• امروز : جمعه - ۲۰ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Friday - 11 October - 2024
4
در برنامه «سینماملت» مطرح شد؛

«هناس» تبلیغاتی نیست/ فیلمنامه «شب طلایی» جسورانه است

  • کد خبر : 2418
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
«هناس» تبلیغاتی نیست/ فیلمنامه «شب طلایی» جسورانه است
ششمین قسمت از سری برنامه‌های سینما ملت به معرفی و نقد فیلم‌های هناس به کارگردانی حسین دارابی و شب طلایی به کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا اختصاص پیدا کرد.

به گزارش یکتا هنر به نقل از روابط عمومی برنامه، ششمین برنامه «سینماملت» با تغییری در ترکیب منتقدان ثابتش و با اضافه شدن جواد طوسی، با حضور او و سعید قطبی زاده روی آنتن رفت.ششمین قسمت از سری برنامه‌های سینما ملت با میزبانی از یک مهمان ویژه شروع شد. مجری این برنامه در ابتدای امر پای صحبت کوثر حیدری بازیگر خردسال فیلم هناس به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه نشست و از او پرسید آیا تا به امروز آرمیتا فرزند شهید رضایی‌نژاد را از نزدیک دیده است؟ گفتنی است کوثر حیدری نقش آرمیتا را در فیلم هناس ایفا کرد.

کوثر حیدری بازیگر خردسال پاسخ داد: من آرمیتا رضایی نژاد را از نزدیک دیدم و با او صحبت کردم. من دوست دارم روزی در جشنواره فیلم فجر جایزه بگیرم.

حسین دارابی و محمدرضا شفاه، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم هناس مهمان بخش اول ششمین قسمت از سری برنامه‌های سینما ملت بودند‌.

محمدرضا شفاه چگونگی تولید فیلم هناس را چنین شرح داد: داستان شهادت شهید داریوش رضایی‌نژاد به قدری دردناک است که این سوال برای ما پیش می‌آید که چرا در ده سال گذشته کسی فیلمی درباره‌اش نساخت؟

او افزود: برخی از اتفاقات به گونه‌ای رخ می‌دهند که ظرفیت زیادی برای تبدیل شدن به یک فیلم دارند.

تهیه‌کننده فیلم هناس گفت: سینما موظف است رنج آدم‌های ویژه کشور را نشان دهد. ما از ۴یا ۵سال قبل به تولید فیلم هناس فکر می‌کردیم اما دی ماه سال گذشته پس از ترور شهید فخری‌زاده برای اجرایی کردن فکرمان مصمم شدیم.

شفاه افزود: خانم شهره پیرانی همسر شهید رضایی‌نژاد اهل رسانه و دیدن فیلم است. او در مراحل مختلف کار روی پروژه هناس در کنار ما بود البته گرچه پس از خواندن نسخه اولیه فیلمنامه تذکراتی داد اما در نهایت دستمان را برای نوشتن داستان فیلم باز گذاشت. این امر کار را برای ما تا اندازه‌ای سخت کرد به نحوی که وقتی می‌خواستیم فیلم هناس را برای اولین بار به او و فرزندش نشان دهیم، در دفتر کارمان فضایی پر از استرس ایجاد شده بود زیرا نمی‌دانستیم که آنها بعد از تماشای فیلمی که داستانش از زندگیشان الهام گرفته شده است، چه برخوردی با ما که عوامل تولید آن فیلم هستیم، خواهند داشت.

او بیان کرد: خانم پیرانی و فرزندشان پس از دیدن فیلم گریستند و به دفعات از ما تشکر کردند.

حسین دارابی کارگردان فیلم هناس در پاسخ به این سوال که چرا از زاویه دید همسر شهید رضایی‌نژاد به ماجرای شهادت این دانشمند هسته‌ای پرداخته‌اند؟، گفت: ما سعی داشتیم یک فیلم زنانه بسازیم در واقع داستان فیلم هناس برداشتی آزاد از داستان شهادت شهید رضایی‌نژاد است و در قالب ملودرام ساخته شده است.

شفاه گفت: زاویه دید ما به داستان شهادت شهید رضایی‌نژاد باعث شد که فیلم هناس، فیلمی تبلیغاتی نشود. احسان ثقفی نویسنده فیلمنامه این اثر زندگی را به شیوه جاری‌اش می‌پسندد و می‌نویسد.

غلامرضا آذری مدرس دانشگاه و استاد ارتباطات از نیمه راه به عوامل فیلم هناس پیوست. او نظرش درباره فیلم مذکور را چنان شرح داد: فیلم هناس خیلی خوب بود. این فیلم یک نمونه عالی از سرشت رفتاری را در قالب ارتباط انسان‌ها با یکدیگر نشان می‌دهد.

او افزود: به نظرم فیلم هناس ۲هدف نهایی را دنبال می‌کند و یکی از اهداف اصلی آن انسان شدن بهتر است.

این مدرس دانشگاه گفت: من فکر می‌کنم فیلم هناس در زمان اکران می‌تواند مخاطب فعال را تکان دهد. مواج بودن شرایط و موقعیت‌ها در این فیلم خیلی من را جذب کرد.

آذری بیان کرد: فیلم هناس فرارشته‌ای است.

میز نقد ششمین قسمت از سری برنامه‌های سینما ملت با حضور جواد طوسی و سعید قطبی‌زاده منتقدان سینما به نقد فیلم‌های شب طلایی به کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا و هناس به کارگردانی حسین دارابی پرداخت.

جواد طوسی نظرش را درباره فیلم شب طلایی چنین بیان کرد: فیلم شب طلایی فاصله نسل‌ها را نشان می‌دهد بنابراین زمان‌شناسی در آن وجود دارد زیرا امروزه یکی از مسائل ما فاصله‌ای است که میان نسل‌های مختلف جامعه حتی در یک خانواده مشهود است.

سعید قطبی‌زاده گفت: اصولا ساختن یک فضا در مکانی بسته و با تعدادی شخصیت خیلی سخت است. معمولا کارگردانان با تجربه چنین کاری را انجام می‌دهند بنابراین اینکه یوسف حاتمی‌کیا در اولین فیلم خودش این کار را کرده ، برای من قابل تحسین است.

او افزود: من فکر می‌کنم در فیلمنامه شب طلایی حرکت جسورانه‌ای شده است و این فیلمنامه شخصیت‌هایی را دارد که هر کدامشان مشکلی دارند.

این منتقد سینما بیان کرد: در مواردی کارگردان لطمه بزرگی به فیلم شب طلایی زده است. گویا فیلمساز می‌خواهد تنگنایی ایجاد کند که شخصیت‌های داستانش در آن فضا مفهوم بیشتری پیدا کنند. البته خرده داستان‌ها به داستان‌های اصلی کمک می‌کنند اما کارگردانی فیلم شب طلایی در بعضی صحنه‌ها به نظر شلخته است.

قطبی‌زاده ادامه داد: فیلمی که یوسف حاتمی‌کیا کارگردانی کرد شبیه فیلم‌های پدرش نبود و من این را خیلی دوست داشتم ولی آن با قصه به پایان نمی‌رسد و با مفهوم پایان میابد. کاش چنین نمی‌شد.

جواد طوسی گفت: به نظرم یک جا پسر باید از پدر وام بگیرد. لوکیشن باید هویت داشته باشد اما در لوکیشن فیلم شب طلایی نشانه شناسی دیده نمی‌شود.

او تائید کرد که داستان فیلم شب طلایی در یک جا رها شده است و گفت: به عقیده من کلام در ساختار فیلم‌ها اهمیت میابد اما در فیلم شب طلایی به اندازه کافی روی آن کار نشده است.

سعید قطبی‌زاده گفت: به نظرم زمان فیلم کوتاه و مشخص است و هر چقدر شخصیت‌های بیشتری به داستان آن وارد شود، فرصت تامل روی شخصیت‌ها کم می‌شود. این باعث می‌شود که ما شخصیت واقعی در داستان نداشته باشیم البته به نظرم خوب است که یک فیلمساز بتواند شخصیت‌هایی را در فیلمش خلق کند که هر کدامشان داستان خودشان را داشته باشند.

او بیان کرد: من در برخی از مواقع از تماشای فیلم شب طلایی  لذت بردم اما این فیلم، فیلم محبوبم نبود چون دوست دارم کارگردان آن همچنان در عرصه سینما رشد کند.

این منتقد سینما گفت: به نظرم فیلم یوسف حاتمی‌کیا اسم خوبی ندارد. از نظر من این فیلم درون‌مایه‌های بهتری دارد که می‌شود از چکیده آنها عنوانی برای اثر مذکور انتخاب کرد.

قطبی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش فیلم هناس به کارگردانی حسین دارابی را چنین نقد کرد: اتفاقی برای یکی از شخصیت‌های علمی کشورمان افتاده است و من انتظار دارم در پایان فیلمی که با الهام از زندگی او و خانواده‌اش ساخته شده است، تاثر خاصی در مخاطب ایجاد شود.

او افزود: به نظرم فیلم هناس تصویر خوبی ندارد. از طرف دیگر ما یک ذهنیت‌سازی در فیلم مذکور داریم که بیشتر متوهمانه و ناکارآمد است. در واقع در فیلم هناس از ترس اصلی خبری نیست.

جواد طوسی گفت: واقعیت این است که کشور ما در سال‌های اخیر و پس از ترور تعدادی از دانشمندانمان جبهه‌ای به نام سینمای ملی راه انداخته است و نهادهایی چون حوزه هنری تلاش می‌کنند  درمسیر  این جبهه کار کنند اما باید در این مسیر هوشمندانه‌تر گام بردارند.

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=2418

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش علیرضا قربانی فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر