی‌گذارد.

تازه‌ترین اثر سینمایی آیدا پناهنده از منظر بصری هیچ کم و کسری ندارد و از منظر سمعی نیز با حضور بهمن اردلان گل کاشته است. صداگذاری و همچنین موسیقی فیلم گوش نواز است و کارگردان توانسته از طریق آوا نیز موقعیت جغرافیایی فیلمش را تثبیت کند. از رقص مردان و زنان شمالی در یک عروسی محلی گرفته تا صدای دریا و باران که در کنار تصویربرداری ماهرانه فیلم کاری کرده که بوی خیس تن خاک به مشام تماشاگر برسد.

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=1611

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر