• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

جزییات نمایشگاه جدید موزه هنرهای معاصر تشریح شد/ نمایشگاهی از هنر اعتراضی در «تجسمی فجر»

  • کد خبر : 2065
  • ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
جزییات نمایشگاه جدید موزه هنرهای معاصر تشریح شد/ نمایشگاهی از هنر اعتراضی در «تجسمی فجر»
جزییات نمایشگاه جدید موزه هنرهای معاصر که مروری بر تحولات هنر معاصر ایران (۱۳۶۳-۱۳۵۳) دارد و به عنوان بخش جنبی چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر قرار است افتتاح شود، تشریح شد.

به گزارش خبرنگار یکتا هنر، نشست خبری نمایشگاه «آینه در آینه» که مروری بر تحولات هنر معاصر ایران (۱۳۶۳-۱۳۵۳) دارد و به عنوان بخش جنبی چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر روز سه‌شنبه ۲۸ دی ماه گشایش می‌یابد، صبح سه‌شنبه ۲۱ دی ماه در محل موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

در این نشست، احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، سیدعباس میرهاشمی دبیرکل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، کیانوش معتقدی کیوریتور نمایشگاه «آینه در آینه» و حسن نوفرستی روابط عمومی حضور داشتند.

نمایشگاه مروری بر تحولات هنر معاصر ایران با حضور غلامعلی طاهری، سیدعباس میرهاشمی، مسعود شجاعی طباطبایی، امیر راد و احسان آقایی در شورای هنری این رویداد آماده نمایش شده است.

احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران گفت: مجموعه «آینه در آینه» نمایشگاهی است که از هم افزایی آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران با سایر گنجینه‌های کشور شکل گرفته است. بیشتر این آثار از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، گنجینه حوزه هنری، انجمن عکاسان دفاع مقدس و باغ نگارستان  است. برخی از آثار نیز مستقیم از هنرمند گرفته شده است. این نمایشگاه با حمایت جشنواره تجسمی فجر به دوره ای از هنر معاصرمی پردازد  که از هنر اعتراضی آغاز و به هنر انقلاب می‌رسد و در نهایت به جنگ تحمیلی پیوند می‌خورد.

وی افزود: این نمایشگاه از هنرمندان مستقل آغاز و به هنرمندان انقلابی می‌رسد. نام آینه در آینه نیز از ادبیات وام گرفته شده و به نوعی نمایشگر بزرگنمایی و تکرار، تصویر در آینه هاست. نمایش این آثار در کنار هم و نگاه پژوهشی به موضوع هنر انقلاب می‌تواند به رشد هنر کمک نماید. در جریان برگزاری نمایشگاه، نشست‌های تخصصی داریم که آثار واجد ارزش‌های هنری را در مباحث سبک‌شناسی، مورد بررسی قرار می‌دهد.

رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در پاسخ به این پرسش که «برخورد موزه با آثار هنرمندانی که در گنجینه حوزه هنری وجود دارد اما رابطه‌شان با این مرکز شکرآب است، چگونه است» گفت: هنرمند وقتی کاری را مثلاً به موزه هنرهای معاصر تهران می‌فروشد، نمی‌تواند قید کند در موزه نمایش ندهید، ولی می‌تواند بگوید در موزه دیگری نشان ندهید. با این حال سعی می‌کنیم حقوق معنوی هنرمند را معمولاً رعایت کنیم. مثلا آقای امدادیان که اکنون در فرانسه زندگی می‌کند، من ساعت‌ها با ایشان صحبت کردم تا راضی شدند اثرشان در نمایشگاه به نمایش درآید.

وی ادامه داد: آقای بهمن بروجنی هم که در ایران نیست، یک نقاشی ۱۰۰ متری دارد که بزرگترین نقاشی ایران است و اگر در این نمایشگاه نیست، به دلیل کمبود فضاست. حتی با آقای مسعود سعدالدین هم که ایران نیست، صحبت کردیم که خیلی از نمایشگاه استقبال کرد و گفت که حدود ۱۰۰ اثر انقلابی دارد و با برادرش در سمنان هماهنگ کرد تا این آثار در اختیار موزه هنرهای معاصر تهران قرار گیرد.

آقایی بیان کرد: رویکرد جدید جشنواره تجسمی فجر، بدون هر جانبداری رویکرد پژوهشی است و از این فعالیت‌ها دفاع می‌کند. قرائت کنونی موزه از نمایشگاه آینه در آینه هم اگر رویکرد آقای میرهاشمی نبود، امکان‌پذیر نبود.

سیدعباس میرهاشمی دبیرکل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی گفت: ما در شورای سیاستگذاری پس از بررسی‌های مستمر تصمیم به تغییر ساختاری با نگاه اصلاح گرایانه گرفتیم. یکی از مهم‌ترین مباحث رویکرد پژوهشی به جشنواره بود. ما با تکیه بر حوزه پژوهشی می‌توانیم سنگ بنای خوبی را برای دوره‌های بعدی داشته باشیم .

دبیر کل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تصریح کرد: چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر چند بخش جنبی دارد که این نمایشگاه «آینه در آینه»  یکی از آنها است. در این بخش و نمایشگاه، ضمن اینکه حوزه پژوهش هنری را مدنظر قرار دهیم، سعی کردیم در برنامه زمان‌بندی موزه هنرهای معاصر تهران نیز اختلال ایجاد نکنیم. در این نمایشگاه، آثاری به نمایش گذاشته می‌شود که به رویکرد اعتراضی و انقلابی اشاره دارند که بحث پرداختن به موضوعات پژوهشی نیز عقبه آنها است.

وی افزود: وقتی صحبت از کار پژوهشی می‌شود، اجازه نداریم سلایق خودمان را دخیل کنیم و باید با نگاه باز و آکادمیک به آن بنگریم. بنابراین اگر اثری در این نمایشگاه وجود ندارد، برخورد سلیقه‌ای با آن نشده است.

در پایان کیانوش معتقدی کیوریتور نمایشگاه «آینه در آینه» گفت: در مسیر جریان‌شناسی هنر معاصر ایران، جریان‌هایی داریم که بعدها به مکاتب و جنبش‌های هنری تبدیل می‌شوند. در اوایل دهه ۵۰ با جریان جدید از هنر اعتراضی و انقلابی رو به رو می‌شویم که زیر مجموعه هنر اجتماعی است که این یکی از مهم‌ترین نگاه‌ها به هنر تجسمی است. زمان ما برای انتخاب این آثار یک دهه است. نیمی از آثار که روایت تاریخی مهمی از نقاشی ایران است در مقطع تاریخی خاص که با یک اکسپرسیونیسم ملی همراه است برای نخستین بار به نمایش در می‌آید.  این آثار عموماً سایزهای بسیار بزرگی دارند و در واقع در ساختار نقاشی دیواری اجرا شده اند .

وی با اشاره به اهمیت مواجهه نسل جوان با مفهوم انقلاب و هنر انقلابی و اعتراضی گفت: واقعاً مواجهه نسل جوان با این سطح از نقاشی و هنرهای تجسمی برای مخاطب امروز فرصت تازه ای محسوب می‌شود. در این نمایشگاه از هنر قهوه‌خانه‌ای به عنوان یک گونه ملی آثاری به نمایش در خواهد آمد. سپس عکس‌های و پوسترهای مهم دوره انقلاب را خواهیم داشت و سپس پرتره نگاری از قسمت‌های دیگر این نمایشگاه است.  ضمن اینکه به آثار هنری متأثر از انقلاب‌های دیگر مثلاً مکزیک و روسیه هم توجه داشته‌ایم.

معتقدی بیان کرد: ۲ عنصر مهم مردم و رهبری در هنر انقلاب حایز اهمیت است. مواجهه هنرمندان و نوع زیبایی شناسی آنها با این دو مضمون جالب است و به همین دلیل، پرتره نگاری را در این نمایشگاه داریم.

وی در ادامه با اشاره به تعداد آثار این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه حدود ۹۰ اثر نقاشی، عکس، پوستر و کارهای گرافیکی به معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. در نمایشگاه «آینه در آینه» آثاری از هنرمندانی چون ایوب امدادیان، نیلوفر قادری نژاد، پروانه اعتمادی، مسعود سعدالدین، علی اکبر صادقی، اردشیر محصص، کاظم چلیپا، بهمن محصص، هانیبال الخاص، بهمن بروجنی  به نمایش در خواهد آمد. 

نمایشگاه «آینه در آینه» که در واقع مروری بر تحولات هنر معاصر ایران (۱۳۶۳-۱۳۵۳) است روز سه‌شنبه ۲۸ دی ماه در مکان موزه هنرهای معاصر تهران در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=2065

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش علیرضا قربانی فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر