• امروز : پنج شنبه - ۱۲ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 30 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Thursday - 3 October - 2024
3

جزییات سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران تشریح شد

  • کد خبر : 18743
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
جزییات سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران تشریح شد
جزییات سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران صبح امروز هشتم اسفند ماه با حضور مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و دبیر جشنواره پویانمایی تشریح شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی یکتا هنر، نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدرضا کریمی صارمی دبیر جشنواره پویانمایی تهران و حسین مددی روابط عمومی و دستیار رسانه‌ای مدیرعامل کانون در سالن نشست‌های کانون برگزار شد.

 

کریمی صارمی دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در ابتدای نشست گفت: به یاری خدا جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از ۱۳ تا ۱۷ اسفندماه با نمایش فیلم در چهار سالن در تهران و اصفهان برگزار می‌شود. تولیدکنندگان انیمیشن سینمایی در دنیا خیلی نیستند اما اکنون ایران به قطب بزرگی تبدیل شده است هرچند آمار رسمی تعدادی قابل توجه را نشان می‌دهد اما آمار غیررسمی نشان می‌دهد مرز تولید ۲۵ اثر انیمیشن را نشان می‌دهد که قطعا سرمایه‌گذاران غیردولتی نیز دارند.

 

وی افزود: بچه‌های ما بر تکنولوژی غالب شدند، نمونه‌اش «بچه زرنگ» است که از مرز ۶۰ میلیارد تومان گذشت. بنابراین امروز انیمیشن فرصت سرمایه‌گذاری خوبی حساب می‌شود.

 

دبیر جشنواره پویانمایی تهران با بیان اینکه جشنواره سیزدهم در دو بخش مسابقه ایران و بین‌الملل برگزار می‌شود، گفت: جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دلیل این‌که کاخ ویژه دارد، در زمان مشخصی برگزار می‌شود و از حمایت‌های سازمانی برخوردار است و مخاطبان خاصی نیز دارد، از اعتبار جهانی ویژه‌ای برخوردار است. اما برای اینکه بتوانیم به تقویم اصلی خودمان که به دلیل کرونا کمی جا به جا شده بود، کمی زودتر نسبت به قبل برگزار کردیم که با دیگر جشنواره‌های جهانی همچون انسی برخورد نداشته باشیم.

 

وی با اشاره به اینکه نمایش فیلم‌ها در قالب ۷ باکس خواهد بود، بیان کرد: ۱۵۵۸ اثر ثبت شده از کل جهان داریم که آثار رسیده به دبیرخانه شامل ۱۳۲۸ اثر و آثار راه یافته به بخش مسابقه ۳۳۴ بود. همچنین از مجموع ۱۳۹ فیلم ایرانی، ۳۹ فیلم به بخش مسابقه راه پیدا می‌کند که توسط هیات داوران انتخاب می‌شوند.

 

کریمی صارمی در مورد اکران‌های آثار که بدون بلیت فروشی و رایگان خواهد بود، عنوان کرد: علاوه بر سالن‌های اصلی سینماکانون، باغ کتاب و موزه کانون نیز جزو سالن‌های نمایش دهنده است. موزه کانون سال‌هاست طراحی شده است اما در جشنواره پویانمایی سیزدهم قرار است برای جاماندگان از اکران‌های نمایش، باشد. همچنین امسال در باغ کتاب که یک سالن به نمایش آثار جشنواره اختصاص داده، صبح‌ها ویژه مدارس و عصرها ویژه خانواده خواهد داشت. سالن باغ کتاب ویژه آثار اقتباسی کوتاه از کتاب‌های کانون نیز خواهد بود. در سالن کانون اصفهان؛ آسیفای اصفهان، نیز عین به عین سالن اصلی تهران نمایش خواهند داشت.

 

وی عنوان کرد: بخش پایان نامه‌های علمی نیز به جشنواره اضافه شده است و در این زمینه، یک جلسه نقد و بررسی خواهیم داشت و در نهایت از مجموع ۵۳ پایان‌نامه ۲۸ پایان‌نامه در معرض نمایش قرار می‌گیرد. در کشور ما این‌قدر پایان‌نامه‌های خوبی وجود دارد که شرایط پخش ندارند، ما می‌خواهیم این آثار را با ایجاد زیرساخت‌های لازم حمایت کنیم.

 

دبیر جشنواره پویانمایی تهران با اشاره به نمایش‌های ویژه جشنواره، اظهار کرد: نمایش ویژه برای بچه‌هایی است که بر اساس نیازهای مخاطبان برنامه‌ریزی شده است، برای مثال جشنواره جشنواره‌ها هر سانس بهترین فیلم‌های دنیا نمایش داده می‌شود. همچنین مروری بر آثار چین خواهیم داشت؛ در کنار این بخش، هیاتی از چین می‌آیند که برای تبادل اندیشه و فکر، یک غرفه در بخش بازار نیز به آنها اختصاص دادیم. همچنین، در حوزه پویانمایی دینی که در دوره قبل منتخب از نظر داوران نداشتیم، بررسی‌هایی را صورت دادیم و بر این اساس، ۱۰ سال تولیدات دینی پویانمایی را بررسی کردیم.

 

وی در توضیح بخش انجمن سینمای جوانان ایران گفت: انجمن سینمای جوانان ایران تقریبا چند سالی است آثار انیمیشن خوبی تولید کرده است و برای اینکه بتوانیم استعدادهای موجود در هنرستان‌ها را نیز پوشش دهیم با این انجمن تعامل کردیم تا از این ظرفیت استفاده کنیم. به لطف آقای علامتی طرحی را در جشنواره اجرا می‌کنیم که بسیار حائز اهمیت است؛ در واقع استودیویی طراحی کردیم تا با بهره از اساتید مهمان جشنواره، سرفصل‌های درسی در حوزه انیمیشن به مدیریت وحید گلستان ضبط شود و به صورت آنلاین در شاد پخش می‌کنیم اما در نهایت یک پکیج ۴۰ دقیقه‌ای برای همه هنرستان‌ها ارسال می‌کنیم. انجمن سینمای جوان فرصت بسیار خوبی برای ورود هنرجویان و استعدادهای هنرستانی است.

 

کریمی صارمی در ادامه گفت: در بحث نشست‌های تخصصی، بخش «فلسطین، سرزمین مقدس» داریم. خیلی اتفاق می‌افتد که در دنیا وقتی فاجعه‌ای رخ می‌دهد، از سینما برای کمرنگ کردنآن فاجعه کمک می‌گیرند. به همین دلیل بنا داریم با برگزاری این نشست تخصصی برای تولیدکنندگان عرصه انیمیشن، تولید ۱۰ فیلم کوتاه انیمیشن را کلید بزنیم، چراکه کشتن ۱۱ هزار کودک در دو ماه باید ثبت جهانی شود. بنابراین از بهترین تولیدکنندگان دعوت به حضور کردیم تا ۱۰ فیلم خوب در این حوزه داشته باشیم.

 

وی همچنین بیان کرد: نباید از تولید پویانمایی دینی و ارزشی غافل شویم اما از طرفی نیز معتقدیم ۹۸ درصد انیمیشن تولیدی کشور به جشنواره می‌آید و امسال با آثار خوبی در حوزه دینی و هویتی روبرو بودیم که البته باید از نظر تکنیک فراتر باشیم.

 

دبیر جشنواره پویانمایی تهران در ادامه گفت: هشتمین بازار ملی پویانمایی ایران نیز در جریان برگزاری جشنواره با ۲۸ شرکت کننده برگزار خواهد شد. روز پویانمایی پنجشنبه ۱۷ اسفندماه است که برای نمایش فیلم‌های پویانمایی ساعت ۹:۳۰ صبح در مراکز کانون برگزار می‌شود.

 

وی درباره نشست‌های نقد فیلم نیز اظهار کرد: نشست های نقد فیلم‌ها با اجرای رامتین شهبازی و با حضور کیارش زندی و با بررسی فیلم های «ده سالگی»، «موسی کو تقی»، «پوتین»، «در سایه سرو»، «نوروز ۱۴۰۱»، «دژکاک»، «سمپاش»، «پر»، «سو»، «دشت گل‌های زرد»، «زمین بازی» و «آسمان دوست‌داشتنی» برگزار می‌شود.

 

کریمی صارمی در بخش دیگری از نشست به اعلام اسامی هیات داوران جشنواره پرداخت و گفت: هیات انتخاب آثار شامل ناهید صمدی امین، مسعود زین العابدینی، حمید رضا حافظی، امیرحسین صالحی و بهنود نکویی هستند. هدی اثنی عشری، اسماعیل شرعی، سید عارف علوی، سید عارف علوی و شهرام خوارزمی داوران مسابقه ایران، امین رضا لطفعلی زاده، رامتین شهبازی و بهرام عظیمی داوران مسابقه دانشجویی، فرهاد فلاح، مجید اسماعیلی و حامد کاتبی داوران مسابقه دینی و ارزش های انقلاب اسلامی و مهدی کشاورز افشار، محمدرضا حسنایی، فرخ یکدانه و احمد سفلایی داوران پایان نامه ها هستند. همچنین، داوران مسابقه بین الملل شامل مایکی کانتولا از فنللاند، یانتونگ زو از چین، الکسی دمین از روسیه، پدرو سرازینا از پرتغال و هرمز حقیقی از ایران هستند.

داوران سیفژ نیز مایکی کانتولا از فنللاند و حسن شاه محمدی از ایران هستند.

 

کریمی صارمی درباره نمایش‌های ویژه جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران نیز توضیح داد: این بخش به شیوه غیررقابتی و به منظور فراهم آوری عرصه‌‌ای برای تبادل تجربه و اندیشه هنرمندان و ایجاد زمینه ای مناسب برای ارزیابی جایگاه آثار سایر کشورها شکل گرفته است. گزیده‌ای از آثار برگزیده جشنواره‌های مختلف جهانی و مروری بر آثار یک مکتب یا سبک ویژه از مواردی است که در این بخش به نمایش گذاشته خواهد شد. که پویا‌نمایی دینی منتخبی از یک دهه آثار معناگرا را شامل می‌شود. در این بخش، جشنواره جشنواره‌ها را داریم که به سیاق دوره‌های پیشین، مجموعه‌ای از فیلم‌های موفق و مطرح جهان را از جمله انسی، زاگرب، هیروشیما، اتاوا و … را نمایش می‌دهد برای علاقمندانی که فرصت دیدن تمام رویدادها و فیلم‌های جشنواره را ندارند. همچنین در این بخش، مروری بر آثار چین (شانگهای) داریم که شامل آثاری از شرکت میو شامل تولیدات انیمیشن، فیلم کوتاه و سریال می‌شود.

 

وی افزود: بخش «چشم انداز» نیز آثاری با تاکید بر جنبه های آموزشی و اطلاعاتی، به شیوه غیر رقابتی و با گزینش از میان تولیدات کشورهای مختلف به نمایش می‌گذارد.

 

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در ادامه نشست با اشاره به حضور پر شور در انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، گفت: بهانه برگزاری این نشست انیمیشن یا پویانمایی است؛ پویانمایی یکی از قالب‌های ارائه محتوا و تنظیم پیام بزای انتقال به مخاطب کودک و نوجوان است. این قالب جذاب و لذت‌بخش است. یک واقعیت و حقیقت داریم و بچیک برداشت و تصور و زاویه دید کودکان و نوجوانان دریم که شما هم با آن انس دارید. دنیایی که بچه‌ها آن را می‌بینند و واقعیتی را که با خیال فاصله دارد، سعی می‌کنیم با پویانمایی برای بچه‌ها قابل درک کنیم.

 

وی بیان کرد: ما سعی می‌کنیم در موضوع محتوا در کنار تکنیک و مسایل فنی غافل نشویم. پویانمایی باید کمک کند مخاطب مسوول بار بیاید و این مسوولیت سنگینی است و کانون سابقه زیادی در این زمینه دارد.

 

علامتی تصریح کرد: مفتخریم پس از ۲۷ سال تولید انیمیشن در ایران، پویانمایی در ایران امروز توانسته از جایگاه ارزشمند و فعالان این حوزه برخوردار باشد و جشنواره پویانمایی تهران نیز در همین راستا از اعتبار بالایی برخوردار است. اینک در سیزدهمین دوره جشنواره پویانمایی تلاش می‌کنیم پلی موثر بین تولیدکنندگان انیمیشن در ایران با دیگر تولیدکنندگان جهانی باشیم و اندیشه هنرمندان را با استناد به ارزش‌های ایرانی اسلامی به دنیا معرفی کنیم.

 

وی گفت: تلاش ما بر اقتصادی شدن این صنعت است و ضرباهنگ تولید آثار پویانمایی بسیار تندتر از گذشته پیش می‌رود، چراکه پویانمایی ذاتا ایجاز در انتقال مفاهیم و عواطف است و حکایت را ممکن می‌کند و عینیت می‌بخشد و دقیقا با ذات مخاطب حرکت می‌کند. جشنواره امسال سعی می‌کند تبادل بین پیشکسوتان پویانمایی را با نوپایان این عرصه فراهم کند تا با تشویق، بتوانیم آنها را در مسیر بروز خلاقیت قرار دهیم.

 

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین بیان کرد: امسال بخش‌هایی در کنار بدنه اصلی جشنواره، به بخش جنبی افزودیم که طعم و رنگ خاصی می‌دهد. شوربختانه برگزاری جشنواره سیزدهم با یکی از نسل کشی های قرون گذشته هم‌زمان شده است. پویانمایی به عنوان یک رسانه اثرگذار می‌تواند این وحشی‌گری را معرفی و موثر عمل کند. به همین دلیل نشستی را برگزار می‌کند تا رسالت خودش را به منصه ظهور برساند.

 

وی افزود: در موضوع هوش مصنوعی نیز که بسیار مهم است، نشستی خواهیم داشت که باید به عنوان یک واقعیت انکارناپذیر آن را بپذیریم. حتماً پویانمایی متاثر از هوش مصنوعی خواهد بود و حتماً باید تدابیری در این زمینه اندیشیده شود.

 

علامتی در ادامه به ارایه آماری از کشورهای شرکت‌کننده در جشنواره اشاره کرد و گفت: حدود ۷۲ کشو جهان در جشنواره حاضر هستند و تعداد کشورهایی که آثار هنرمندان آنها برگزیده شده، ۴۲ کشور است. ۱۵۵۸ اثر به جشنواره رسیده که ۱۳۹ اثر از ایران و ۱۹۵ اثر بین المللی در سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران پذیرفته شده است. اسامی کشورهای راه یافته به بخش مسابقه عبارت است از: ایران، آرژانتین، ارمنستان، استرالیا، اتریش، بلژیک، بلغارستان، کانادا، شیلی، چین، هند، ایرلند، آمریکا، تایوان، کرواسی، جمهوری چک، دانمارک، اکوادور، انگلستان، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، ژاپن، مالزی، مکزیک، اسلو، لیتوانی، لهستان، اسپانیا، اسلوواکی، هلند، هنگ کنگ، پرتغال، روسیه، سنگاپور، اسلوواکی، کره جنوبی، سوییس و مجارستان.

 

در بخش پایانی نشست، علامتی در پاسخ به پرسشی درباره توجه و حمایت بیشتر به انیمیشن در شرایطی که فعالان این حوزه در حال مهاجرت هستند و همچنین آثار پویانمایی در جشنواره فیلم فجر نیز در سانس پایانی جشنواره به نمایش درآمد، گفت: جشنواره فجر سازوکار خودش را دارد هرچند ما نیز همکاری داشتیم که همکاری خوبی نیز بود. تلاش کردیم با جشنواره فجر برای حوزه پویانمایی جایزه‌ای داشته باشیم چیزی که در تاریخ جشنواره فجر سابقه نداشت. بنابراین یکی از دستاوردهای دولت در پویانمایی، اختصاص یک سیمرغ فجر به پویانمایی است. وقتی ما می‌گوییم تولی‌گری می‌کنیم، این کار را انجام می‌دهیم همچنان که جشنواره اسباب بازی را نیز با بیش از ۱۸۰۰ محصول از تولیدکنندگان داخلی برگزار کردیم. با نقطه مطلوب فاصله داریم اما کار را شروع کردیم.

 

وی تصریح کرد: ما متولی بنیاد پویانمایی نیستیم اما کانون به حکم قانون عضو هیات امنای بنیاد هستیم و در آنجا می‌ایستیم تا حمایت مادی و معنوی به قدر سهم خودمان داشته باشیم البته این موضوع نافی حمایت‌های کانون نیست.

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=18743

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش علیرضا قربانی فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر