• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2
در موزه هنرهای معاصر تهران؛

«بر فراز دشت» افتتاح شد/ شگفتانه و عیدی موزه هنرهای معاصر تهران

  • کد خبر : 18886
  • ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۲
«بر فراز دشت» افتتاح شد/ شگفتانه و عیدی موزه هنرهای معاصر تهران
مدیرکل هنرهای تجسمی تصریح کرد: در روزهایی که فرصت کمی برای اندیشیدن وجود دارد، مهمترین هدیه و عیدی موزه هنرهای معاصر تهران، اهدای فرصت اندیشیدن در طبیعت است.

به گزارش خبرنگار یکتا هنر، نمایشگاه جدید موزه هنرهای معاصر تهران با عنوان «بر فراز دشت» که متشکل از آثار منتخب هنرمندان ایرانی و خارجی از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران است، عصر شنبه ۱۹ اسفند ماه با حضور مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل موزه افتتاح شد.

در توضیح این نمایشگاه که به کیوریتوری مسیحا ربیعی گردآوری شده، آمده است: «نمایشگاه «بر فراز دشت» مجالی است برای مشاهده و بررسی رابطه اقلیم، طبیعت و بیان هنری در منتخبی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران که رویکردی طبیعت‌گرایانه دارند. رویکردهای طبیعت‌گرایانه بخش بزرگی از تاریخ هنرهای بصری جهان را به خود اختصاص داده است؛ بسیاری از هنرمندان در طول تاریخ به طور مستقیم موضوع طبیعت را دست‌مایه خلق آثار خود قرار داده‌اند و شرایط اقلیمی و محیطی بر مضامین هنری آنها تأثیرگذار بوده و حتی دلیل پیدایش برخی رویکردها و جریان‌های هنری شده است.»

پیش از افتتاح نمایشگاه، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در سخنانی بیان کرد: امروز قرار است نمایشگاه پایانی سال ۱۴۰۲ و نمایشگاه آغازین سال ۱۴۰۳ موزه هنرهای معاصر تهران را که مهمترین موزه غرب آسیا شمرده می‌شود، افتتاح کنیم. همزمانی بهار طبیعت و بهار قرآن، سبب می‌شود برای اهالی تفکر، بهار دلنشین‌تری رقم بخورد.

«بر فراز دشت»؛ عیدی موزه هنرهای معاصر تهران/ شگفت‌زده می‌شوید!

وی درباره نمایشگاه جدید موزه توضیح داد: «بر فراز دشت» عنوان نمایشگاه جدید موزه هنرهای معاصر تهران است که در آن آثاری کم نظیر از هنرمندان تراز اول ایرانی شامل پیشتازان هنر نوگرا و طبیعت‌گرای خارجی به نمایش گذاشته شده است و شما با دیدن این آثار، شگفت زده خواهید شد.

خراسانی‌زاده در پایان سخنانش تصریح کرد: در روزهایی که فرصت کمی برای اندیشیدن وجود دارد، مهمترین هدیه موزه هنرهای معاصر تهران، اهدای فرصت اندیشیدن در طبیعت است. این هدیه زمانی ارزشمندتر می‌شود که از دریچه دید هنرمندانی به طبیعت نگاه کنیم که دارای فلسفه و اندیشه‌ای ویژه بودند.

مسیحا ربیعی کیوریتور نمایشگاه «بر فراز دشت» نیز در ادامه با بیان اینکه وجه تسمیه نمایشگاه از قطعه شعری از نیما یوشیج گرفته شده است، گفت: در پوستر نمایشگاه نیز مشخص است که رویکرد ما در این نمایشگاه، اقلیم و طبیعت است چراکه قبلاً پژوهشی گروهی در مورد رابطه طبیعت با هنر معاصر داشتم و مشخصاً به این نتیجه رسیدیم که رویکردهای طبیعت‌گرایانه بخش مهمی از هنر معاصر است.

وی در توضیح بیشتر بیان کرد: هنرمندان بسیاری به ترسیم طبیعت پرداخته‌اند و در ایران نیز بعد از دوره کمال‌الملک و شاگردانش، توجه به طبیعت یا ناتورالیسم به صورتی هنری مستقل مطرح و روی آن کار شد. پروژه اصلی هنرمندانی که آثارشان در نمایشگاه به نمایش درآمده نیز پرداختن به طبیعت بوده که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در آثارشان نمود دارد.

کیوریتور نمایشگاه «بر فراز دشت» افزود: از ٧٢ اثری که در نمایشگاه روی دیوار رفته، ۶۴ اثر ایرانی از ١٨ هنرمند ایرانی و ۸ اثر خارجی از ۷ هنرمند خارجی است. همچنین سعی کردیم به تفکیک، هر یک از گالری‌های موزه به یک اقلیم ایران پرداخته شود. بنابراین تا آن‌جا که ظرفیت آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران اجازه می‌داد، چیدمانی با رویکرد اقلیم داشته‌ایم.

وی همچنین گفت: فیلم‌های مستندی از حسین محجوبی نقاش باسابقه و پیشکسوت و زنده‌یاد جلال شباهنگی در اختیار داریم که بعد از تعطیلات نوروزی به نمایش در خواهد آمد و همچنین نشست‌های تخصصی درباره موضوع طبیعت‌گرایی برگزار خواهیم کرد.

ربیعی در پایان در مورد آثار خارجی نمایشگاه بیان کرد: در آخرین گالری موزه هنرهای معاصر تهران، آثاری از هنرمندان غربی با رویکرد اقلیم و فصول به صورت موشن پخش می‌شود.

در پایان، نمایشگاه «بر فراز دشت» افتتاح شد و حاضران به بازدید از این نمایشگاه پرداختند.

نمایشگاه «بر فراز دشت» متشکل از ۷۰ اثر برجسته از نقاشان بزرگ خارجی و ایرانی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران از جمله آثاری از کلود مونه، کامی پیسارو، ژان دافی، دیوید هاکنی، لودویک پیت، سهراب سپهری، ابوالقاسم سعیدی، پرویز کلانتری، جلال شباهنگی، حسین محجوبی، فریده لاشایی، میرعبدالرضا دریابیگی، محمود جوادی‌پور، ناصر عصار، علی آذرگین، محمد رادوند، داوود امدادیان، علی گلستانه، منوچهر نیازی، علی محمد حیدریان، رضا شهابی، محسن سهیلی، علی اکبر یاسمی و … است که تا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای بازدید علاقه‌مندان برقرار خواهد بود.

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=18886

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر