• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
1

از واکنش دبیر نسبت به انصرافی‌ها تا اعلام جدول تکرار فیلم‌ها

  • کد خبر : 7470
  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۹:۵۴
از واکنش دبیر نسبت به انصرافی‌ها تا اعلام جدول تکرار فیلم‌ها
در رزو سوم جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه، سه فیلم «پرونده باز است»، «سرهنگ ثریا» و «عطرآلود» روی پرده رفت.

یکتاهنر – جشنواره فیلم فجر: روز سوم جشنواره فیلم فجر در حالی آغاز شد که بالاخره خبر زمان نمایش فیلم‌های کوتاه و مستند در این دوره جشنواره فجر در پردیس سینمایی ملت و برج میلاد اعلام شد. بر این اساس، نمایش آثار کوتاه و مستند چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر از امروز جمعه ۱۴ بهمن ماه آغاز شد که در روز اول اکران این آثار در پردیس سینمایی ملت که به اصحاب رسانه اختصاص دارد در ساعت ۱۸ مستند بلند «کوهستان بی صدا» در سالن ۵ به نمایش در می‌آید.

این در حالی است که هنوز از اکران فیلم‌های کوتاه و مستند در سینماهای مردمی خبری به گوش نرسیده است و این جریان متاسفانه برای سومین سال پیاپی ادامه پیدا کرده است. یکی از فرصت‌هایی که برای دیده شدن فیلم‌های کوتاه در طول سال وجود دارد، جشنواره فیلم فجر است که مردم استقبال خوبی از آن می‌کنند و درا ین بین، سهم فیلم‌کوتاهی‌ها و مستندسازها دیده نمی‌شود.

یک خبر خوب برای منتقدان

یکی از خبرهای خوب برای اهالی رسانه و منتقدانی که از تماشای برخی فیلم‌ها جاماندند، این بود که تکرار فیلم‌های جشنواره نیز در قالب یک جدول جدید که از روز شنبه اکران آغاز خواهد شد، منتشر شد.

بر این اساس، روز شنبه ۱۵ بهمن ماه در خانه رسانه (پردیس ملت) در سالن شماره ۸ آغاز می‌شود، فیلم سینمایی «شماره ۱۰» ساخته حمید زرگرنژاد در ساعت ۱۳:۳۰، فیلم سینمایی «استاد» ساخته سید عماد حسینی ساعت ۱۵:۳۰و فیلم سینمایی «آه سرد» ساخته ناهید عزیزی صدیق ساعت ۱۷:۳۰ به نمایش در خواهد آمد. این نمایش ها تا ۲۱ بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

پاسخ دبیر جشنواره درباره انصرافی‌های جشنواره چهل و یکم

در روز سوم، نمایشگاه عکس «۴۰+۱» افتتاح شد که مجتبی امینی دبیر جشنواره در حاشیه این نمایشگاه در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌هایی درباره انصراف کارگردانان خارجی و حضور نداشتن بازیگران ایرانی پاسخ داد. وی درباره انصراف کارگردانان خارجی گفت: «هیچ انصرافی تا به امروز نداشته‌ایم؛ در مورد فیلم‌های خارجی یکسری پروتکل‌ها وجود دارد که همه هم به آنها واقف هستند. پخش‌کننده‌ها متولی ارائه فیلم‌ها در جهان هستند. در جشنواره فیلم فجر هم پخش‌کننده‌ها آثار خود را ارائه کرده‌اند، ثبت‌نام کردند، اثر داده‌اند و تفاهمی اتفاق افتاده است. در ادامه حق پخش و حق رایت گرفته‌اند و دی‌سی‌پی اثر را با کیفیت بالا تحو‌یل جشنواره داده‌اند، یعنی همه‌چیز به صورت حرفه‌ای و قانونی اتفاق افتاده است. وقتی یکی از یک نقطه‌ای از جهان می‌گوید چرا؟ این چرایی از لحاظ پروتکل‌های حقوقی و بین‌المللی و از لحاظ ادبیات حرفه‌ای حضور فیلم‌ها در فستیوال‌های دنیا تعریف شده است. وقتی نسخه کامل یک فیلم را به دبیرخانه جشنواره تحویل می‌دهند، فرم پر می‌کنند و حق رایت خود را به ارز دنیا دریافت می‌کنند پس فیلم شان را به اختیار خودشان در اختیار فستیوال قرار داده‌اند. بخش «جشنواره جشنواره‌ها» هم غیررقابتی است که فقط اکران دارد و مورد داوری قرار نمی‌گیرد.»

وی همچنین درباره حضور نداشتن بازیگران چهره در روزهای گذشته از جشنواره نیز گفت: «در همه جای دنیا یک اثر سینمای سه ضلع اصلی دارد؛ تهیه‌کننده، کارگردان و فیلمنامه‌نویس. در کل فستیوال‌های دنیا هم این سه ضلع به‌عنوان مولفین یک اثر به‌حساب می‌آیند و پدرومادر معنوی اثر محسوب می‌شوند. درباره این مسئله سال‌ها در کشور ما هم بحث و گفتگو شده است و امروز همه به بلوغ رسیده‌اند. همه می‌دانند که متولی هدایت و راهبری تولید یک پروژه تهیه‌کننده است و اوست که می‌گوید برای فیلم من چه اتفاقی باید بیفتد. آیا در یک جشنواره باید حضور داشته باشد یا نداشته باشد. از این منظر همه عوامل در اختیار و زیر چتر تهیه‌کننده فیلم هستند.»

کارگردانی که رسانه‌ای نیست و اهل فضای مجازی هم نیست!

در اولین سانس از روز سوم در سینمای رسانه، فیلم «پرونده باز است» به کارگردانی کیومرث پوراحمد روی پرده رفت که کارگردان اثر حضور نداشت. در نشست خبری علی قائم مقامی تهیه کننده فیلم به زعم خودش نخواست دروغ بگوید و اعلام کرد که همگی از دلیل حضور نیافتن آقای پوراحمد خبر دارید.

وی همچنین درباره انتقاداتی که به این فیلم و نمایش خبرنگار در این فیلم، گفت: «این فیلم درباره سال ۹۰ است قطعاً شرایط رسانه‌ها در آن زمان مثل الان نبوده چون در یازده سال همه چیز عوض شده است. آقای پوراحمد رسانه‌ای نیست و اصلاً رسانه‌ها را دنبال نمی‌کند او خیلی اهل فضای مجازی نیست.»

حضور دبیر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در سینمای رسانه

در سانس دوم، فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» روی پرده رفت. لیلی عاج در نشست خبری فیلم ضمن توضیح درباره همکاری با سازمان رسانه‌ای اوج، و ساخت فیلم، بیان کرد: «سازمان منافقین تلاش می‌کند که اوضاع را سفید کند، آن‌ها فکر می‌کنند ما عقبه چهل ساله را در روزگار فعلی فراموش می‌کنیم اما این‌طور نیست.»

از نکات جالب این نشست خبری این بود که بهزاد عبدی دبیر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر نیز حضور داشت. وی که آهنگساز فیلم «سرهنگ ثریا» نیز است، درباره این فیلم گفت: «برای خلق یک اثر هنری سعی می‌کنیم به روح اثر نزدیک شویم من هم آثاری درباره مجاهدین دیده‌ام اما ما به دوگونه کار کردیم و در نهایت این مسیر را انتخاب کردیم.»

در سانس آخر نیز «عطرآلود» هادی مقدم دوست که دومین تجربه سینمایی مستقل خودش را ساخته است، روی پرده رفت که البته با استقبال هم مواجه شد. در اکران این فیلم و نشست خبری، مصطفی زمانی بازیگر مطرح سینما نیز حضور داشت که شاید جزء معدود بازیگران سینما باشد که در جشنواره حاضر شده است.

«کت چرمی» به سانس فوق العاده رسید

در روز سوم جشنواره فجر، همچنین محمدرضا فرجی مدیر امور سینماهایی جشنواره بین المللی فیلم فجر اعلام کرد: بنا به استقبال مخاطبان از فیلم سینمایی «کت چرمی» فردا ساعت ۱۵سانس فوق العاده برای این فیلم در سالن اصلی پردیس سینمایی نارسیس در نظر گرفته شده است.

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=7470

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر