• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
1
حاشیه‌های اختتامیه جشنواره فیلم فجر؛

از اعطای ۲ سیمرغ در یک بخش تا درخواست مجید صالحی و عذرخواهی باشه‌آهنگر

  • کد خبر : 7625
  • ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۹
از اعطای ۲ سیمرغ در یک بخش تا درخواست مجید صالحی و عذرخواهی باشه‌آهنگر
از حواشی مراسم اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، اعطای 2 سیمرغ در یک بخش و سخنان مجید صالحی و حسین باشه آهنگر درباره مردم ایران و سینمای ایران بود.

به گزارش خبرنگار سینمایی یکتاهنر، مراسم اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر شامگاه شنبه ۲۲ بهمن ماه با زمانی بالغ بر ۴ ساعت و نیم به پایان رسید. محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در حالی که در مراسم اختتامیه سخن می‌گفتف بغضش شکست و نتوانست سخنان خود را تکمیل کند.

اعطای ۲ سیمرغ در یک بخش

از نکات حاشیه‌ای جالب توجه در این مراسم، اعطای ۲ سیمرغ بلورین به بهترین بازیگر نقش اول مرد یکی به مجید صالحی برای بازی در فیلم سینمایی «شماره۱۰» و دیگری به علی نصیریان برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «هفت بهار نارنج» بود.

مجید صالحی جایزه‌اش را به هادی حجازی‌فر داد

علی نصیریان که به دلیل کسالت در مراسم حضور نداشت اما مجید صالحی روی صحنه آمد و جایزه اش را دریافت کرد. همچنین مجید صالحی در سخنانی گفت: به مردم خوی، سوریه، ترکیه و همه مردم داغدار این روزها و این سال تسلیت می‌گویم، همچنین آزادی زندانیان را تبریک می‌گویم و ای کاش همه از زندان آزاد شوند. گله‌ای هم داشتم یکی از مدیران سینمایی که بچه معتقد و با خدایی است و گفته «هر کسی به جشنواره نیامد دیگر فیلم نسازند و در سینما حضور نداشته باشد!» اما آقای امینی دبیر جشنواره گفت «این یک دموکراسی است که یکی دوست دارد بیاید یکی دوست ندارد نیاید.»

وی افزود: برخی روزها حالمان خوب نیست اما قرار نیست از ریشه یکدیگر را بزنیم. قرار است همدل باشیم. خودمان را مالک ندانیم و نگوییم هر کس نمی‌خواهد جمع کند و برود. همانطور که آقای شهیدی فر نیز از همین تریبون گفت ما ۸۰ میلیون هموطن هستیم.

صالحی با بیان اینکه ماشینش را در دوران کرونا برای کمک به یک هنرمند فروخته است، گفت: مثل همه هنرمندان شریف که امروز برخی نیستند، من آمدم و احترام گذاشتم. جایزه مالی‌ام را به هادی حجازی فر می‌دهم تا به مردم خوی بدهد. جایزه معنوی را به دخترم و همه دختران سرزمین و همه مادران و خواهران این سرزمین تقدیم می‌کنم و من خاک پای همه دختران این سرزمین هستم.

از دیگر نکات حاشیه‌ای جالب، اعطای ۳ دیپلم افتخار به مکمل نقش مرد برای هومن برق نورد برای «سینما متروپل»، پژمان جمشیدی برای «یادگار جنوب» و فرهاد قائمیان برای «غریب» بود. در نهایت نیز سیمرغ این بخش به سجاد بابایی بازیگر جوان فیلم سینمایی «استاد» تعلق گرفت.

باید ببخشیم تا جوانان هم یاد بگیرند

ابوالفضل پورعرب که برای اهدای جوایز بخش بازیگری روی صحنه آمده بود، در سخنانی گفت: خوشحالم از اینکه یک همدلی در سطح جامعه می‌بینم و انرژی آن به مردم عزیزم و هنرمندانی که داوری کردند و مسئولانی که سعی کردند دشمنان به ما نخندند تزریق شد. بچه‌هایی که به هر دلیلی نیامدند، باید بگویم آنها جوان هستند و ما هم اشتباهاتی کرده بودیم، باید ببخشیم. باید ببخشیم تا آن‌ها هم یاد بگیرند. حاتمی‌کیا ایستاد و گفت من دولتی هستم و حالا کسی از او نمی‌ترسد. او می‌خواهد فیلم خود را بسازد. ممنونم که تشریف آوردید. آنهایی که نیامدند ان‌شاءالله سال بعد آن‌ها را می‌بینیم.

نباید سینما را تحریم کرد

بابک لطفی خواجه پاشا فیلمنامه نویس و کارگردان فیلم سینمایی «در آغوش درخت» که سیمرغ بهترین فیلمنامه این دوره جشنواره را دریافت کرد، در سخنانی گفت: با افتخار این سمیرغ را بر طاقچه خانه خواهم گذاشت سیمرغی که مجید مجیدی، عباس کیارستمی، بهرام بیضایی، رضا میرکریمی و خسرو شکیبایی به خانه برده‌اند. آنها فرهنگ ما را به جهان معرفی کردند، اگر اعتراضی دارید سینما و تئاتر بهترین ابزار مدنی برای بیان اعتراض است اما نباید سینما را تحریم کرد؛ هنر تحریم کردنی نیست. من در خدمت مردم ایران، خانواده شهدا به ویژه خانواده عشقم یعنی شهید باکری هستم.

باید از تمام مردم ایران عذرخواهی کرد

محمدعلی باشه آهنگر کارگردان فیلم سینمایی «سینما متروپل» بعد از دریافت سیمرغ بهترین کارگردانی، پشت تریبون قرار گرفت و گفت: تک تک عوامل این فیلم زحمت کشیدند از فارابی هم تشکر می‌کنم. خاطره کوچکی می گویم امیدوارم برداشت ناصواب از آن نشود. در زمان جنگ گاهی گردانی می‌خواست به عملیات برود میدان مینی در برابرش دیده می‌شد که با وجود شناسایی قبلاً دیده نشده بود. بچه‌ها آن موقع نمی‌دانستند با این میدان مین چه کنند؟ از این اتفاقات زیاد افتاده است. خدا رحمت کند شهید پازوکی که می‌گفت گاهی میدان مین درست می‌کنیم و بعد نقشه در اختیار نداریم که آن را خنثی کنیم. میدان‌های مینی که عراقی‌ها می‌گذاشتند نقشه خاصی داشت که بچه‌های تخریب چی می‌دانستند اما میدان‌های مینی که ما می‌گذاشتیم اکثر اوقات عراقی‌ها را گیر می‌انداخت. ما امسال دچار این میدان‌های مین شده بودیم!

وی توضیح داد: گاهی متوجه آن نشده بودیم گاهی خودمان چیده بودیم و گاهی دشمن زرنگی کرده بود و از آن استفاده می‌کرد. سال ۱۴۰۱ با حادثه متروپل شروع شد که نماد بی‌توجهی به ساخت و ساز بود که ماه‌ها آبادان گرفتارش شد. بعد از فاجعه متروپل، معیشت مردم آبادان مدت‌ها دچار مشکل شد و این بی‌توجهی در تمام بزنگاه‌ها دیده می‌شود. بی‌توجهی در بزنگاه‌ها سبب شد بسیاری از جوانان ما و همین‌طور نیروهای امنیتی در کف خیابان دچار مساله بشوند. در حالی که با یک دلجویی و عذرخواهی می‌شد جلوی این اتفاقات را گرفت. بالاخره باید به یکی اقتدا کنیم. سردار سلیمانی می‌گوید همه اینها بچه‌های ما هستند. ایرانی و مسلمان هستند. اتفاقی می‌افتاد کجا باید دستی بگیریم. دیر بشود فایده‌ای ندارد. معلوم است سرویس‌های بیگانه استفاده می‌کنند. باید از تمام مردم ایران عذرخواهی کرد. 

باشه آهنگر گفت: از تک تک مردم ایران که بچه‌های آن‌ها روی زمین افتادند، از نیروهای امنیتی عذرخواهی می‌کنم که این کشور برای همه است اگر دیر شود جمع شدنی نیست. نکته دوم این است که وقتی آبادان گرفتار جنگ بودند آذربایجانی‌ها مهدی باکری‌های کمک کردند الان آذربایجان گرفتار زلزله است من چیزی به جز این جایزه سیمرغ ندارم که تقدیم کنم آنهایی که جنگیدند و هنوز منطقه را نگه داشتن امیدوارم زنده باشم و درباره قفقاز فیلم بسازم.

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=7625

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر