• امروز : پنج شنبه - ۱۲ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 30 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Thursday - 3 October - 2024
5
نگاهی به فیلم سینمایی گیج‌گاه؛

روایت یک کمدی که «گیج‌گاه» مخاطب را نشانه گرفت

  • کد خبر : 1605
  • ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
روایت یک کمدی که «گیج‌گاه» مخاطب را نشانه گرفت
تبریزی در اولین فیلمش سعی دارد در فیلمنامه، میزانسن و پرداخت، قواعد بازی را تا حد معقول رعایت کند.

محیا رضایی‌ کلانتری- عادل تبریزی اولین اثر حرفه‌ای سینمایی خود را مهمان جشنواره فیلم فجر کرد تا مخاطب جشنواره را اندکی از زمان و مکان دور کند. کسی که پای فیلم «گیج‌گاه» می‌نشیند تکلیفش با کمدی معلوم است. اثری به اندازه که اگر مخاطب را نخنداند حرص هم نمی‌دهد.

فیلم سینمایی «گیج‌گاه» ساخته عادل تبریزی روایت زندگی یک معلم ادبیات و ورزش است که کلاس کاراته دارد و از مادر مطلقه یکی از شاگردانش خوشش می‌آید. تمایلی که بعد از ابراز نه تنها راه برایش هموار نمی‌شود که اتفاقات عجیب و غریب، فضا را به سمتی خارج از تصور می‌کشاند.

تبریزی در اولین فیلمش سعی دارد در فیلمنامه، میزانسن و پرداخت، قواعد بازی را تا حد معقول رعایت کند. نقش‌های اصلی فیلم را حامد بهداد و باران کوثری ایفا کرده‌اند که مدت‌هاست آن‌ها را در یک اثر کمدی ندیده‌اید؛ به ویژه بهداد که یکی از نقش‌آفرینی‌های جذاب و مفتاوتش را به کارنامه بازیگری‌اش افزوده و در این فیلم شلوغ و پر از جزییات به مرکز ثقل داستان تبدیل شده است. سایر بازیگران هم در فرصتی که برای حضور کوتاه خود داشته‌اند، متفاوت و بامزه‌اند.

برخلاف آنچه این روزها به عنوان کمدی روانه سینما و اکران می‌شوند اول، وسط و پایان دارد. روانشناسی درستی برای پرداخت شخصیت‌ها صورت گرفته و کاراکتر «حسن خشنود» برای مخاطب تازگی دارد.

قصه فیلم در دهه ۷۰ رخ داده و آرایش صحنه با تمام جرئیات سعی بر این دارد سه دهه گذشته را به شکل شیرینی برای بیننده زنده کند اما ورای همه اکسسوری‌ها آنچه «گیج‌گاه» را تداعیگر نوستالوژی می‌کند انعکاس حال و هوایی است که این روزها پیدا نمی‌شود. هر چند که این ها باعث نمی‌شود مخاطب دهه هشتاد و نود با فیلم ارتباط برقرار نکنند. اتفاقا برعکس، آنها با صحنه‌هایی مواجه می‌شوند که گذر زمان و تغییرات همراه با تکنولوژی برای‌شان ملموس می‌شود.

ارجاعات فرهنگی فیلم مثل ارجاع به فردوسی و صائب تبریزی نشان از هوشمندی عادل تبریزی در مقام کارگردان است، اما ارجاعات سینمایی فیلم، هم تصویری و هم کلامی است و این یعنی ارجاعات فیلم الزاما می‌تواند برای مخاطب جوان قابل لمس نباشد، اما برای کسی که سینما را می‌شناسد روشن است، مثل نمای زندان که یادآور کارهای مسعود کیمیایی است، نمای انشا خواندن بچه‌ها شبیه آثار استاد کیارستمی است و صحنه جدال زوج، خیلی یادآور آثار داریوش مهرجویی است.

در مجموع می‌توان به عنوان فیلم اول، کار تبریزی را قابل قبول دانست ولی از ایراداتش نمی‌توان چشم پوشید. نقاط عطف فیلمنامه می‌توانست بهتر اجرا شود و مقدمه‌چینی برای پایان‌بندی در نیمه دوم فیلم  می‌توانست بهتر اتفاق بیفتد. حتی در برخی موارد می‌شد ارتباط و انتقال بهتری صورت بگیرد. هم‌چنین افکت‌های صداگذاری در نیمه دوم فیلم شدید بود و مخاطبی که گوشش به جنس صداگذاری سینمای دهه‌های ۶۰ و ۷۰ عادت ندارد ممکن بود حس خوبی نداشته باشد.

با تمام این احوال کسی که با «گیج‌گاه» شروع حرفه‌ای فیلمسازی را رقم می‌زند مخاطب را برای تماشای کارهای بعدی کنجکاو می‌کند. در واقع عیار عادل تبریزی را در ادامه روندی که برای سینمای خود برگزیده باید سنجید.

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=1605

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش علیرضا قربانی فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر