• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
2

احمدرضا احمدی درگذشت/ خداحافظی با شاعر شمعدانی‌ها

  • کد خبر : 11023
  • ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴
احمدرضا احمدی درگذشت/ خداحافظی با شاعر شمعدانی‌ها
احمدرضا احمدی شاعر و هنرمند نقاش ایرانی پس از تحمل مدت ها بیماری امروز سه شنبه ۲۰ تیر درگذشت.

به گزارش خبرنگار یکتا هنر، احمدرضا احمدی شاعر، نویسنده، هنرمند نقاش و بازیگر سینما که سال‌های سال از بیماری قلبی رنج می‌برد، امروز سه شنبه ۲۰ تیر دارفانی را وداع گفت.

احمدی شاعر معاصر متولد ۳۰ اردیبهشت سال ۱۳۱۹ در شهر کرمان بود و سال‌ها در حوزه، ادبیات، شعر، نویسندگی و سینما فعالیت کرد. او در زمینه شعر، موسیقی، ویراستاری و ادبیات کودک و نوجوان نیز فعالیت‌های بسیاری داشت. احمدرضا احمدی بنیان‌گذار سبک موج نو در دهه ۱۳۴۰، در شعر معاصر ایران است که در نیمهٔ دوم این دهه، موج نو تبدیل به یک حرکت مدرنیستی در فرهنگ ایرانی شد و در داستان، نمایشنامه، تئاتر، سینما و نقاشی تأثیر کرد. وی را مؤسس و پایه‌گذار موج شعر نو و پیشگام سوررئالیسم در ادبیات کودکان نیز می‌دانند.

یکی از درخشان‌ترین آثار او «سفر در شب» کتابی است که به موضوع‌های اجتماعی، صلح، همزیستی، تحمل و همکاری اشاره می‌کند. از دیگر آثار او نیز می‌توان به «از بارانی که دیر بارید»، «میوه‌ها طعم تکراری دارند»، «هزار اقاقیا در چشمان تو هیچ بود»، «روزی برای تو خواهم گفت» و «هزار پله به دریا مانده است» اشاره کرد. احمدرضا احمدی جوایز متعددی را دریافت کرد از جمله این جوایز می‌توان به جایزه ملی، فرهنگی و هنری (بیژن جلالی) برای مجموعه اشعارش در سال ۱۳۸۵ اشاره کرد. اشعار او به چندین زبان ترجمه شده‌اند و نمایشگاه‌های نقاشی انفرادی و جمعی زیادی را در گالری‌های مختلف برگزار کرده است. دومین نمایشگاه انفرادی آثار نقاشی احمدی با عنوان «لکه‌ای از عمر بر دیوار بود» شهریور سال گذشته در گالری اُ برپا شد.

از احمدی که علاوه بر شاعری در عرصه‌هایی چون نمایشنامه‌نویسی، گویندگی و نقاشی نیز به فعالیت می‌پرداخت کتاب‌هایی چند جلدی به نام دفترهای واپسین و دفترهای سالخوردگی برجا مانده است.

احمدی از کارمندان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود و کتاب‌هایی مانند ناگهان چراغ‌ها روشن شدند و نشانی و بهار بود را برای کودکان تألیف کرد.

تدوین ردیف موسیقی ایرانی و آوازهای محمدرضا شجریان، شعرخوانی و ضبط صدای شاعران مهم معاصر (با آثاری از نیما یوشیج، احمد شاملو، نادر نادرپور، فروغ فرخزاد، یدالله رؤیایی، نصرت رحمانی و…) از جمله فعالیت‌های وی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

احمدی همچنین در سینما نیز دستی بر آتش داشت و از آثار او می‌توان به ایفای نقش در فیلم سینمایی «پستچی» به کارگردانی داریوش مهرجویی و دستیار کارگردانی فیلم «پنجره» به کارگردانی جلال مقدم اشاره کرد.

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=11023

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر