• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
6

نگاهی به جدیدترین ساخته وس اندرسون/ مانیفستی بر مرگ مطبوعات

  • کد خبر : 1749
  • ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳
نگاهی به جدیدترین ساخته وس اندرسون/ مانیفستی بر مرگ مطبوعات
فیلم «گزارش فرانسوی» عاشقانه‌ای نوستالژیک برای ادای احترام به روزنامه‌نگاران است که با روایتی شاعرانه، یک کمدی موقعیّت را خلق می‌کند.

محمدولی دارابی- وس اندرسون است دیگر… نابغه‌ای که آثار خاص و منحصربه‌فردش همچون «هتل بوداپست» همواره تحسین برانگیز بوده است و توانسته به‌واسطه‌ی فیلم‌های مهندسی شده‌اش، سبک روایی خودش را پایه‌گذاری کند.

«گزارش فرانسوی»، عاشقانه‌ای نوستالژیک برای ادای احترام به روزنامه‌نگاران است که با روایتی شاعرانه، یک کمدی موقعیّت را خلق می‌کند. این فیلم از حیث تماشای وسواس‌های دیوانه‌وار وس اندرسون در به‌کارگیری تکنیک‌ و فضاسازی‌های فانتزی، بسیار جذّاب و لذّت‌بخش است امّا مشکل بزرگ آن‌جاست که فیلم‌ساز، تحت تاثیر موفّقیت آثار قبلی‌اش، به‌شدّت در نقش خودش فرو رفته و گزارش فرانسوی را بیش از حد وس اندرسونی ساخته است که تماشایش واقعا سخت است.

ترکیب رنگ‌‌های چشم‌نواز و قاب‌‌بندی‌های متقارن، از مؤلفه‌های ثابت دیداری آثار وس اندرسون است که در این فیلم با تکیه بر نورپردازی کنتراست بالا و کات‌های پر جنب و جوش، فرم تکنیک‌محورش را بسط و گسترش داد. حساسیّت در توجّه موشکافانه به جزئیات و عناصر بصری، به‌سان یک معمار، و ارائه تصاویر کارت پستالی و اتوکشیده، وس اندرسون را از سایر فیلم‌سازان موجود متمایز می‌کند. همچنین استفاده از انیمیشن در یکی از مهم‌ترین سکانس‌های پرتنش فیلم، تمهید جسورانه و نشانه‌ای از خلاقیّت فیلم‌ساز محسوب می‌شود.

اکنون دیگر بر همگان ثابت شده که تکنیک در فیلم‌های وس اندرسون، حرف اوّل و آخر را می‌زند. او هرچه در تکنیک پیش‌روی موفقیت‌آمیز داشته، در داستان بالعکس این مسیر را برگزیده که به موجب آن، فهمیدن قصه‌هایش کمی دشوار است و بیننده را کلافه می‌کند. شاید هم بخشی از جذّابیت اثر در این ناتوانی درک داستان باشد. شالوده داستان گزارش فرانسوی روی مرز ظریفی از واقعیّت و تخیّل بنا می‌شود. قصه‌ای پر از دیالوگ با ساختار فیلمنامه آنتولوژی و بهره‌گیری ماهرانه از عناصر سینمای پست مدرن، سه داستان اپیزودیک مجزا را در پایان به‌یکدیگر متّصل می‌کند.

«گزارش فرانسوی» مانند سایر فیلم‌های اندرسون پر از فرصت‌های زیبایی‌شناختی است؛ لباس، معماری، مبلمان، غذا، طراحی و گفتمان. این فیلم شبیه هیچ فیلم دیگری نیست و مطمئناً تماشای این فیلم با سبک خاصّش و دیوانه‌بازی های کارگردان، به مذاق هر مخاطبی خوش نمی‌آید. امّا لحن طنزگونه، فانتزی و تا حدودی خنده‌دار گزارش فرانسوی، بیانیه‌ای اعتراضی بر جایگزینی تکنولوژی به‌جای روزنامه محسوب می‌شود.

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=1749

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر