• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - محرم - 1446
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4
ابراهیم ارجمندی در گفتگو با یکتاهنر؛

اگر تهیه کننده نمی‌شدم حتما معلم می‌شدم/ سردبیر برنامه‌های «جام جم» باید تجربه ارتباط با مخاطب خارجی داشته باشند

  • کد خبر : 1772
  • ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
اگر تهیه کننده نمی‌شدم حتما معلم می‌شدم/ سردبیر برنامه‌های «جام جم» باید تجربه ارتباط با مخاطب خارجی داشته باشند
تهیه کننده برنامه صبحگاهی «صبح پارسی» درباره پخش این برنامه از شبکه جام جم توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار یکتاهنر، برنامه «صبح پارسی» از دوشنبه تا جمعه هرهفته ساعت ۹ صبح با هدف افزایش امید و نشاط در بین ایرانیان مقیم داخل و یا خارج کشور، به تهیه کنندگی علیرضا نظارت و ابراهیم ارجمندی در شبکه جهانی جام جم پخش می‌شود.
ابراهیم ارجمندی تهیه کننده صبح پارسی درباره عوامل اصلی این برنامه به خبرنگار یکتاهنر گفت: من و علیرضا نظارت تهیه کننده، محمد مهدی نظارت مدیر تولید، ریحانه خرسندی سردبیر و مریم روزبهانی به عنوان دستیار تهیه کننده عوامل اصلی برنامه صبح پارسی هستیم.
او درباره تیم سردبیری توضیح داد: نویسندگان متعددی در تیم سردبیری قرار دارند اما نکته اینجاست که برای انتخاب سردبیر ملاک مهم تجربه کار کردن با مخاطب خارجی است. یعنی سردبیر باید مخاطب خارجی، دغدغه ها و نیازهایش را بشناسد.
ارجمندی ادامه داد: سردبیر برنامه باید مخاطب شناس باشد. ما با سردبیرهای مختلفی مصاحبه کردیم ولی بنابر معیارهای خاص ما، ریحانه خرسندی را برای سردبیری انتخاب کردیم.
تهیه کننده برنامه صبح پارسی درباره هدف برنامه گفت: هدف برنامه سه کلید واژه دارد؛ کلید واژه اول نشاط است، چون برنامه صبحگاهی است مخاطب نیاز دارد با سرزندگی و نشاط روز خود را آغاز کند. کلید واژه دوم امید است، ما بر اساس کلید واژه امید هیچگاه سیاه نمایی و خود تحقیری در این برنامه نمی‌کنیم. مجریان برنامه سعی می‌کنند با استفاده از دو کلید واژه قبلی در پلاتو ها و رفتار های خود نشاط و امید ایجاد کنند. همچنین در آیتم های ورزش صبحگاهی و نماهنگ تلاش می‌کنیم شادی و امید را به مخاطب منتقل کنیم.
ارجمندی بیان کرد: کلید واژه سوم بحث آگاهی است. آگاهی فقط در بحث آیتم ها یا پلاتو مجری مطرح نمی‌شود، البته که ما سعی داریم در این بخش ها هم آگاه سازی هم انجام شود، اما بحث اصلی آگاه سازی به کارشناسان و مهمانان برنامه برمی‌گردد. این آگاه سازی با گفت و گو بین مجری و مهمان اتفاق می افتد.
وی افزود: در بخش سردبیری برای هر قسمت از برنامه یک عنوان را به فراخور مناسبت های ایام سال در نظر گرفتیم و در مواقعی که هیچ مناسبتی وجود نداشته باشد موضوعات به صورت آزاد انتخاب می شود و کارشناسان و مهمانان برنامه متناسب با همان موضوع انتخاب می شوند.
تهیه کننده برنامه درباره حضور کارشناسان در صبح پارسی اظهار کرد: کارشناسان عموما چهار جلسه به صورت پیوسته موضوعات مدنظر خود را بیان می کنند و هر بخش از گفت و گو آنها در سه یا چهار آیتم پنج دقیقه ای به صورت منفک پخش می شود تا ریتم برنامه حفظ شود. با این روش بحث آگاه سازی با تمرکز بیشتری به مخاطب منتقل می شود.
او درباره مهمان های برنامه توضیح داد: مدعوین برنامه به دو دسته تقسیم می شوند؛ برخی کارشناس و برخی مهمان های برنامه هستند. کارشناسان برنامه به صورت مستمر در برنامه حضور پیدا می کنند و در موضوعات مختلفی که به صورت روزانه مطرح می شوند، توضیحات خود را ارائه می دهند. هر روز که صبح پارسی بر روی آنتن می رود موضوع آن به موارد مختلفی اختصاص داده شده است. اقتصاد، ادبیات، معماری داخلی، پزشکی و روان پزشکی از جمله مواردی است که به صورت هفتگی در این برنامه بحث می شود. به فراخور این روزها کارشناسان متناسب به همان موضوع دعوت می شوند. گفتنی است که در دعوت کارشناسان پزشکی و روان پزشکی سعی می شود کسانی دعوت شوند فوق تخصص در رشته های خود را داشته باشند. کارشناسان معماری داخلی و اقتصاد که تا کنون در برنامه حضور پیدا کردند دارای مدرک دکتری بودند.
تهیه کننده برنامه گفت: کارشناسان برنامه در ابتدای کار به عنوان مهمان به برنامه دعوت می شدند اما زمانی که ما متوجه شدیم این کارشناسان اطلاعات زیادی دارند و زمان برنامه اجازه انتقال همه این اطلاعات را نمی دهد و از طرفی بازخوردخوبی از سمت مخاطبان داشتیم، از آنها خواستیم تا قسمت های بیشتری را در برنامه حضور پیدا کنند.
او درباره مبحث های ارائه شده از سمت کارشناسان گفت: این بحث ها عموما کاربردی هستند، مثلا باتوجه به اینکه مخاطب های ما اکثرا خارجی هستند، می توانند با توجه به صبحت های کارشناسان معماری داخلی ما چیدمان خانه خود را به سبک ایرانی تزیین کنند تا یادآور خاطرات کشورشان باشد.
ارجمندی ادامه داد: در بحث اقتصاد، اقتصاد سیاسی را مطرح نمی کنیم بلکه توضیحات اقتصادی کاربردی برای خانوار ارائه می شود. در بحث روانشناسی هم به همین صورت به تربیت فرزند در خانواده کمک می شود.
وی توضیح داد: من و تهیه کننده دیگر برنامه تجربه کمتری در زمینه ساخت برنامه تلویزیونی برای مخاطب خارجی داشتیم و تمام تلاش خود را بر روی مخاطب داخلی متمرکز کرده بودیم. روزی که این برنامه به من پیشنهاد شد دغدغه اصلی ام شناخت دغدغه های مخاطب خارجی بود. به قول معروف مخاطب پادشاه است و باید محتوا را طبق علایق و ذائقه او تنظیم کنیم.
تهیه کننده برنامه صبح پارسی در ادامه بیان کرد: من تجربه سفر های خارجی زیاد داشتم اما تجربه ای از زندگی طولانی مدت در آن کشور ها نداشتم؛ این موضوع مشهود است که فرهنگ هر کشوری با کشور دیگر متفاوت است پس به همین نسبت دغدغه های مهاجرین هم متفاوت خواهد بود.
او بیان کرد: در اولین قسمت های برنامه شناخت ما از مخاطبان کمتر بود به همین دلیل ما سعی کردیم در برنامه های آتی با مخاطبان ارتباط بیشتری بگیریم. این اتفاق بیشتر در بستر شبکه های اجتماعی رخ داد و با تحلیل این اطلاعات توانستیم ذائقه مخاطبانمان را بهتر بشناسیم و در برنامه خود به کار بگیریم.
ارجمندی درباره آیتم «بدون مرز» گفت: این برنامه با اجرای آتنا شهریسوند به صورت تولیدی به آنتن رفت. در این برنامه از مخاطبان خارجی مصاحبه گرفتیم که به عنوان یکی از بهترین آیتم های این برنامه توسط مخاطبان شناخته شد. در این آیتم تلاش شد تا با مخاطبان نخبه فارسی زبان خارج نشین ارتباط گرفته شود و فرهنگ کشوری که در آن ساکن هستند چه خوب و چه بد به مردم معرفی شود. این آیتم متناسب با اهداف شبکه جهانی جام جم است.
او درباره انتخاب مجری های برنامه گفت: برای تحقق نشاط و امید که از اهداف برنامه هستند، از چند مجری استفاده کردیم تا تعامل بین مجری ها در قاب برنامه نشاط و امید بیشتری را به مردم منتقل کند. ما مجریانی را انتخاب کردیم که سحرخیز و برای برنامه صبحگاهی پر انرژی باشند.
او ادامه داد: یکی دیگر از ملاک های ما برای انتخاب مجری بعد از انرژی، رفیق بودن با مخاطب است، یعنی حجاب اجرا نداشته باشند و بتوانند حس صمیمیت را به مخاطب منتقل کنند. سعی شده است برای انتخاب مجریان، کسانی که دارای تمام این ویژگی ها بودند گزینه های اصلی باشند.
ارجمندی درباره مخاطب برنامه های صبحگاهی توضیح داد: برنامه صبحگاهی با برنامه شبانگاهی متفاوت است، برنامه ای که صبح به آنتن می رود با انرژی آغاز شود زیرا مخاطبان این برنامه در حال آماده شدن برای شروع فعالیت های روزانه خود هستند.
او در خصوص کم بودن زمان اختصاص یافته به مهمانان گفت: زمان درنظر گرفته شده برای هر آیتم حدود پنج دقیقه است تا یک ریتم تند و پر انرژی را برای مخاطب به ارمغان بیاورد. گفت و گوی کارشناسی در دو بخش هفت دقیقه ای ارائه می شود تا برنامه از ریتم نیفتد. مزیت اختصاص زمان کوتاه به آیتم ها این است که بهترین و مفید ترین مطالب در کمترین زمان منتقل می شود.
تهیه کننده برنامه صبح پارسی در مورد آیتم های این برنامه گفت: برنامه صبح پارسی برنامه ای پر آیتم است. بعد از سلام مجری ها یک آیتم یک دقیقه ای به نام نیایش شروع می شود و همین طور با یک آیتم شکرگزاری تمام می شود. آیتمی به حدود پنج تا هفت دقیقه به ورزش صبحگاهی اختصاص داده شده است و در ایام سوگواری حرکات غیر ریتمیک مانند حرکات کششی و اصلاحی را برای ورزش صبحگاهی انتخاب می کنیم.
او ادامه داد: آیتم دیگری به نام «یادته» داریم که در این آیتم مکان های تاریخی و فضای های تازه ساخت ایران و دیگر کشورهای فارسی زبان نمایش داده می شود تا یادآور خاطرات گذشته مخاطبان خارجی باشد. مجری این آیتم نفیسه آقا بزرگ است. این آیتم را به صورت تولیدی به برنامه اضافه شد.
ارجمندی درباره بازخورد مخاطبان پس از دیدن این برنامه اضافه کرد: موسیقی های زنده و نماهنگ ها برای مخاطب جذاب بوده است و آیتم بدون مرز یکی از پر بازدید ترین آیتم ها از سمت مخاطبان بوده است. اگر این آیتم ها از برنامه حذف شوند جذابیت خود را از دست می دهد و به یک برنامه معمولی تبدیل می شود.
وی درباره آیتم میز فرهنگی افزود: معرفی کتاب، املای واژگان صحیح، فلسفه ضرب المثل ها و مواردی برای یادگیری بهتر زبان فارسی در این آیتم انجام می شود و سعی داریم کتاب هایی را معرفی کنیم که برای مخاطب در دسترس و مفید باشد. هدف ما از این آیتم تنها معرفی کتاب نیست بلکه آگاهی بخشی است به همین دلیل صفحاتی از کتاب متناسب با موضوع برنامه توسط مجریان خوانده می شود. همچنین در این بخش کلماتی که اشباه تلفظ می شوند و یا املای نادرست مصطلح دارند مطرح می شود تا این کلمات برای مخاطبان خارجی احیا شود.
او در رابطه با انتخاب مهمان ها اضافه کرد: از مهمانانی دعوت کردیم که کار های خارق العاده ای انجام دادند اما هیچگاه به تلویزیون دعوت نشدند.
ارجمندی در مورد بازه زمانی پخش برنامه اظهار کرد: پلتفرم تعریف شده برای این برنامه هشت ماهه است که از ابتدای مرداد ماه شروع شده و تا پایان امسال ادامه دارد. پلتفرم برنامه تغییری نخواهد کرد و انشالله در سال آتی برنامه صبح پارسی را با یک فرم جدید ادامه دهیم.
تهیه کننده برنامه درباره مکان اجرای برنامه گفت: برنامه صبح پارسی در فصل تابستان از استودیو باغ ایران واقع در صدا و سیما بر روی آنتن می رفت و حالا هم به علت برودت هوا از استودیو تولید شبکه جام جم پخش می شود. قصد ما این است که تغییرات اقلیمی در فضای برنامه نشان داده شود و همین دکور تا پایان سال حفظ شود.
او درباره آینده برنامه صبح پارسی توضیح داد: برنامه ما به گونه‌ای است که با توجه به مناسبت‌های تاریخی منعطف می‌شویم، اما این هدف در برنامه برای ما جا افتاده است که در مواقعی که مناسبت خاصی وجود ندارد از کارشناسان با موضوع آزاد دعوت شود تا برای مخاطبان آگاهی ایجاد کند. همچنین ما نخبگان ایرانی خارج از کشور را درگیر برنامه کرده‌ایم و سعی داریم اطلاعات و فرهنگ کشورها را به ما منتقل کنند.
ارجمندی درباره دغدغه‌های تهیه کنندگی گفت: دغدغه ما از صبحانه‌ای که باید صرف شود تا جملاتی که مخاطب در برنامه می‌شنود، ادامه دارد.
ارجمندی درباره تاثیر شغل تهیه کنندگی در زندگی شخصی خود گفت: من فارغ التحصیل رشته معماری داخلی از دانشگاه شهید بهشتی هستم و حدود ده سال در دانشگاه تدریس کردم. با توجه به علاقه ای که به آموختن و تدریس داشتم تصمیم به انتقال این دانش از طریق رسانه گرفتم. در ابتدا کار را با خبرنگاری حوزه رسانه دیجیتال و بعد با حوزه مکتوب شروع و بعد به فضای چند رسانه ای صدا و سیما ورود کردم. در همین حین مستند سازی انجام دادم و بعد به فضاهای مختلف برنامه های تلویزیونی ورود کردم.
او ادامه داد: با مهمانان برنامه زیاد صحبت می کنم زیرا می خواهم با فرهیختگان دعوت شده به برنامه تعامل کرده و از اطلاعات آنها استفاده کنم. اگر تهیه کننده نمی‌شدم حتما کار معلمی در دانشگاه را ادامه می‌دادم.

لینک کوتاه : https://yektahonar.ir/?p=1772

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد سینمایی فارابی تئاترشهر تولید فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری خانه سینما خانه هنرمندان ایران درگذشت هنرمندان سازمان سینمایی سینماحقیقت سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شبکه دو سیما شبکه سه سیما شبکه مستند شبکه های سیما شبکه یک سیما شورای پروانه ساخت شورای پروانه نمایش علیرضا قربانی فیلم مستند فیلم کوتاه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کتاب تهران هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت هنر و تجربه پاتوق فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر