• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - محرم - 1446
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4
بازیگر نمایش «ستوان آینیشمور» در گفتگو با یکتا هنر؛

جذابیت نقشی که تضاد دارد/ مهمترین معیار انتخاب نقش در تئاتر چیست؟

  • کد خبر : 18722
  • ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
جذابیت نقشی که تضاد دارد/ مهمترین معیار انتخاب نقش در تئاتر چیست؟
امیر زمانی فرد گفت: در انتخاب نقش‌ها، درام همیشه برای من در درجه اول اهمیت است. اگر یک نقش در درام تأثیرگذاری داشته باشد، این موضوع، خود به خود باعث جذاب‌ شدن بازی کردن آن شخصیت برای من می‌شود.

امیر زمانی فرد بازیگر تئاتر که این روزها با نمایش «ستوان آینیشمور» نوشته مارتین مک دونا، با ترجمه زهرا جواهری، تهیه‌کنندگی فاطمه بامستی و کارگردانی شکوفه چرخی در سالن ۳ پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است، در گفتگو با خبرنگار تئاتر یکتا هنر درباره شخصیت «پادریک» در این نمایش بیان کرد: «پادریک» مردی است که در محیط خشونت باری بزرگ شده و تنها راه نجات را در عملکرد خودسرانه خودش می‌بیند. او به دایره افراد مهم زندگی‌اش به شدت اهمیت می‌دهد و اگر به آنها آسیب برسانید، «پادریک» در هر جایی که باشید، شما را پیدا و از هستی ساقط می‌کند.

وی درباره ویژگی هایی که او را به پذیرش بازی در نقش «پادریک» ترغیب کرده است، گفت: «پادریک»، آدمی به شدت با اراده و قانون مدار است هرچند برای خشونت حد و مرزی قائل نیست تا جایی که دیگران او را دیوانه خطاب می‌کنند. همین تضاد بین قانون مداری و اجرای شخصی قانون، باعث جذابیت شخصیت «پادریک» برای من و پذیرش ایفای این نقش شد.

این هنرمند، تأثیر شخصیت در درام را مهمترین معیارش برای انتخاب یک نقش دانست و افزود: در انتخاب نقش‌ها، درام همیشه برای من در درجه اول اهمیت است. اگر یک نقش در درام تأثیرگذاری داشته باشد، این موضوع، خود به خود باعث جذاب‌ شدن بازی کردن آن شخصیت برای من می‌شود.

بازیگر نمایش «خنده در طبقه بیست‌وسوم» از اعتقادش به گزاره «خشونت، خشونت می‌آورد» پرده برداشت و گفت: من به شدت به گزاره «خشونت، خشونت می‌آورد» اعتقاد دارم. سینما و تلویزیون در گسترش یا جلوگیری از گسترش خشونت بسیار تأثیرگذار هستند اما اجرای تئاتر به دلیل ماهیت آن و مخاطب محدودی که دارد، به اندازه دو مدیوم دیگر تأثیرگذار نیست. اگر از منظر نمایشنامه نویسی به این مساله نگاه کنیم، یک نمایشنامه می‌تواند تأثیرگذاری بیشتری نسبت به یک اجرای زنده تئاتر داشته باشد. نمایشنامه به عنوان یک اثر مکتوب به نسبت اجرای یک نمایش که یک فرایند زنده است، مانایی بیشتری دارد. هر چند این رسانه، به دلیل ذات نوشتاری خودش باز هم از رسانه‌های تصویری مثل سینما و تلویزیون کندتر است اما به عنوان بخشی از مدیوم تئاتر، به علت ماندگاری که دارد، تأثیر بیشتری نسبت به یک اجرای زنده می‌گذارد.

امیر زمانی فرد در پایان درباره مشکلاتی که گریبانگیر هنر تئاتر است، بیان کرد: تئاتر هیچ مشکلی ندارد و همه‌چیز عالی است. دستمزد همه هنرمندان به موقع پرداخت می‌شود و همه اجراها طبق زمانبندی گروه‌های نمایشی روی صحنه می‌روند. در نهایت اینکه همه‌چیز دارد روی اصول انجام می‌شود. جدا از بحث مزاح، بزرگترین مشکل تئاتر، عدم توازن بین عرضه و تقاضاست. بیشتر از توان و ظرفیت سالن‌های تئاتر، متقاضی اجرا وجود دارد و همین امر، به جوانب مختلف اجرای یک تئاتر ضربه می‌زند. بنابراین بهترین راه برون رفت از این بحران هم علی‌القاعده، احداث سالن‌های تئاتر بیشتر است.

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=18722

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش علیرضا قربانی فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر