• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
0

اضافه شدن کتابفروشان به نمایشگاه کتاب/ «ارز نیمایی» اعتبار اختصاص یافته برای خرید کتب خارجی

  • کد خبر : 9586
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
اضافه شدن کتابفروشان به نمایشگاه کتاب/ «ارز نیمایی» اعتبار اختصاص یافته برای خرید کتب خارجی
در نشست خبری سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام شد که در این دوره نمایشگاه کتاب، برای اولین بار ۲۰۰ کتابفروشی حضور خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگ یکتاهنر، نشست خبری سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح یکشنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه با حضور یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس نمایشگاه کتاب تهران و علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران در محل برگزاری نمایشگاه برگزار شد.

گزارش تصویری نشست خبری و بازدید اهالی رسانه از نمایشگاه کتاب تهران‎‎

نمایشگاه کتاب سی و چهارم، پدیده فرهنگی ۱۴۰۲ شود

یاسر احمدوند در ابتدای نشست ضمن ابراز امیدواری برای اینکه نمایشگاه کتاب سی و چهارم، پدیده فرهنگی و پیش‌برنده سال ۱۴۰۲ باشد، درباره شعار نمایشگاه گفت: شعار نمایشگاه «آینده خواندی است»  به این معناست که آینده در گرو بیشتر خواندن است و تاریخ جوامع نشان می‌دهد پیشرفت در بیشتر و بهتر خواندن است. خوشبختانه در عصر امروز، آمار مطالعه بیشتر از آمار اقتصادی است و توجه خانواده‌ها را جلب کردن به این موضوع مهم از رویکردهای اصلی ما است. رویکرد اصلی ما در نمایشگاه کتاب، توجه به محتوای فرهنگی و تلاش برای فراهم آوردن زمینه های مناسب برای رسیدن به این مقصود است.

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

وی بیان کرد: با اهتمام ویژه و تمام توان دستگاه‌های مختلف کمک حال برگزاری نمایشگاه بوده‌اند که از جمله آنها می‌توان به شهرداری، بانک ملی ایران و شرکت پست اشاره کرد. امیدواریم این نمایشگاه با همکاری ناشران نویسندگان و مردم خوب خاطره شیرینی بجا بگذارد.

گزارش تصویری نشست خبری و بازدید اهالی رسانه از نمایشگاه کتاب تهران‎‎

اضافه شدن کتابفروشان به نمایشگاه کتاب

علی رمضانی نیز گفت: آنچه که از دوره‌های قبلی نمایشگاه کتاب برجا مانده، موضوع دسترسی عمومی فراهم کردن برای مردم است و برای همین امسال نیز برای دومین بار بخش مجازی را خواهیم داشت. همچنین امسال یکی از موضوعات جدید، اضافه شدن کتابفروشان به مجموعه نمایشگاه است. مطرح بود که احتمالا نمایشگاه کتاب نسبت به کتابفروشان نقصانی وارد می‌کند و برای اینکه این شبهه برطرف شود، کتابفروشان نیز امسال در حال فعالیت خواهند بود و غیر از این، آنچه که باید توجه شود زمان آغاز نمایشگاه است. پس از پایان دوره قبلی دبیرخانه سی و چهارم تشکیل شد و بر اساس آسیب‌شناسی های صورت گرفته سعی کردیم نقصان‌ها برطرف شود.

وی در توضیح کمیته‌های مختلف نمایشگاه کتاب بیان کرد: در کمیته پاسخگویی و اطلاع رسانی با توجه به تجارب گذشته، امسال مرکز پاسخگویی نمایشگاه را به صورت مجزا راه اندازی کردیم که در بیست نقطه در سطح نمایشگاه به مردم پاسخگو خواهند بود. تجربه نشان داد که باید کارافزار را فراهم کنیم تا در دسترس همه مردم باشد و در نرم افزار بازار قابل دسترس است. غیر از این موارد، مراکز توزیع نقشه و بهبود فرآیند مرکز تماس را نیز داریم.

علی رمضانی و یاسر احمدوند در نشست خبری نمایشگاه کتاب تهران

حضور صد ناشر خارجی/ «تاجیکستان» مهمان ویژه نمایشگاه کتاب

رمضانی توضیح داد: کمیته ناشران خارجی امسال میزبان قریب به صد ناشر خارجی است که کتاب‌هایی را از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳ ارائه خواهند کرد. کمیته بین‌الملل میزبان کشور تاجیکستان خواهد بود و این کشور با ۲۰ ناشر و شخصیت شاخص میهمان ویژه نمایشگاه کتاب است. همچنین روسای نمایشگاه های دوحه، مسقط و دهلی نو و وزرای فرهنگ تاجیکستان و ونزوئلا نیز در نمایشگاه حضور دارند؛ در ایام نمایشگاه کتاب، از کتاب وزیر فرهنگ ونزوئلا که با محتوای مبارزه با استکبار است، رونمایی خواهد شد. در کل، ۳۰ مهمان از کشورهای مختلف حضور دارند و مجموعا قریب چهل کشور حاضر هستند.

گزارش تصویری نشست خبری و بازدید اهالی رسانه از نمایشگاه کتاب تهران‎‎

برگزاری ۱۵۰ نشست تخصصی و کارگاه آموزشی

وی اضافه کرد: در کمیته فعالیت های فرهنگی تالارهایی پیش بینی شده که تلاش کردیم دستگاه‌ها را مشارکت ویژه دهیم و از اقدامات آنها نیز استفاده کنیم. نیم طبقه شبستان میزبان ۲۲ غرفه فعالیت‌های فرهنگی و «سینماکتاب» با مشارکت انجمن سینمای جوان است. «گوشه نقد» نام تالار دیگری است که به ناشران اختصاص دارد. کارگاه‌های آموزشی با برگزاری سی کارگاه و نشست‌های تخصصی نیز شاهد خواهیم بود که مجموعا ۱۵۰ نشست را خواهیم داشت. جایگاه برنامه‌های کودک و نوجوان میزبان رویدادهای عمومی از جمله افتتاحیه رویدادهای ویژه این بخش خواهد بود. همچنین غرفه هنرمندان و تصویرگران نیز در این بخش خواهد بود.

افزایش یارانه های دانشجویان و اساتید!

قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران درباره یارانه تخصیص یافته به اهالی قلم و دانشجویان گفت: یارانه دانشجویان و طلاب و اساتید نیز با افزایش اعتبار مواجه شده است؛ اعتبار ۶۰۰ هزار تومانی برای دانشجویان، اعتبار ۷۰۰ هزار تومانی برای اساتید و هیأت علمی و برای اهل قلم نیز بر اساس گروه های مختلف از ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: کمیته روابط عمومی و تبلیغات امسال نقصی را که در تابلوهای راهنما وجود داشت، برطرف کرده است. همینطور برای خبرنگاران بخشی مجزا با عنوان مرکز خبر پیش بینی کرده که میزبانی می‌کند. موضوع دیگر در این بخش، توجه بیشتر رسانه‌ها به یک موضوع مهم است؛ هدف ما این است که نمایشگاه کتاب تهران را خارجی‌ها بیشتر بشناسند و بازخورد دریافت کنیم، به همین دلیل، از همین جا از مجموعه رسانه‌ها نیز درخواست دارم در شناسایی خط فرهنگی و این میراث ناملموس فرهنگی موثر باشند.

رمضانی عنوان کرد: ناشران امسال مشتاقانه تر کار را شروع کردند و از چندین روز پیش در حال فعالیت در فضای نمایشگاه هستند. همچنین ۲۰۰ کتابفروشی در بخش مجازی حضور دارند.

رسانه ها در نشست خبری نمایشگاه کتاب تهران

یاسر احمدوند در ادامه نشست با عذرخواهی از حاضران برای کمبود جا در سالن برگزاری نشست خبری، درباره بحث فروش کتاب صرف در نمایشگاه کتاب و حضور کتابفروشان، گفت: تقریبا همه نمایشگاه های کتاب دنیا فروشگاه هستند و در همه آنها کتاب فروخته می‌شود؛ این یک گزاره تکرار شونده نادرست است اما نمایشگاه کتاب غیر از این کارکرد، باید به همه حلقه‌های توزیع و تولید کتاب کمک کند و یکی از این حلقه‌های مهم کتابفروشان هستند که نیاز به کمک بیشتر دارند و دولت باید به آنها کمک کند و به همین دلیل، زمینه حضور آنها در نمایشگاه نیز به گونه‌ای فراهم شده که از یارانه مستقلی برخوردار خواهند بود. سال اولی است که کتابفروشان در نمایشگاه حضور دارند و قطعاً باید نواقص آن برطرف شود.

گزارش تصویری نشست خبری و بازدید اهالی رسانه از نمایشگاه کتاب تهران‎‎

«ارز نیمایی» اعتبار اختصاص یافته برای خرید کتب خارجی

علی رمضانی در پاسخ به پرسشی درباره نرخ ارز و اعتبار و یارانه برای خرید کتاب‌های خارجی توضیح داد: برای خرید کتاب‌های خارجی و مبحث ارز، قرار ما با اتکا به نرخ کانونی کشور یعنی نرخ نیمایی است اما تلاش داریم بیش از این میزان، حمایت کنیم. در مورد نرخ ارز در مذاکره با بخش‌های مختلف هستیم که در حال پیش رفتن است و امیدوارم بتوانیم حداکثر تسهیلات را دریافت کنیم.

اسماعیل جانعلی پور مدیر کمیته ناشران خارجی و بین‌الملل نیز در پاسخ به پرسشی درباره تخصیص ارز برای احداث غرفه در بخش خارجی و اینکه آیا فضای اختصاص یافته به ناشران خارجی بیش از ناشران داخلی است، گفت: در مورد تعیین متراژ ناشران خارجی، ۱۰ درصد افزایش فضا داشتیم که ممکن است این ده درصد توسط ناشران داخلی مورد اعتراض باشد اما ما تا به حال اعتراضی نشنیدیم.

وی همچنین درباره میزان تخفیف های خرید کتاب خارجی بیان کرد: سی درصد تخفیف در بخش خارجی داریم و برای تقویت ناشران خارجی که پیرو درخواست هرساله شأن بود، قرار شد کتاب‌های تولید ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ شان را بدون یارانه به فروش برسانند.

علی رمضانی در ادامه نشست آماری از حضور ناشران ارائه کرد و گفت: قریب به سه هزار عرضه کننده در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهیم داشت که شامل ۲۰۰ کتابفروشی، ۱۰۰ ناشر خارجی و ۲۷۰۰ ناشر داخلی در بخش مجازی و حضوری هستند.

وی درباره ناشر محروم شده از سال قبل بیان کرد: تعدادی از ناشران بودند که رای محرومیت قطعی در دوره قبلی داشتند و اجازه ندادیم حاضر شوند و حتی یک ناشر دولتی بود که نتوانست حضور پیدا کند. امسال نیز یکی دو مورد داریم که اجازه حضور نخواهند داشت.

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران تسهیلاتی برای خرید معلمان توسط بانک ملی اختصاص داده خواهد شد. همچنین وزارت کار نیز اعلام کرده تا کارگران نیز از تسهیلات خرید برخوردار شوند.

رمضانی در پایان درباره بودجه نمایشگاه کتاب گفت: بودجه نمایشگاه، بودجه قابل توجهی است و طبیعتاً ملزم به صرفه جویی هستیم و افزایش اعتبارات وزارتخانه نیز چندان قابل توجه نیست اما لازم است از جزیی ترین امور صرفه‌جویی کنیم و با توجه به محدودیت های موجود مجبور به چشم پوشی از برخی موارد شدیم.

به گزارش یکتاهنر، پس از اتمام نشست خبری، جمعی از اهالی رسانه با مدیران کمیته های مختلف نمایشگاه کتاب تهران از محل نمایشگاه بازدید کردند.

بازدید اهالی رسانه از نمایشگاه کتاب تهران

گزارش تصویری نشست خبری و بازدید اهالی رسانه از نمایشگاه کتاب تهران‎‎

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=9586

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر