• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - محرم - 1446
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2
مریم فرهمند مطرح کرد؛

گلایه مستندساز از جشنواره هنرهای تجسمی فجر/ جشنواره‌ای که باری به هنر جهت برگزار می‌شود!

  • کد خبر : 18565
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
گلایه مستندساز از جشنواره هنرهای تجسمی فجر/ جشنواره‌ای که باری به هنر جهت برگزار می‌شود!
کارگردان فیلم مستند «از آفتابی به آفتاب دیگر» با گلایه از جشنواره تجسمی فجر گفت: تا امروز حتی یک تماس از دفتر جشنواره نداشتم و نمی‌دانم آیا دعوت می‌شوم تا فیلمم را همراه با تماشاگران جشنواره ببینم، یا خیر!

به گزارش یکتا هنر، مریم فرهمند کارگردان مستند «از آفتابی به آفتاب دیگر» که در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر حضور دارد درباره موضوع این فیلم و ارتباطی که با هنرهای تجسمی دارد، گفت: موضوع فیلم، تحلیل سبک سقاخانه‌ای در نقاشی مدرن ایران به نیابت استاد فقید منصور قندریز است. وی از پیشگامان این مکتب در تلفیق سنت و مدرنیسم، تکیه بر عناصر تزیینی ملی و اسلامی، کاربرد نقوش هندسی در معماری اسلامی و در یک کلام ایرانیزه کردن هنر مدرن در نقاشی معاصر بوده است.

وی درباره مخاطبان این فیلم بیان کرد: مخاطب فیلم من، همه علاقه‌مندان هنر نقاشی هستند؛ به‌ویژه آن‌هایی که به بحث تلفیق هنر سنتی و مدرن علاقه دارند.

این کارگردان درباره ویژگی‌های فیلم توضیح داد: معرفی تابلوهای مدرن دوره پایانی عمر کوتاه منصور قندریز که مُعرف سبک سقاخانه‌ای است، تاکید بر عناصر هندسی در این آثار و قرابت آن با سبک کوبیسم به نیابت پابلو پیکاسو و پل سزان و برخی هنرمندان ایرانی نظیر استاد حسین زنده‌رودی، پرویز تناولی و فرامرز پیل‌آرام که حکایت مشابهی دارند، از ویژگی‌های منحصر به فرد این مستند است.

فرهمند افزود: در این فیلم، با نظرات محمدرضا اصلانی، آیدین آغداشلو، علی‌اکبر صادقی و گارنیک درهاکوپیان درباره منصور قندریز و سبک سقاخانه‌ای همراه می‌شویم. حرکت دوربین در کوچه‌های قدیمی و گذر از درب‌ها، پنجره‌ها، خانه‌ها و اماکن سنتی و خوانش اشعار منتخب منصور قندریز توسط نریتور ترک‌زبان فیلم، همراه با نماهایی از اِلمان‌های مذهبی در آیین عزاداری محرم در تبریز و قبض و بسط ارتباط دوسویه‌ آن با تابلوهای قندریز و تفکر حاکم بر سبک سقاخانه‌ای، از دیگر سکانس‌های این فیلم مستند است که برای اولین بار درباره منصور قندریز نقاش مدرن تبریزی ساخته شده که در جشنواره تجسمی فجر به نمایش در می‌آید.

این مستندساز در پایان درباره اکران مستند در جشنواره هنرهای تجسمی فجر تاکید کرد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر بسیار سوت و کور است و باری به هر جهت برگزار می‌شود. من که در شهرستان زندگی می‌کنم و فیلمم در این جشنواره موضوعی پذیرفته شده است، تا امروز حتی یک تماس از دفتر جشنواره نداشتم و نمی‌دانم آیا دعوت می‌شوم تا فیلمم را همراه با تماشاگران جشنواره ببینم، یا خیر!

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=18565

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش علیرضا قربانی فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر