به گزارش خبرنگار یکتاهنر، مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان اوج طی نشستی خبری که دوازدهم دیماه در این سازمان برگزار شد، به طرح گلایههایی صریح علیه جشنواره فیلم فجر به بهانه عدم پذیرش فیلم «مسیح پسر مریم» محصول این سازمان پرداخت.
وی درباره حاشیههای فیلم مسیح پسر مریم محصول این سازمان که توسط هیات انتخاب رد شده است توضیحاتی را مطرح و به برخی سیاستهای این سازمان در حوزه ساخت فیلم و سریال هم اشاره کرد.
او با اشاره به اینکه این فیلم تا ۲۴ ساعت قبل از اعلام فیلمها در لیست بود ولی بعد نمیدانیم چه اتفاقی افتاد، گفت: ما از عدم پذیرش فیلم در جشنواره گله نداریم ولی اتفاق چند وقت اخیر عجیب است. در گفتار هیات انتخاب تعارضهایی وجود دارد و در رد فیلم انواع دلایل از جمله محتوا، فرم، حجاب، درام گفته میشود. ما پس از اعلام اسامی سکوت کردیم چون قاعده را پذیرفتهایم ولی صحبت های شد که دیگر امکان سکوت نبود. میخواهیم بدانیم بالاخره مشکل چیست؟ یا سکوت کنید یا دلیل بیاورید. این حق ما نیست که این همه تناقض بشنویم.
دریا لعل بیان کرد: جز این مورد، این بیاخلاقی است که الان همه میدانند خلاصه داستان فیلم مسیح پسر مریم چیست. این رسم امانتداری نیست. اگر ادعای جشنواره فجر حرفهای بودن است پس چرا در همه رسانهها از داستان فیلم حرف زده شده؟ من اصلا متوجه نمی شوم که یعنی چه آدمهای باربط و بی ربط به ما زنگ زدند و گفتند فیلم را دیدند؟ این اتفاق در بخش فیلمنامه هم رخ داد. ما اصلا چنین رفتار غیرحرفهای و غیراخلاقی را درک نمیکنیم. تاکید میکنم که سازمان اوج اصلا از رد شدن فیلم ناراحت نیست ولی این حاشیهها را نیز نمیپذیرد.
وی ادامه داد: در پیغامی که هنوز موجود است، به من پیام دادند و متنی را پیشنهاد دادند که براساس آن از جشنواره انصراف دهیم ولی قبول نکردیم. متاسفم که گاهی یک حرف اشتباه اعتبار یک جشنواره ۴۰ ساله را به باد میدهد.
وی با بیان اینکه در اواسط جشنواره فجر برای نمایش خصوصی فیلم مسیح پسر مریم برای اهالی رسانه برنامهریزی میکنند، گفت: آن موقع همه چیز مشخص میشود و هیات انتخاب هم مرد باشند و پشت انتخاب خود بایستند.
دریالعل با بیان اینکه «مسیح پسر مریمم با بودجه پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون تولید شده گفت: این اولین بار نیست که جشنواره فجر فیلمی از اوج را کنار میگذارد ولی درباره اظهاراتی که آقای افخمی درباره روایت فاحشهخانه داشته و اینکه گفته میشود ، سوژه یک فاحشهخانه را در سینمای ایران نمیتوان نشان داد، ما ادعا میکنیم که می توان این کار را کرد و پیشنهاد می کنیم مستند قلعه و عکس های کاوه گلستان را از شهرنو ببینید.
وی با انتقاد از برخی صحبت های متناقضِ مطرح شده گفت: در تماسی به من گفته شد که چرا در بخش پایانی فیلم، کاراکتر به جای اکت قهرمانی، کار فرهنگی نمیکند؟ در چنین شرایطی وقتی مشاور و مدیر سینمایی که اکت قهرمانی را درک نمیکند، چطور باید با او دیالوگ برقرار کرد؟ اصلا با مسئولی که در دوران کاری خود در معاونت هنری و بنیاد روایت فتح کار ماندگاری انجام نداده و بسیاری را هم در کشو نگه داشته -چون روی نمایش دادن آنها را نداشتند و این را بخاطر حضور در بنیاد با اطلاع دقیق میگویم چه گفتگویی باید داشت؟ یک بار در جمهوری اسلامی به کسی که کار خود را درست انجام نداده کاری ندهید، نه اینکه اتفاقا به او سِمت بدهید.
وی در بخشی دیگر درباره دیگر تولیدات اوج بیان کرد: اولین تغییر مهم سازمان اوج تغییر ریل در جریان فیلمسازی بوده، چرا که در ۱۰ سال قبل اصل بر ساخت فیلم سینمایی بود ولی اتفاق کرونا سیاستها را تغییر داد. در حال حاضر ۳۰۰ فیلم در صف اکران است و تولیدِ صِرف برای عرض اندام بدون بازگشت سرمایه و در شرایطی که سینما در رکود است، هیچ اثری ندارد؛ بنابراین ریل به سمت سریالسازی تغییر کرد و عرصه سینما را با تغییراتی پیش میبریم.
مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانهای اوج افزود: الان ۳۰ سریال را در دست ساخت داریم و اولویت پخش در تلویزیون است و بعد پلتفرمها. اخیرا روز بلوا را به صورت مینی سریال پخش کردیم که اتفاقی تازه در پلتفرم بود و ازاین پس چنین تولیداتی رونق بیشتری میگیرد. این ها در حالی است که در صدا و سیما شاهد بودیم کیفیت سریالها مدام کمتر شده ولی ما به دنبال ساخت آثاری با کیفیت بیشتر هستیم. سریال مستوران به زودی روی آنتن سیما میرود و درباره کیفیت آن صحبت خواهد شد. تاکید ما بر این است که میتوان با پولهایی به اندازه سریالهای معمولی سیما آثار خوب ساخت، البته ما ادعای سریال الفِ ویژه و فاخر نداریم ولی معتقدیم با همان بودجهها میتوان سریال باکیفیتتر تولید کرد.
وی در ادامه با اشارهای دوباره به تولیدات سینمایی این سازمان گفت: اوج بنای حضور به هر قیمتی در جشنواره را ندارد و برای مشارکت به شرطی قدم میگذاریم که از ابتدا در جریان ساخت باشیم. برنامهریزی در این سازمان متنوع است همانطور که سال قبل انیمیشن پسر دلفینی را در جشنواره نمایش ندادیم چون رقابت تک محصولی نمیخواستیم اما رایت همان فیلم را به۶۰۰ هزار دلار یعنی دو برابر تولید هزینه فیلم فروختیم و حالا به ارزآوری هم فکر میکنیم.
به گفته دریالعل، محرم امسال سریالی از سازمان اوج به کارگردانی مجتبی فراورده روی آنتن صدا و سیما خواهد رفت و حامد عنقا و محمدحسین لطیفی هم در مرحله پیشتولید سریالی درباره شهید بروجردی هستند. همچنین ساخت یک سریال درباره سردار سلیمانی از اولویتهای سازمان اوج است.